Jump to content

Watt i amp timer


joelle

Recommended Posts

Formelen er P=R*I*I

P= effekt

R= motstand

I= amp.

 

M.a.o. Watt=volt*amp

Derfor blir Amp=watt/volt, eller du trekker 42/12= 3,5 A. Så hvis du har et batteri på 100 Ah, vil du bruke 100/3,5= 28,57 timer på å tømme det totalt. Eller halvparten av denne tiden hvis du ønsker å vedlikeholde batteriet sånn nogenlunde. Ønsker du å gå i dybden, vil du finne at effekt P (W) er samme som J/s der s'en er sekund over Joule som er N*m som er m*m*kg*1/(s*s). Det blir en jungel etter hvert. Men da kommer tiden krypende inn i ligningene.

Link to post
Share on other sites

trenger og få dette in litt med teskje.

 

Jeg har kjøpt meg en Lcd tv som trekker 42 watt.

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

Den enkleste måten syntes jeg:

Regn ut A ampere : I = P/U = 42W/12V= 3.5A ampere

Og multipliser dette mad antall timer. 1 times forbruk -> 3,5AH. 10 timers forbruk -> 35,4AH

 

:smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Den enkleste måten syntes jeg:

Regn ut A ampere :  I = P/U = 42W/12V= 3.5A ampere

Og multipliser dette mad antall timer. 1 times forbruk -> 3,5AH.  10 timers forbruk -> 35,4AH

 

:smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig. Ikke gjør tingene vanskeligere enn de er.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Regn ut A ampere :  I = P/U = 42W/12V= 3.5A ampere

Og multipliser dette mad antall timer. 1 times forbruk -> 3,5AH.  10 timers forbruk -> 35,4AH

Dette er riktig (bortsett fra trykkfeilen: 3,5x10=35 :yesnod: ).

Helt enig. Ikke gjør tingene vanskeligere enn de er.

Skal en regne fra watt til amperetimer er dette måten.

 

Ser ut til at der blandes litt epler og pølser her..... Watt er den effekten som benyttes og Amperetimer en energimengden som benyttes (i løpet av en eller annen tidsperiode). Kanskje spørsmålet var feil stilt men slik maanestraale og andre har besvart er riktig ut fra spørsmålet :smash: Amperetimer er som det ligger i navnet Ampere x Timer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Litt matte for de som vil lære mer (hvis de trenger):

 

De fleste har hørt om Ohms lov, men ikke alle kan den. Lær den først som sist: U=R*I.

 

U er her lik spenningen målt i Volt (V)

R er lik motstand (Resistans) og måles i Ohm

I er lik strømstyrke målt i Ampere (A)

 

U= R*I gjøres om til I= U/R og til R=U/I. Da kan man regne ut Spenning, Strøm og Motstand hvis man har 2 kjente verdier.

 

Når man vil ha svar på effektforbruk så har man som utganspunkt formelen P= U*I.

 

U og I vet vi betyr spenning (V) og strøm(A). P er en forkortelse for effekt som måles i Watt (W).

 

På samme måte som vist ovenfor kan man endre P=U*I til U=P/I og til I=P/U.

 

I noen tilfeller vet man ikke nok til å regne med noen av disse formlene direkte. Da kan man samordne de.

 

Vi ser at U=R*I og vis ser at U=P/I. Det er jo samme U og siden U=U så må også R*I=P/I.

Enig? .....

OK! Vi kan gjøre om litt og finne en formel for effekt- P som måles i Watt som vi nå husker.

Hvis vi multipliserer med I på begge sider av likhtestegn så kommer vi i mål.

 

R*I*I = P*I/I Vi kan her stryke I over og under brøkstreken på høyre side. I/I er lik 1 som vi vet. P*1 er jo lik P.

 

Resultat R*I*I=P eller mer vanlig satt opp P=R*I*I.

