toretang Startet 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2012 Skiftet dessverre talgpakning når båten var på slippen. Gjorde her en feil ved å stramme for mye slik at alt smeltet og rant ut. Tok så opp båten på hurtigslipp og byttet talgpakningen igjen så stramte så godt jeg klarte med hånden. Dette smeltet også men jeg tenkte at det kanskje regulerte seg selv. Det drypper endel. Har nå strammet til for hånd mens den er kald og det lekker ca. 1 dl per døgn stilleliggende når jeg ikke har kjørt med den i mellomtiden. Aksling og pakningsboksen blir fryktelig varm under gange. Er redd det lekker mer da. Hva har jeg gjort galt? Har noen teorier: Tappet ut vann fra kjølsvinet bakerst i båten som akslingshylsa delvis går igjennom. Dette han ha med kjøling av aksling å gjøre? Jeg har ikke fått "luftet" slangestussen bak talgpakningen? Jeg åpna fettsmøreren og her kom det inn endel vann. Er det lufta da? Hva gjør jeg for å få dette tett og slik at jeg slipper å bekymre meg? Så mye talg er smeltet ut av pakningen etter en halv times gange Sitér dette innlegget Link to post
frolar Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Hvor mange pakninger har du puttet i? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 (redigert) Har du husket på å ha åpning på pakning`s ringene (åpning er pakning`s bredden) Ps . Det skal dryppe i ny og ne, kan høres ut som du har fått inn for mye fett. Redigert 8.Mai.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
toretang Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 3 pakninger er puttet i Har ikke åpning, la den rundt akslingen og kuttet den lik omkretsen av akslingen. Bør jeg forsøke med ny talgpakning eller teflon? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 (redigert) hei, høres ut som det er for mye friksjon, for hardt strammet samt at du ikke har åpning. Prøv å skjær til 3 nye ringer med litt åpning slik at de ikke går helt rundt. rense åpningen for fett og sett disse inn slik at åpningene overlapper hverandre (tror det var 90 grader det skulle være). Stram til glanden forsiktig, sett båten på sjøen og lufte pakkbokse ved forsiktig presse inn en liten skrutrekker mellom pakkboks/gummi (eller lufteskrue hvis du har) slik at luften pipler ut. Du kan forsøke å kjøre nå, det skal dryppe litt når du kjører, men ikke noe når båten ligger stille. Viktig at du ikke strammer for mye på denne, da vil den iallefall smelte. Du må ikke skrue den til så hardt du kan med hendene. kjøsvinet med vann i har ikke noe med saken å gjøre Lykke til! Jon Redigert 8.Mai.2012 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Tror jeg har funnet årsaken til at den ble så varm. Måtte lufte slangestussen. Svupp sa det når jeg løsna slangeklemma og stakk et skrujern under. Men all talg er smeltet så den drypper når den ligger stille. Ca et drypp hvert 4. Sekund. Må derfor opp på slipp imorgen for å skifte pakningen. Trenger en bruksanvisning nå. Hvordan gjør jeg det? Talg eller teflonpakning ( er det bakdeler med teflon, hvis ikke så går jeg for det pga. Tåler høyere temperatur)? Skal pakningen være helt rundt akslingen eller skal jeg ha et mellomrom tilsvarende pakningstykkelsen? Skal den kuttes butt i butt eller skråskjæres? Skal det smøres grease / fett på pakningen, eventuelt akslingen? Hvor mye skal den strammes i første omgang? Skal jeg skru inn for å presse hver ring på plass for til slutt å stramme for hånd? Håper noen har mulighet til å svare meg kjapt. Dette er frustrerende. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Her skulle du vel få god informasjon om skifting av talgpakning ( obs! det er tre sider- se 1-2-3 nederst på sidene ): http://www.pbase.com...fing_box&page=1 Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 (redigert) Nå har eg kun hatt volvo kondomer på mine båter så eg har ikke direkte erfaring med båt/hylser. Men før de mekaniske akseltetningene ble vanlige brukte vi talgpakninger på vac.pumpene. Der brukte vi å skråskjære skjøten slik at når man strammer pakkboksen klemmes de skråskjærte flatene i sammen. Pumpene kunne ha 5-7 lag med 1/2" talg rundt 