Vard Startet 6.Mai.2012 Del på Facebook Startet 6.Mai.2012 Etter en båttur til Ryfylke har venstre motor AD41 DP sluttet å virke. Gikk fint å gå til bestemmelsested, men da jeg skulle returnere fikk jeg ikke start på motoren. Jeg prøvde å kinne den noen ganger men til ingen nytte. Da jeg kom tilbake etter å ha gått på en motor var motoren helt død. Ingen lyd overhode når jeg prøver å starte. Har gjort følgende: Sjekket alle koblinger/ledninger Sjekket batterier Sjekket dieslfilter Sjekket autosikring Har hørt det er ytterlig en sikring (55a) i motoren, denne er ikke sjekket enda. Er det noen som kan ha en teori hva som er feil? På høyre motor få jeg alle lys når jeg tenner (gløder, olje batteri) på venstre motor får jeg kun gløder. Håper det er noen kyndige som kan veilede meg. Mvh. Vard Sitér dette innlegget Link to post
frolar Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Har du sjekket jordingen til dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Nei jeg har ikke sjekket det. Har egentlig ikke falt meg inn. Sjekker imorgen, men burde ikke høyre motor som dynamoen sitter på også vært død da? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Sjekk jording på motoren. Sitter ofte i nærheten av starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Om motorene har hvert sitt batteri kan du prøve å bytte batteri. Når du sier ingen lyd, betyr det at starteren ikke slår inn? Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Når alt er dødt tyder det på at en sikring er gåen eller som sagt her dårlig eller ingen jording! Det kan selfølgelig også være et rele som ikke slår inn. Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Om motorene har hvert sitt batteri kan du prøve å bytte batteri. Når du sier ingen lyd, betyr det at starteren ikke slår inn? Jeg har prøvd å skifte batteri. Ja det er slik at starteren ikke slår inn. Jeg hadde liv i motoren (klarte å kinne) men den har nå dødt helt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Når alt er dødt tyder det på at en sikring er gåen eller som sagt her dårlig eller ingen jording! Det kan selfølgelig også være et rele som ikke slår inn. Skal ta en titt på dette idag. Har sjekket autosikringene og disse er ok. Vet det ligger en 55a sikring i selve motoren så jeg får prøve å sjekke denne idag.Jordingen er OK. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Et par bilder som kanskje kan være til hjelp http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746620-30-966.aspx http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746620-30-960.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Takk for tegning Bitteliten. Når det gjelder tegning 2 ser jeg autosikringen (8). Jeg har vanskelig for å tro at denne dual sikringen er røket da den burde slå ut ved stor belastning. Kan være rele som er feil. Jeg har en teori om at det kan være en 55a sikring som står i selve motoren. Skal prøve å få tak i en sikring og skifte den. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Den 55A er til drevtilten mvh bavaria 32sport med kad32 og samme sikring Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Hvis alt er dødt, er det lettere å feilsøke. Skaff deg et billig Biltema måleverkøty. Mål på starteren og se om den har 12 V (eller deromkring). Instrumenter osv ved førerposisjon får 12 V fra en mellomstørrelse kabel som kommer fra dynamoen. Lats ned elskjema fra dokumentarkivet her på baatplassen. Husk at selv om du måler 12 V på f.eks starteren, kan det være 0 når nøkkelen vries om. Man bør være 2 når man feilsøker på dette, en for å måle, 1 for å vri på nøkkel :-) mvh bavaria32sport Strøm-interressert Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Vard Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Den 55A er til drevtilten mvh bavaria 32sport med kad32 og samme sikring Da er iallefall 55a sikringen ute av bildet. Jeg tror jeg satser på å feilsøke og kjøper meg noe måleutstyr Takk for gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Har du hovedbryter mellom batteri og motor? Denne kan i såfall være feilkilde som forårsaker dårlig forbindese eller brudd. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 den sikringene på bildet ser ut som en automatsikring for meg - med knapp til å trykke inn Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 ..............Sjekker imorgen, men burde ikke høyre motor som dynamoen sitter på også vært død da? Har du ikke dynamo på begge motorene ??? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Vard Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Har du ikke dynamo på begge motorene ??? Heisan Mateco Nei på AD41DP (mekaniske) er det bare dynamo på høyre motor. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 (redigert) Nei på AD41DP (mekaniske) er det bare dynamo på høyre motor. Hmmm ! Da har jeg villet vurdert å fått ettermontert en dynamo også på babord motor ! Du bedrer ladekapasitet, og ikke minst, du øker sikkerheten ! Hadde du hatt problemer med styrbord motor, og måtte gå med bare babord, så hadde du ikke fått noen ladning ! Strømforbruk til nav.lanterner og navigasjons-utstyr har etterhvert villet tømt batteriene dine ! Om du hadde hatt dynamo på din babord, så kunne det ha forklart problemene som du nevner innledningsvis. (Evt. om det var egen startsperre rele som tar minus fra dynamoens D+). Evt. dynamofeil har da villet medført at du ikke har fått startet motor og heller ikke lys i ladelampen! Men slik er det altså ikke når dynamoen er fraværende på denne motoren ! Bjørn Redigert 7.Mai.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Ble litt nysgjerrig ! ................. På høyre motor få jeg alle lys når jeg tenner (gløder, olje batteri) på venstre motor får jeg kun gløder. ..................... Mvh. Vard Jeg antar at batteri -symbolet du her nevner utgjør ladelampen ! Da skal jo denne lyse når du setter på tenning, og den skal slukke når motorens dynamo starter ladning ! Men så skriver du at du ikke har noen dynamo på babord motor! Hvordan har denne "batteri"-lampen fungert tidligere, altså FØR du fikk problemer? Har den lyst hele tiden, også under drift? Har den vært mørk hele tiden, også ved tenninga påslått ? På en motor uten dynamo montert så har den neppe fungert normalt ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjøga Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 kan aldrig tenke meg sealine har laget en båt med bare dynamo på en motor, motorene leveres orginalt med dynamo. er ikke hydraulikkpumpa du trur er dynamo da?? den står bare på en av motorene. i båten heter det styrbord og babord Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Hørtes veldig merkelig ut med bare 1 dynamo, men som det er sagt over her, så er det bare ein servopumpe når det er dobbel instalasjon. Vist du misstenker at det kan vera start relet som er defekt kan du jo bare bytte over i fra den motoren som fungere. så får du det ut av bildet også. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 kan aldrig tenke meg sealine har laget en båt med bare dynamo på en motor, motorene leveres orginalt med dynamo. er ikke hydraulikkpumpa du trur er dynamo da?? den står bare på en av motorene. i båten heter det styrbord og babord Dere har helt rett. Jeg tenkte på generatoren Jeg har sjekket jordingen til dynamoene Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Hørtes veldig merkelig ut med bare 1 dynamo, men som det er sagt over her, så er det bare ein servopumpe når det er dobbel instalasjon. Vist du misstenker at det kan vera start relet som er defekt kan du jo bare bytte over i fra den motoren som fungere. så får du det ut av bildet også. Testet dette for en halv time siden og det er ikke relet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Det er jordinga på starteren du må sjekke Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Hvordan har denne "batteri"-lampen fungert tidligere, altså FØR du fikk problemer? Har den lyst hele tiden, også under drift? Har den vært mørk hele tiden, også ved tenninga påslått ? Her har dere et bilde av tenningen. Legg merke til barbord tenningen. Mangler oljetrykksymbol og ladesymbol. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.