Da kan man regne ut effekt hvis man bare har motstand (Resistans) og strømforbruk.

 

Når det gjelder AH så er jo det bare et mål på strømforbruk over tid. Bruker man 1 A strøm i en time så er det 1AH. Varierer strømforbruket må man regne ute et gjennomsnitt over tid.

 

 

Tørre saker :sleep:

 

:wink: Kanksje noen har litt interesse for det :confused:

 

:wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gud jeg er glad for att jeg er ferdig med utdannelsen min. Fikk svettetokter, når jeg tenker tilbake på alle formlene som ble pugget og snudd. :confused:

 

Husker att min verste fiende var den vi regnet oss fram til Temperaturer og Varmetap. GRØSS.

:boxing:

 

Trenger forhåpentlig vis ALDRI, å sette meg på skolebenken igjen. :cryin:

Redigert av Hardball (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det aller enkleste må uansett være å bruke dette forums utmerkede kalkulator som finnes her:

 

https://baatplassen.no/i/memberpages.pl?sho...Kalkulatori.htm

Så slipper vi for mange formler.......

<{POST_SNAPBACK}>

Bra den - men det er ikke alltid man har den tigjengelig.

 

Jeg er også tilhenger av at man bør forstå hvordan ting henger sammen.

Pugging av alt gjør deg ikke mye klokere. Noe (ikke mye) må man pugge, men resten kan man finne ut av ved å ha god forståelse og kunne litt enkel matte.

 

Jeg forstår godt at mange kvier seg når de ser en masse formler. I eksemplet over må man altså bare kunne 2 formler. Resten regner man enkelt ut selv.

 

Grunnleggende kunnskaper om elektrisistet er noe nesten alle før eller siden får bruk for. I hvertfall hvis de er båtmennesker.

 

Mye annet som man lærte og ikke minst pugget på skolen får man jo aldri brukt for.

 

Hva er f.eks et Alkan? (Nevn noen eksempler) :sleep:

 

 

Når det er sagt så har jeg selvfølgelig forståelse for en del hater realfag og alt som har med det å gjøre. Det gjelder visstnok flere og flere unge også.

 

Skal ikke plage dere mer :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det aller enkleste må uansett være å bruke dette forums utmerkede kalkulator som finnes her: https://baatplassen.no/i/memberpages.pl?sho...Kalkulatori.htm

Så slipper vi for mange formler.......

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

Kalkulatoren er super den, men for å bruke den må en ha tilgang til PC oppkoblet til internet.

Kanskje det ikke er så greit ombord i båten når en lurer på hvor stor motstanden er i en lanternepære?

 

Men en trenger ikke å være elektroingeniør av den grunn. Se litt på tegningen nedenfor med de to trekantene.

Der er det noen kjente bokstaver.:

 

U står for spenning som måles i Volt

R står for motstand som måles i Ohm

I står for strøm som måles i Ampere

P står for effekt som måles i Watt

 

(x'en er ment å være et gangetegn)

(den vannrette streken inne i trekantene er en brøkstrek)

 

Bilde

 

Så til det geniale. Du har målt at det er 12,3 volt over en lanterne, og så har du

målt at det går 5 amp. gjennom den. Hva blir da motstanden?

 

Sett pekefingeren over R'en i den første trekanten. Hva står det igjen da?

Jo, - da har du brøken U/I, altså deler du 12,3 på 5 og får (regne må du gjøre selv) 2,46 ohm!

 

Et eksempel til:

Du lurer på hvor mange watt kjøleskapet trekker. Du leser i bruksanvisningen at det

trekker 5 amp med 12 volt batterispenning.

 

Da setter du selvsamme pekefinger over symbolet for watt i trekant nummer to, altså over P'en.

Og hva står det da igjen? Jo, - der står det sannelig U x I! Altså ganger du spenningen (12 volt)

med strømmen (5 amp) og får 60 watt!