60mm akslinger. Vi stamma disse aldri før oppstart, bare føre de forsiktig ihop med fingrene mer eller mindre. Når vi så starta opp så stramma vi veldig forsiktig til det dryppa en 20-30 dråper i minuttet. Så lot vi de gå en stund og ev. stramma litt etter litt. (bedre å bruke for lang tid enn å ødelegge talget/aksling) Du må akseptere at det drypper litt under drift visst ikke er det stor fare for varmgang, hvor mye vil nok variere litt men det er jo ønskelig med minst mulig lekkasje. Å legge åpning i ringene skurrer litt i mine ører men som sagt har eg ikke direkte erfaring med dette. Poenget er jo at vannet skal gå innvendig og langs akslingen for smøring/kjøling. Testa også grafitt ringer / teflon men vet ikke om eg kan si at det var så store forskjeller? Trur vi normalt sett brukte kvit Ramiex fra James walker / a&ø. http://www.jameswalk...overall_doc.pdf (side 69, men er ikke 100% sikker uten å ha sjekket) Kan legge til at turtallet på disse pumpene var 1200-1800 rpm. Redigert 8.Mai.2012 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Obs, en talgpakning må kjøres inn, den blir varm til å begynne med, stoppe en stund til den kjøles ned, dette må gjøres mange ganger. Det tar en 8-10 timer før at den har satt seg. Det som oftest bil gjort feil, er at en skrur til mere greas, greas skal presses etter at en har stoppet, eller ved lange etapper trekkes til litt, dersom en presser for mye grease, kommer ikke vannet til å kjøler pakkboksen. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 .....................................Der brukte vi å skråskjære skjøten slik at når man strammer pakkboksen klemmes de skråskjærte flatene i sammen. .....................................Å legge åpning i ringene skurrer litt i mine ører men som sagt har eg ikke direkte erfaring med dette. Poenget er jo at vannet skal gå innvendig og langs akslingen for smøring/kjøling. ............................. Også i denne forklaringen http://www.pbase.com...fing_box&page=1 Vises det til at pakningene skal ligge " stu i stu".. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Visst "stu i stu" betyr skråkapp som bildet viser så er vi vel enige? Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 takk for svar:) Hvordan putter dere pakningene inn på mest mulig korrekt måte? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Visst "stu i stu" betyr skråkapp som bildet viser så er vi vel enige? Jada jeg er helt enig med deg, det var vel heller en kommentar til de lenger oppe i tråden som mente at det skulle være åpning mellom endene. Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Da er båten på slippen igjen. Har lest linken ovenfor her, mye nyttig informasjon:) Tilogmed skaffet meg verktøy for å få presset inn pakningene (type plastrør i rett dimensjon og tykkelse innvendig og utvendig. Valgets kvaler: Ny talgpakning eller Teflonpakning? Har noen for / Mot? Sitér dette innlegget Link to post
ROV77 Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Har montert ny pakkboks i Cometen min med 3 stk skråskjærte talgpakninger, fulgte monterings anvsiningen presset inn ca 1 kopp med fett trakk til stramme mutter for hand. Har kjørt båten i ca 20 timer etter dette, har ingen lekasje eller varm gang. Talgpakninger fungerer utmerket:) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 interessant dette her.. er det slik at man alltid må lufte slagestussen etter sjøsetting? -for jeg går ut ifra at alt vannet som ligger innover langs aksling renner helt ut når man slippsetter og dette da erstattes av luft som sikkert vanskelig lar seg fortrenge/lufte ut uten å skru opp slageklemmene og lufte.. Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Da er 3 stk carbon pakninger montert (tåler 450 grader), slangestussen luftet og båten på sjøen. Det var umulig å få så fint kutt som bildet ovenfor. Den lakk litt når den lå stille. Kjørte et stykke og boksen ble bare lunken så kjølinga er i orden bå. Stramma pakkboksen slik at det stoppa å dryppa når båten ligger stille. Alle gode ting er 3:) Tusen takk for all hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.