REM Startet 7.Mai.2012 Del på Facebook Startet 7.Mai.2012 Jeg har tidligere benyttet hailer for å kommunisere med fokkeslasken når vi skal legge til oa. Dette har til tider ført til munterhet i båthavnene da styrken på haileren kan være vanskelig å bedømme/stille fra førerplass. Jeg ser for meg at to stk headset er mer diskret og bedre egnet til slik kommunikasjon, og spørsmålet blir da om slikt utstyr finnes og hvor det fåes kjøpt? Må være trådløst selvfølgelig ala slikt som benyttes i helikoptre. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Quantum Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Vi bruker små walkie-talkier som matrosen har rundt halsen i en snur,funker greit og er rimlige.Ellers kan du bruke en bærbar vhf men disse er jo tunge å ha hengende rundt halsen og blir litt i veien. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
Fru Jacobsen Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Hva med en sånn lite øregreie til telefonen og "fri familie"? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
mateco Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 (redigert) "Fri familie" og bluetooth på begge telefoner (som kan ligge i samme kurva ombord) Hmm Ikke helt sant ! Bluetoothen rekker vel ca. 10m fra sender/mottaker ? Ene telefonen legges forut og den andre bak ( På store båter)! Redigert 7.Mai.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
jensemann2 Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 hvor stor båt er det snakk om? 30 meter ++? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Bør ha en rekkevidde på min. 15m? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
evenR4u Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Bruker tilsvarende på motorsykkel mellom fører og påsitter. Fungerer veldig bra, full duplex. Men, kjenner ikke rekkevidden og koster et par kroner. Sjekk en butikk/nettbutikk for motorsykkeltilbehør. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Roger jo Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 sånn lite øregreie til telefonen og "fri familie"? Enkelt og greit. helt topp. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Comforthe Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Hvis dere bare er to stk som skal snakke sammen kan du jo skaffe en bærbar VHF med blåtann. Den kan jo være kjekk i andre sammenhenger også. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
MajorAndy Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Min erfaring er at det er umuligt (eller svært) at kommunikere hvis jeg sidder inde og styrer og gasten/Fruen står på fordækket. Eller hvis jeg er i gang med at lægge agterfortøjninger og hun er på fordækket. Derfor overvejede jeg dette og startede denne tråd: https://baatplassen.no/i/topic/49946-brug-af-walkie-talkie-ved-havnemanoevrer/ Det endte med at jeg anskaffende dette sæt http://www.topcom.net/en/communication/product/110/TWINTALKER9100.html De har separat mikrofon/højttaler a la "politi-radio", der kan sidde på redningsvesten. Hvis der er lidt usikkerhed omkring tillægning tager vi dem ud af laderen, der står lige ved styrepladsen. Og det har taget meget stress ud af mange situationer, så jeg kan varmt anbefale det til andre med samme problem. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Vi har to walki talkier fra CO. Henger i snor rundt halsen. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Munterheten i havna vil bare tilta om en utstyrer seg som secret service. Hva med å heller ordne problemet framfor å lage krykkeløsninger. Alle må f\å vite hva de skal FØR en klapper til kai. Da holder det med et vink elr et yeeep rop elr noe om noen skulle bli i tvil om timingen. Jeez skulle tro det var et digert skip med bare landkrabber som kom Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 (redigert) Det endte med at jeg anskaffende dette sæt http://www.topcom.ne...TALKER9100.html Enig i MajorAndy's anbefaling. Disse radioene er greie, og forholdsvis billige på C-O. Langt bedre enn de noe billigere alternativene, alltid fulladet og tilgjengelig når du trenger de. Litt vanskeligere å "få på seg", men monofonen gjør de enklere å bruke i situasjonen. Om du vil bruke litt mer penger har jeg veldig gode erfaringer med motorola's produkter. Dedikerte radioer til dette er i min erfaring langt bedre i det lange løp enn mobiltelefoner og bluetooth-headset, som det i min erfaring ofte er noe tull med. Det er lite ønskelig å surre med bluetooth-parring som ikke fungerer ordentlig hvis situasjonen allerede er såpass stresset at kommunikasjon er nødvendig. Det blir også nevnt at det enkleste er at alle skal være godt forberedt på arbeidsoppgavene sine på forhånd, og det er selvfølgelig viktig, men uforutsette situasjoner kan skje uansett, og da er det greit å ha mulighet for å kommunisere. (Også er det jo det faktum at noen av oss er veldig glad i "gadgets", så er jo litt moro jo mere greier man har ) Ser også noen anbefaler en bærbar vhf, er det lov å bruke maritim vhf til internkommunikasjon på fartøyet? (Har nettopp tatt VHF/SRC, så dette burde jeg strengt tatt kunne, men husker ikke) Redigert 8.Mai.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Ja, deter lov. Veldig vanlig på større fartøy Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Hmmm? Min erfaring med Walki-Talki er at de har en levetid på omlag tre kvarter. Mulig de Majoren refererer til er av bedre kvalitet enn de jeg har hatt? En annen ulempe etter mitt syn med Walki-Talki og VHF er et det er simplexutstyr, og at en må løfte utstyret til munnen for å snakke. Jeg ønsker meg duplex handsfreeutstyr. Kanskje mobiler med fri familie ikke er så dumt? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 (redigert) Det finnes et amerikansk system som jeg kikket på. Oppladbart, headset som er lett, duplex. Annonseres ofte for i PasageMaker. Oppladbart på 110V..... Derfor kjøpte jg ikke Til motorsykkel finnes bluetooth duplex hjelm til hjelm. Har et sånt. Serbare litt teit ut å gå med helhjelm på båten Redigert 8.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 får jo omformer på ebay til en hundrings eller så.. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 (redigert) Fant den http://www.eartec.com/Boating/eartecboatingsim.html Sent demail nå. 300 usd er akseptabelt for en god løsning tenker jeg Redigert 8.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Til Bitteliten. Enig i at helhjelm blir litt i overkant. .Følgen må jo da også bli:"vær smart,bruk vest og helhjelm". Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Hmmm? Min erfaring med Walki-Talki er at de har en levetid på omlag tre kvarter. Mulig de Majoren refererer til er av bedre kvalitet enn de jeg har hatt? En annen ulempe etter mitt syn med Walki-Talki og VHF er et det er simplexutstyr, og at en må løfte utstyret til munnen for å snakke. Levetid på et kvarter? Da har du vært uheldig tror jeg.. Det jeg kanskje ville vært urolig for er at batteritiden på noen av disse kan komme ned mot kvarteret, men om du har dem stående stand by i lader når de ikke er i bruk vil jeg tro at et kvarters batteritid er mer enn nok i de fleste situasjoner. Har heller aldri opplevd det som spesiellt forstyrrende å løfte hånden til bryst/skulder for å trykke inn knappen på monofonen. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
sjagen Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Jaktradio fungerer utmerket. Tåler røfft miljø og finnes i mange varianter med mye utstyr. Et eksempel er http://www.jaktsport.no/jaktutstyr/jaktradio/lafayette-micro-5-jaktpakke.html Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
REM Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Er du på dekket alene for å ordne med fendere og fortøyninger skulle jeg mene du har annet å bruke hendene til enn å operere en Walki Talki. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Fant den Der var den ja. Ser ut som de kan levere den med 220V lader også? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Har sendt dem mail med spørsmål om de kan sende til Europa og 220 v. Webshoppen deres er bare til USA .. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Bra B´liten, la oss høre resultatet. De hadde mye utstyr på ebay så jeg , men ikke "Simultalk" Webshoppen deres er bare til USA .. Da kan man bruke Jet Carrier adressen i NJ Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.