Jump to content

nyskiftet talgpakning lekker VP MD21B


toretang

Recommended Posts

Skiftet dessverre talgpakning når båten var på slippen. Gjorde her en feil ved å stramme for mye slik at alt smeltet og rant ut.

 

Tok så opp båten på hurtigslipp og byttet talgpakningen igjen så stramte så godt jeg klarte med hånden. Dette smeltet også men jeg tenkte at det kanskje regulerte seg selv. Det drypper endel.

 

Har nå strammet til for hånd mens den er kald og det lekker ca. 1 dl per døgn stilleliggende når jeg ikke har kjørt med den i mellomtiden. Aksling og pakningsboksen blir fryktelig varm under gange. Er redd det lekker mer da.

 

Hva har jeg gjort galt?

 

Har noen teorier: Tappet ut vann fra kjølsvinet bakerst i båten som akslingshylsa delvis går igjennom. Dette han ha med kjøling av aksling å gjøre?

 

img_0425.jpg

 

Jeg har ikke fått "luftet" slangestussen bak talgpakningen? Jeg åpna fettsmøreren og her kom det inn endel vann. Er det lufta da?

 

Hva gjør jeg for å få dette tett og slik at jeg slipper å bekymre meg?img_0427.jpg

 

 

Så mye talg er smeltet ut av pakningen etter en halv times gange

img_0424.jpg

Link to post

hei,

høres ut som det er for mye friksjon, for hardt strammet samt at du ikke har åpning.

Prøv å skjær til 3 nye ringer med litt åpning slik at de ikke går helt rundt.

rense åpningen for fett og sett disse inn slik at åpningene overlapper hverandre (tror det var 90 grader det skulle være).

Stram til glanden forsiktig, sett båten på sjøen og lufte pakkbokse ved forsiktig presse inn en liten skrutrekker mellom pakkboks/gummi (eller lufteskrue hvis du har) slik at luften pipler ut.

Du kan forsøke å kjøre nå, det skal dryppe litt når du kjører, men ikke noe når båten ligger stille.

Viktig at du ikke strammer for mye på denne, da vil den iallefall smelte.

Du må ikke skrue den til så hardt du kan med hendene.

kjøsvinet med vann i har ikke noe med saken å gjøre

 

Lykke til!

 

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post

Tror jeg har funnet årsaken til at den ble så varm. Måtte lufte slangestussen. Svupp sa det når jeg løsna slangeklemma og stakk et skrujern under.

 

Men all talg er smeltet så den drypper når den ligger stille. Ca et drypp hvert 4. Sekund. Må derfor opp på slipp imorgen for å skifte pakningen.

 

Trenger en bruksanvisning nå. Hvordan gjør jeg det?

 

Talg eller teflonpakning ( er det bakdeler med teflon, hvis ikke så går jeg for det pga. Tåler høyere temperatur)?

 

Skal pakningen være helt rundt akslingen eller skal jeg ha et mellomrom tilsvarende pakningstykkelsen?

 

Skal den kuttes butt i butt eller skråskjæres?

 

Skal det smøres grease / fett på pakningen, eventuelt akslingen?

 

Hvor mye skal den strammes i første omgang?

 

Skal jeg skru inn for å presse hver ring på plass for til slutt å stramme for hånd?

 

Håper noen har mulighet til å svare meg kjapt. Dette er frustrerende.

Link to post

Nå har eg kun hatt volvo kondomer på mine båter så eg har ikke direkte erfaring med båt/hylser.

 

Men før de mekaniske akseltetningene ble vanlige brukte vi talgpakninger på vac.pumpene.

Der brukte vi å skråskjære skjøten slik at når man strammer pakkboksen klemmes de skråskjærte flatene i sammen.

Pumpene kunne ha 5-7 lag med 1/2" talg rundt 60mm akslinger.

Vi stamma disse aldri før oppstart, bare føre de forsiktig ihop med fingrene mer eller mindre.

Når vi så starta opp så stramma vi veldig forsiktig til det dryppa en 20-30 dråper i minuttet.

Så lot vi de gå en stund og ev. stramma litt etter litt. (bedre å bruke for lang tid enn å ødelegge talget/aksling)

Du må akseptere at det drypper litt under drift visst ikke er det stor fare for varmgang, hvor mye vil nok variere litt men det er jo

ønskelig med minst mulig lekkasje.

 

Å legge åpning i ringene skurrer litt i mine ører men som sagt har eg ikke direkte erfaring med dette. Poenget er jo at vannet

skal gå innvendig og langs akslingen for smøring/kjøling.

 

Testa også grafitt ringer / teflon men vet ikke om eg kan si at det var så store forskjeller?

Trur vi normalt sett brukte kvit Ramiex fra James walker / a&ø.

http://www.jameswalk...overall_doc.pdf

(side 69, men er ikke 100% sikker uten å ha sjekket)

 

Kan legge til at turtallet på disse pumpene var 1200-1800 rpm.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post

Obs, en talgpakning må kjøres inn, den blir varm til å begynne med, stoppe en stund til den kjøles ned, dette må gjøres mange ganger. Det tar en 8-10 timer før at den har satt seg. Det som oftest bil gjort feil, er at en skrur til mere greas, greas skal presses etter at en har stoppet, eller ved lange etapper trekkes til litt, dersom en presser for mye grease, kommer ikke vannet til å kjøler pakkboksen.

Link to post

.....................................Der brukte vi å skråskjære skjøten slik at når man strammer pakkboksen klemmes de skråskjærte flatene i sammen.

.....................................Å legge åpning i ringene skurrer litt i mine ører men som sagt har eg ikke direkte erfaring med dette. Poenget er jo at vannet

skal gå innvendig og langs akslingen for smøring/kjøling.

 

.............................

 

Også i denne forklaringen http://www.pbase.com...fing_box&page=1

 

Vises det til at pakningene skal ligge " stu i stu"..

 

131501634.x6lpzdqc1.jpg

Link to post

Da er båten på slippen igjen.

 

Har lest linken ovenfor her, mye nyttig informasjon:)

 

Tilogmed skaffet meg verktøy for å få presset inn pakningene (type plastrør i rett dimensjon og tykkelse innvendig og utvendig.

 

Valgets kvaler:

 

Ny talgpakning eller Teflonpakning?

 

Har noen for / Mot?

Link to post

Da er 3 stk carbon pakninger montert (tåler 450 grader), slangestussen luftet og båten på sjøen.

 

Det var umulig å få så fint kutt som bildet ovenfor.

 

Den lakk litt når den lå stille. Kjørte et stykke og boksen ble bare lunken så kjølinga er i orden bå. Stramma pakkboksen slik at det stoppa å dryppa når båten ligger stille.

 

Alle gode ting er 3:)

 

Tusen takk for all hjelp

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...