Jump to content

Nord eller Kurs opp?


REM

Recommended Posts

Jeg liker forøvrig å holde kartet med Nord opp.

<{POST_SNAPBACK}>

jag med :yesnod:

 

jag kör alltid Northup på både kort og plotter (radar äger jag ingen :sad: )

 

 

 

 

men jag kan tenka mig att våra kompisar som far fram i stressbaljer :wink:

i en sådär 25-30kn o ännu snabbare kansje måste vända på sjökortet för att

kunna 'hinna med', deras navigasjon blir ju mer eller mindre att 'sikta' mellan

vilka öar dom skall träffa........

 

hur gör förresten militären i sina snabbgående båtar MTBer o sådant,

snur dom på kartet, noen som vet ???

S/Y Gunga Din

Link to post

men jag kan tenka mig att våra kompisar som far fram i stressbaljer  :wink:

i en sådär 25-30kn o ännu snabbare kansje måste vända på sjökortet för att

kunna 'hinna med', deras navigasjon blir ju mer eller mindre att 'sikta' mellan

vilka öar dom skall träffa........

:yesnod::yesnod:

Det tar et par dager på vannet å bli vant til å navigere i 30 knop om man er vant til seilbåtsfart

Link to post

Jeg har vent meg til å ha nord opp,- både på papirkart og på plotteren. Da stemmer disse overens og det er lett å følge med på hvor jeg er i papirkartet (hvis plotteren skulle slutte å fungere,- av en eller annen grunn). Jeg synes plotteren er flott å styre etter, kan zoome inn og ut ettersom det passer, men må jo alltid følge med i papirkartet hvor jeg er og samsvare dette med plotter og, ikke minst, terrenget!

 

Har så langt ikke hatt behov for radar og har ikke anskaffet meg det (men er sikkert flott å ha og en ekstra sikkerhet er det jo absolutt). Men vi er stort sett ute i godvær, mens det er lyst. Men skulle tåke komme på,- ville det vært kjempefint med en radar. Jeg tror jeg da ville hatt kurs opp på den!?

 

 

Ship o'hoi folkens,- det går mot vår og sommer :cool:

Link to post

Jeg bruker nord opp på kart og plotter det er min måte :yesnod: så må andre gjøre som de vil frem kommer vi åkke som .... :discuss: .....MEN NÅR FRUEN STYRER er plotteren HDG up ....så det så .... :yesnod::yesnod:

 

Hva som er riktig kan diskuteres opp og ned i mente men for oss er dette riktig :smash:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Papirkart: Alltid nord opp

Plotter: Ja takk begge deler. Det varierer avhengig av hva jeg "føler for", og jeg skifter en del mellom kurs opp/nord opp.

<{POST_SNAPBACK}>

Slik gjør jeg det også men føler meg litt ukomfortabel med å ha kurs opp på plotteren, det blir liksom et helt annet kart da. Velger gjerne kurs opp i noen få sekund for å sjekke at jeg tenker riktig for så å gå tilbake til "normalen".

 

Kjener noen som MÅ ha kurs opp på kartet og for meg ser det ut til at mesteparten av navigeringstiden går med til å orientere kartet.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

jag med  :yesnod:

 

 

hur gör förresten militären i sina snabbgående båtar MTBer o sådant,

snur dom på kartet, noen som vet ???

<{POST_SNAPBACK}>

Innom luftfarten hvor fartsmåleren begynner ved 60kts er det alltid TrackUp på elektroniske kart.

På pairkart er det NorthUp.

Jeg forstår godt erfarne sjøfolk ikke snur papirkartet opp ned. Dem har alltid NorthUp. De er oppvokst med papirkart og fått dette inn i ryggmargen. Seiler de sydover, gjør dem automatisk krysskopling i hodet når de leser kartet.

Når jeg seiler sydover langs Svenskekysten, har jeg alltid TrackUp på GPS. Jeg klarer også å ha papirkartet NorthUp. (Iblandt jukser jeg litt og snur papirkartet slik at jeg får Bohuslän på BB side. Da stemmer det liksom med det jeg ser ut av vinduet også!!) Men jeg retter det alltid opp igjen før jeg kommer til kai så ingen ser det.!!

 

Fa

Link to post

hur gör förresten militären i sina snabbgående båtar MTBer o sådant,

snur dom på kartet, noen som vet ???

<{POST_SNAPBACK}>

 

Der ligger kartet i ro på kartbordet uansett kurs, og den som prøver seg med noe annet løper en overhengende risiko for en skotupp i seteregionen, evt. et solid drag over nakken. :nono:

Jeg mener det er en vanesak, jeg tenker aldri over at kartet ligger slik det gjør.

Link to post

Når jeg seiler sydover langs Svenskekysten, har jeg alltid TrackUp på GPS. Jeg klarer også å ha papirkartet NorthUp. (Iblandt jukser jeg litt og snur papirkartet slik at jeg får Bohuslän på BB side. Da stemmer det liksom med det jeg ser ut av vinduet også!!) Men jeg retter det alltid opp igjen før jeg kommer til kai så ingen ser det.!!

 

 

Kanskje de fleste har det på den måten, men ikke vil inrømme det?

 

Jeg syns kurs opp er det beste, både på plotter og kart. Har etterhvert blitt dyktig på å lese opp/ned. Har ikke store problemer med nord opp heller, men syns den andre er best.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Track = historie (viser hvor du har vært opp til siste posisjonsoppdatering( f.eks på gps).

