Jump to content

Headset for kommunikasjon mellom skipper og matros?

REM

Recommended Posts

Jeg har tidligere benyttet hailer for å kommunisere med fokkeslasken når vi skal legge til oa. Dette har til tider ført til munterhet i båthavnene da styrken på haileren kan være vanskelig å bedømme/stille fra førerplass.

Jeg ser for meg at to stk headset er mer diskret og bedre egnet til slik kommunikasjon, og spørsmålet blir da om slikt utstyr finnes og hvor det fåes kjøpt? Må være trådløst selvfølgelig ala slikt som benyttes i helikoptre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vi bruker små walkie-talkier som matrosen har rundt halsen i en snur,funker greit og er rimlige.Ellers kan du bruke en bærbar vhf men disse er jo tunge å ha hengende rundt halsen og blir litt i veien.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Bør ha en rekkevidde på min. 15m?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Min erfaring er at det er umuligt (eller svært) at kommunikere hvis jeg sidder inde og styrer og gasten/Fruen står på fordækket. Eller hvis jeg er i gang med at lægge agterfortøjninger og hun er på fordækket.

Derfor overvejede jeg dette og startede denne tråd: https://baatplassen.no/i/topic/49946-brug-af-walkie-talkie-ved-havnemanoevrer/

Det endte med at jeg anskaffende dette sæt http://www.topcom.net/en/communication/product/110/TWINTALKER9100.html

De har separat mikrofon/højttaler a la "politi-radio", der kan sidde på redningsvesten. Hvis der er lidt usikkerhed omkring tillægning tager vi dem ud af laderen, der står lige ved styrepladsen. Og det har taget meget stress ud af mange situationer, så jeg kan varmt anbefale det til andre med samme problem.

Munterheten i havna vil bare tilta om en utstyrer seg som secret service. Hva med å heller ordne problemet framfor å lage krykkeløsninger. Alle må f\å vite hva de skal FØR en klapper til kai. Da holder det med et vink elr et yeeep rop elr noe om noen skulle bli i tvil om timingen. Jeez skulle tro det var et digert skip med bare landkrabber som kom

Det endte med at jeg anskaffende dette sæt http://www.topcom.ne...TALKER9100.html

Enig i MajorAndy's anbefaling. Disse radioene er greie, og forholdsvis billige på C-O. Langt bedre enn de noe billigere alternativene, alltid fulladet og tilgjengelig når du trenger de. Litt vanskeligere å "få på seg", men monofonen gjør de enklere å bruke i situasjonen.

Om du vil bruke litt mer penger har jeg veldig gode erfaringer med motorola's produkter.

Dedikerte radioer til dette er i min erfaring langt bedre i det lange løp enn mobiltelefoner og bluetooth-headset, som det i min erfaring ofte er noe tull med. Det er lite ønskelig å surre med bluetooth-parring som ikke fungerer ordentlig hvis situasjonen allerede er såpass stresset at kommunikasjon er nødvendig. Det blir også nevnt at det enkleste er at alle skal være godt forberedt på arbeidsoppgavene sine på forhånd, og det er selvfølgelig viktig, men uforutsette situasjoner kan skje uansett, og da er det greit å ha mulighet for å kommunisere. (Også er det jo det faktum at noen av oss er veldig glad i "gadgets", så er jo litt moro jo mere greier man har :giggle: )

Ser også noen anbefaler en bærbar vhf, er det lov å bruke maritim vhf til internkommunikasjon på fartøyet? (Har nettopp tatt VHF/SRC, så dette burde jeg strengt tatt kunne, men husker ikke)

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Hmmm? Min erfaring med Walki-Talki er at de har en levetid på omlag tre kvarter. Mulig de Majoren refererer til er av bedre kvalitet enn de jeg har hatt? En annen ulempe etter mitt syn med Walki-Talki og VHF er et det er simplexutstyr, og at en må løfte utstyret til munnen for å snakke. Jeg ønsker meg duplex handsfreeutstyr. Kanskje mobiler med fri familie ikke er så dumt?

ad. planlegging:

Hmmm? Min erfaring med Walki-Talki er at de har en levetid på omlag tre kvarter. Mulig de Majoren refererer til er av bedre kvalitet enn de jeg har hatt? En annen ulempe etter mitt syn med Walki-Talki og VHF er et det er simplexutstyr, og at en må løfte utstyret til munnen for å snakke.

Levetid på et kvarter? Da har du vært uheldig tror jeg.. Det jeg kanskje ville vært urolig for er at batteritiden på noen av disse kan komme ned mot kvarteret, men om du har dem stående stand by i lader når de ikke er i bruk vil jeg tro at et kvarters batteritid er mer enn nok i de fleste situasjoner.

Har heller aldri opplevd det som spesiellt forstyrrende å løfte hånden til bryst/skulder for å trykke inn knappen på monofonen.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Er du på dekket alene for å ordne med fendere og fortøyninger skulle jeg mene du har annet å bruke hendene til enn å operere en Walki Talki.

ad. planlegging:

Fant den :thumbsup:

Der var den ja. Ser ut som de kan levere den med 220V lader også?

ad. planlegging:

Bra B´liten, la oss høre resultatet. De hadde mye utstyr på ebay så jeg , men ikke "Simultalk"

Webshoppen deres er bare til USA ..

Da kan man bruke Jet Carrier adressen i NJ

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...