Jump to content

Hvor mye olje på Yanmar KM4 gir

Posesuppe

Recommended Posts

Jeg har vært og skiftet olje på et KM4A gir, på en Yanmar motor.

Men ble veldig usikker da jeg hadde fylt på ny olje.

På giret står det merket 1,3 liter, fylte på ca. 1 liter. Da jeg peilet oljen etterpå så viste den dobbelt så mye som merket.

Det er bare et merke på pinnen, er det slik at det bare skal være over dette merket eller er dette et maks merke ?

gir__km4.jpg

:flag: Hei. Jeg har vanligvis bare fått sugd opp ca. 1l når jeg har skiftet olje på gearet og nøyd meg med det. Å lese av oljenivået på peilepinnen som er blank er vanskelig. Tips: Gi den en stripe med kvit maling så ser du bedre nivået.

Viktig: når du peiler olja skal peilepinnen IKKE skrues ned i påfyllinghullet og da skal oljenivået være opp til øvre merke. Bruk vanlig mineralsk motorolje singlegrad SAE 30, men kan også bruke den samme som du har på motoren SAE 15 - 40.

Redigert av Haba (see edit history)

Hei igjen !

Var innom båten en tur og sjekket en gang til på oljen, det er nok litt mye på den.

Jeg tror jeg fikk opp ca. 1 liter men det er mulig jeg tar feil, så da får jeg vel bare suge opp litt igjen da :smash:

Sånn går det når det er første året med båt ! :lol:

Merket også når jeg skulle fylle olje på motoren at det ikke stemte i følge maualen, der sto det 8 liter på 4JH-DTBE, så da tenkte jeg at jeg kunne begynne med 7 liter, her gikk det også dårlig !

Hei igjen.

Jo, det går nok på totalt på ca. 7 l motorolje som det står oppgitt, men når du sugeropp olja gjennom hullet til peilepinnen får du skjelden opp mer enn ca. 4 l. Sånn er det bare og skal visstnok så være. Har ikke hørt om at noen har fått sugd ut særlig mer. Så her må du bare stole på peilepinnen og la de siste litrene gammel olje som du ikke får opp bare oppfriskes av de 4 friske oljelitrene som du fyller på. Lykke til.

Redigert av Haba (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...