 

En barnslig metode? Ja, - sikkert for noen, men jeg vet at mange har hatt stor glede av

denne måten å holde orden på volt, ampere osv. Så print ut trekantene og ta de med i båten

eller lim de opp hjemme der du har bruk for det.

 

Lars H. :wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

 

(x'en er ment å være et gangetegn)

(den vannrette streken inne i trekantene er en brøkstrek)

 

Bilde

 

Lars H. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Selv om jeg ikke trenger trekantene, dette var genialt, og må være til stor hjelp for mange som ser på strøm og spenning som noe skummelt og vanskelig.

 

Som en kamerat sa til meg, "det er noe dritt med strøm, du ser den jo ikke".

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha gjennomgått hele grunnskolepensum på nytt på 3 minutter tror jeg det hele koker ned til RIP...

 

:smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, ikke sant, eller kanskje heller RIIP. Kanskje en måte å huske det på?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Som en kamerat sa til meg,  "det er noe dritt med strøm, du ser den jo ikke".

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

Og der traff han vel spikeren på hodet. For mange år siden, da jeg bodde hjemme hos mor og far, drev min far kursvirksomhet i kjelleren. Det var forresten han som viste meg tegningen med trekantene første gang. Han jobbet i det som den gang het "Televerket", og holdt kurs for fiskere som skulle ha sertifikat for radioutstyret ombord i fiskebåten. Det ver ikke VHF den gang, men "fiskeribølge" det gikk på.

 

Men nok om det. Det var ikke like lett for alle å forstå når han forsøkte å forklare om frekvens og bølgelengde osv. Nå snakker vi helst om at enheten for frekvens er Hertz. Og er det snakk om 1000 herts, blir det kHz. Den gang gikk det mer i "perioder", på engelsk ble da altså 1000 perioder "kilocycles". Husker som om det var igår, en kraftig fiskerstemme fra kjelleren: "Ja, men Helgesen da, ka ska addle di sykklane inni senderen å gjørre?"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Hei.

 

Og der traff han vel spikeren på hodet. For mange år siden, da jeg bodde hjemme hos mor og far, drev min far kursvirksomhet i kjelleren. Det var forresten han som viste meg tegningen med trekantene første gang. Han jobbet i det som den gang het "Televerket", og holdt kurs for fiskere som skulle ha sertifikat for radioutstyret ombord i fiskebåten. Det ver ikke VHF den gang, men "fiskeribølge" det gikk på.

 

Men nok om det. Det var ikke like lett for alle å forstå når han forsøkte å forklare om frekvens og bølgelengde osv. Nå snakker vi helst om at enheten for frekvens er Hertz. Og er det snakk om 1000 herts, blir det kHz. Den gang gikk det mer i "perioder", på engelsk ble da altså 1000 perioder "kilocycles". Husker som om det var igår, en kraftig fiskerstemme fra kjelleren: "Ja, men Helgesen da, ka ska addle di sykklane inni senderen å gjørre?"

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

 

:smiley: Artig den.

 

Trekantene har jeg også sett før. Tror det var i ifm med et fjernskriver-RATT kurs for mange år siden.

En del har sikkert god hjelp av dem.

 

Rart det der med at forskjellen på å lære tig er så forskjellig fra menneske til menneske. Mye har nok med interesse å gjøre. Evnen til å konstentrere seg betyr også mye. Noen er god o en ting, men elendig i noe annet og virsa versa. Uansett, jeg har f.eks aldri vært god i å huske dato`er, og når ting skjedde. Historiefaget er f.eks ikke min favoritt.

Å huske at DDT er forkortelse for diklordefinyltriklormetylmetan husker jeg alltid. Helt unyttig.

Huskeregler er det også mange som trenger. Her er en som man kan huske: " se dobbelt i femte himmel ohoy" Da har man formelen til sprit/etanol som er C2H5OH. Pass opp for CH3OH (Tresprit/metanol). :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...