marex84 Startet 6.Mai.2012 Del på Facebook Startet 6.Mai.2012 Hei Det er mange her på BP som har vært borti mange og mye forskjellige båt motorer, sikkert også en del med gamle Pentaer. Jeg lurer på deres erfaringer og meninger, har en saltvannskjølt selv som jeg vurderer å bygge om til ferskvannskjølt. Har ikke mye erfaring med båtmotorer, men liker båtlivet, så får vel litt mer etterhvert. Har hørt at dette er ganske solide motorer og greie å skru på, men med tanke på alder og saltvannskjølinga, så kan ting oppstå... Forrige eier sa han hadde vært nøye men service og vedlikehold (sa han da....), men vet jo ikke hvordan det har vært med tidligerer eiere. Håper den dunker og går i sommer, og at det blir mange fine dager på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Hei marex84! Jeg har selv hatt denne motoren så seint som i fjor :) Det er en utrolig flott motor så lenge den er stellet med og at den kjøler bra. Jeg hadde litt problemer i førsten med kjølingen på motoren min, men det hjalp å bytte impeller! :) Du er akkurat slik jeg var i begynnelsen med denne motoren. Litt skeptisk til saltvannskjølingen, litt skeptisk til hva som bør gjøres med den. Men du kan bare ta det med ro. Disse motorene er suverene bare de har fått litt stell. Vi hadde mange lange og flotte turer med vår Nidelv 24 med VP MD11c motor. Den går jo så og si gratis!! Jeg fylte kanskje for 2.500,- i løpet av hele sesongen! Det var maaange timer i båt! Nesten hver helg og to uker av ferien. Den jeg har nå er mer glad i drikke.. den slukte nesten 3.500,- ved første tank, nå er den halvfull allerede... Men absolutt en flott motor og en flott båt du har fått deg! Du kommer til å få mye glede av den! Ingen vits i å bygge om til ferskvannskjøling dersom motoren fungerer bra. Det kan ofte bli mer tull med motor og kjøling dersom det ettermonteres. Jeg ville bare koset meg med båt og motor slik det er. Bytt Olje, filter, impeller og sjekk etter sinkanoder. Disse bør også byttes. Ellers er dette noe av det billigste man kan ha innen båtmotor. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 (redigert) Hei marex84 Jeg har noen års erfaring med MD11 og er vel ikke fullt så optimistisk som Nidelv_lykke. Selve motoren er robust, men det var en serie som hadde problemer med ventilstenger som bøyde seg. Hvis motoren får sitt vedlikehold er sannsynligvis tæring som følge av sjøvannskjøling som blir dødaren. Det tærer gjerne hull i eksosmanifolden, kjølekanalene omkring sylindrene er utsatt for å fylles opp med korrosjonsprodukter. Hvis du vil beholde motoren noen tid kan det være en god investering å bygge om til ferskvannskjøing. Martec hadde i sin tid ombygningsett til MD11. Hvis du bygger om bør du ta av manifold og sylindre. Manifolden syrevaskes og vurderes i forhold til restlevetid. Press ut sylinderforingene og gjør rent kjølekanalene som da blir eksponert. Hvis det ser ut til at dette er "liv laga" sliper du ventiler og skifter ventiltetninger. Dette høres gjerne voldsomt ut, men det er faktisk ikke allverden med arbeid. Og nå har du et godt utgangspunkte for å bygge om til ferskvannskjøling. Ett lite tips: Skru ut messingkransen som peilepinnen er skrudd ned i, her er silen til oljepumpa. Den blir ofte glemt... Redigert 7.Mai.2012 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Jeg ser at Johannes kanskje har noe mer erfaring med disse motorene enn det jeg har. Jeg tok bare normale servicer på motoren min og hadde aldri noe problemer med den. Dersom motoren fungerer bra hadde jeg brukt den frem til noe galt skjedde med den. Men selvfølgelig, jeg skjønner at det er lurt å være litt "føre var" og heller påkoste den slik at alt skal være i topp stand når sommeren kommer. Tro meg, jeg veit alt om å reparere motor osv på verksted i sommermånedene... Jeg hadde en Draco 1800 DC med Mercruiser motor Men, hadde som sagt aldri noe trøbbel med min VP MD11c motor. Men høres ut som Johannes har noe mer teknisk kunnskap enn det jeg selv har Du får uansett ha lykke til med båt og motor! Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Jeg hadde ikke bygget om. Om du leser tråden min helt i starten så ser du hvor mye dritt som samler seg bak sylinderforingene. Bygger du om får du høyere tempratur på motor og dritten løsner. Kjøle kanaler tettes og du må skru. Hadde motoren gått i ferskvann fra før hadde det vært noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Hei Takk for svar Fint å høre om andre sine erfaringer når man er litt i "startgropa" på båtlivet. Regnet med at det var både negative og posetive meninger, men fint med tilbakemeldinger uansett. Kan være at jeg revurderer ferskvannskjølinga, tar vanlig vedlikehold, og satser på at den går en stund til. Regner med å beholde båten i 2-3 år (ihvertfall sann vi har tenkt) før det blir litt for trangt med 2 voksene og 2 unger som blir større. Håper alle får en fin sommer på sjøen! Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Jeg kan bare si meg enig med Johannes: Hvis man ønsker å holde disse motorene (MD2B / MD 11 og tilsvarende en- og tresylindrete) frisk og i livet i noen tid til kan det være lurt å investere i ferskvannskjøling. Men først og fremst er det meget viktig å rense kjølekanalene ordentlig, dvs. ikke bare nøye seg med kemisk rensing (systemrens eller lignende) men å ta av og presse ut sylinderforingene (hos MD11, ikke MD2B) Det er kanskje ikke så vanskelig som man kunne tro. O-ringer og pakkninger som trengs kan enda bestilles. Derimot kan jeg ikke innse hva som er vitsen med å kjøre videre med all den dritten som blir mer og mer og bare fører til motorens hetedød før eller senere en dag. Noe som man ikke får forvarsel om av temperaturmåleren forresten. Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Vits og vits....har ikke tenkt å ta livet av motoren med overlegg for å si det sann! Poenget var at den kunne fungere di turene vi skal ut, kommer til å åpne opp å ta en titt for å se hvordan det ser ut. Meningene er forskjellige her når det gjelder kjøling skjønner jeg, så da får jeg se.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.