Head up = Baugens kompassretning i øyeblikket,

Course (kurs på norsk) = styrt retning. Hvis rormannen klarer å holde kursen helt nøyaktig, er kurs og baugens retning sammenfallende. Dette forutsetter at en ikke styrer en form for avvikende kurs for å kompensere for vind eller strøm som påvirker båtens retning mot målet.

 

Med Head Up på en GPS eller radar menes at baugens retning til enhver tid vises mot "klokken 12" på displayet. Hvis du ikke har en gyro- eller gps/sensorstabilisert radar er det naturlig at radaren er innstilt på "relativt" bilde, d.v.s. "Head Up"/baug opp. Det du da ser på skjermen er det samme som du ser i virkeligheten når du ser ut styrhusvinduet. Har du kartplotter vil det derfor være naturlig å ha den samme visningen på dette displayet. På en skjerm med Overlay av både radar og gps/kartplotter vl dette automatisk være den naturlige visningen hvis ikke radaren er gyro- eller gps/sensorstabilisert.

 

Papirkart skal alltid presenteres med nord opp. Gjør du noe annet er det klart stryk på en hvilken som helst kompetansegivende navigasjonseksamen :rolleyes: .

Link to post

Papirkart skal alltid presenteres med nord opp. Gjør du noe annet er det klart stryk på en hvilken som helst kompetansegivende navigasjonseksamen  :rolleyes: .

<{POST_SNAPBACK}>

Kan dette medføre riktighet?? Det viktigste må da virkelig være at man vet hvor man er, hvor man skal, og hvordan man kommer dit på en trygg måte?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Har man en kartplotter med treg prosessor, kan det være en ulempe å innstille den med Kurs opp. Vel og merke om navigeringen innebærer hyppige og kraftige kursendringer, samt at farten er høy. Kartet skal "vris" på skjermen og det krever sitt av utstyret, hver gang det skjer.

 

Er forøvrig selv av typen som bruker Kurs Opp på plotteren og Nord Opp på kartet. (hviket innebærer at prosessoren til både kartplotteren og kapteinen blir satt på prøve :yesnod: )

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Jeg foretrekker helt klart nord opp, både på evt. plotter (har ikke det i min egen båt, men har to stykker på redningsskøyta jeg fører) og radar.

 

Jeg har også til gode å se at kartmaskinene blir satt til courseup på de større nyttefartøyene jeg har vært ombord i. På mindre trålere o.li. er det ikke uvanlig med heading på radaren, men har aldri sett noen som har "snudd" kartet. På Kystskpper'n blir det kun praktisert nord opp når det gjelder kart og evt. kartmaskiner. På radar er det litt forskjellig praksis.

Link to post

. Men urent og ukjennt farvann, kurs opp.

:wink:

mvh

Ben

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er vel smak og behag vel og hva enkelte er vant til . Med kurs opp syntes jeg det er greit ,lissom litt lettere og følge med da .Kommer øya på BB side så kommer den på BB side på plotter'n også. Det som er viktig her er vel det at man kommer seg trygt fram til BÅTTREFFET I HORTEN eller andre steder som er bestemt . Trur det er litt lettere og lære Høvdingen opp på denne måten også da det er letter og følge med ettervært . Men men som sagt smaken er som baken ...

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Mtp. orientering så er det ingen tvil om at det er lettere for de aller fleste å navigere med kartet orientert etter terrenget om man er i trangt og ukjent farvann. (spesielt nå når det kommer nye kart med flere detaljer fra land).

På ruter og større strekk har man ofte plot som man sjekker mot papirkart (hvor man lettest leser bokstaver osv en vei) og helst vil unngå å snu og snu så har det sine fordeler med Nord opp slik at det "matcher".

For en los å komme på den ene båten slik og den andre slik .. alle bruker nord opp.

 

Fritidsflåten blir noe annet etter min mening og mange/de fleste har ikke god nok romfølelse til å navigere like godt med nord opp. For de aller beste orienteringsløperene har det kanskje ikke så mye å si .. men for en som begynner i orientering på hobby basis så lærer han at det er lettest å snu kartet etter terrenget og man skal være sær for å gjøre noe annet?

 

Ligger papirkartet med Nord opp og jeg mister posisjon så snur jeg det straks jeg er i tvil mtp. terrenget for å se om det vil hjelpe meg å kjenne meg igjen (så unngår jeg å ta en sjangs på at min romsans er ekstrem ift. flertallet).

Link to post

Har man en kartplotter med treg prosessor, kan det være en ulempe å innstille den med Kurs opp. Vel og merke om navigeringen innebærer hyppige og kraftige kursendringer, samt at farten er høy. Kartet skal "vris" på skjermen og det krever sitt av utstyret, hver gang det skjer.

 

Er forøvrig selv av typen som bruker Kurs Opp på plotteren og Nord Opp på kartet. (hviket innebærer at prosessoren til både kartplotteren og kapteinen blir satt på prøve  :yesnod: )

 

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

Dette kan jeg skrive under på... Jeg har 'fattigmanns plotter', en håndholdt Garmin GPSmap 76 med topografiske landkart. Det er ikke snakk om annet enn nord opp på denne, ved mer enn 5 knops fart.

 

Når jeg anskaffer ordentlig plotter fram mot sommeren, kommer jeg nok til å gå med kurs opp. I mitt fartsområde opp mot 40 knop gir dette best og raskest oversikt. :cool:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...