Jump to content

noe problem med å bruke "two wheel" 2-takt olje på båtmotoren?


suzumer 290

Recommended Posts

Er det noe problem med det? var på bilxtra for å kjøpe noen bremseklosser, og tenkte at vi bare kunne kjøpe olje der i samme slengen. der hadde de kun "two wheel" to-taktsolje, og hun i butikken mente at det var det samme, bare forskjellig navn...

 

Jeg trodde den for utenbordsmotor hadde noe ekstra antikoreisjons middel i seg?

 

 

noen som vet?

Link to post

"Jensemann2" er litt rask på labben her å antyde at det er berre å kjøre på, two wheel 2T olje høres ut som det er en motorsykkel olje og den er ikke uten videre egnet til en

påhengsmotor.

En outboard olje er designet for å smøre og forbrenne i en vannkjølt motor,denne motoren har en langt lavere arbeids temp en luftkjølte motorsykkel motorer, det er ikke sikkert

at en 2T olje som er beregnet på en sykkel vil forbrenne ordentlig i en vannkjølt motor,med påfølgende avleiringer i eksosport og stempel. Men som "Jensemann2" sier

kjør på og se hvor lenge det går.

Link to post

fins jo luftkjølte påhengere

(men det er ikke så vanlig å se lenger...)

 

på flasken eg fikk, er det bilde av diverse der oljen skal kunne brukes: motorsag, moped, båt, fly, gressklipper. osv....

Står det noe om spesifikasjoner den skal holde?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Eg vil tru det er omvendt.

At på en kald påhengs som så vidt snurrer rundt i forhold til moped og motorsykler, så kreves det lite og ingenting.

Ingen eksosanlegg som kan kokse igjenn. Problem med stempelringer som gror fast har eg bare hørt om, aldri sett.

Men kjører du mc i 12000 o/min med en 2-t olje for påhengs så vil nok motoren dø.

Dette er personlige meininger.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

det er mest logisk som Sæbø sier, en motor, som går fort og blir ganske varm, trenger mere og bedre smøring en en som holdes kjølig, og som går litt roligere.

 

så jeg bare kjører på jeg. kan ikke tro det gjør noen skade. men begynner nok ikke å bruk denne oljen fast. neste boks blir nok en for båtmotorer.

Link to post

jaja, din motor så du får gjøre som du lyster. Det kan fort gå bra. .. en stund iallefall =)

 

Men oljer lagd for vidt forskjellige forbrenningstemperaturer har også vidt forskjellige egenskaper....

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Koster 329,- for 5L med TC-W3 olje på Biltema. Har kjørt alle våre motorer på den de siste 20 årene uten antydning til problemer. Hvorfor ta sjansen på noe som ikke er beregnet til vannavkjølte påhengsmotorer, når det mer eller mindre er rimeligere å bruke riktig olje.

Greit å spare noen kroner når det ikke går ut over kvalitetet, så du kan velge om du vil kjøpe Statoil oljen på blå kanner hos BT eller dobbelt så dyre sølvgrå kanner på Statoil-stasjonen... :wink:

Link to post

"Jensemann2" er litt rask på labben her å antyde at det er berre å kjøre på, two wheel 2T olje høres ut som det er en motorsykkel olje og den er ikke uten videre egnet til en

påhengsmotor.

En outboard olje er designet for å smøre og forbrenne i en vannkjølt motor,denne motoren har en langt lavere arbeids temp en luftkjølte motorsykkel motorer, det er ikke sikkert

at en 2T olje som er beregnet på en sykkel vil forbrenne ordentlig i en vannkjølt motor,med påfølgende avleiringer i eksosport og stempel. Men som "Jensemann2" sier

kjør på og se hvor lenge det går.

 

Er heilt enig med "Verado" her :thumbsup: det blir litt slik som i reklamen dette "gulost er gulost" "hund er hund" :rolleyes: , Har solgt olje sidan 1984, det er faktisk ein grunn til at det er forskjellige kravs-spesifikasjonar til luftavkjølte kontra vannavkjølte motorar. Ein olje til 2t vassavkjølt er beregna på 60-80 grC temp og luftavkjølte motorar ca 110-140grC.

 

Det vil jo selfølgelig gå litt tid før ein kan merke auka slitasje eller anna for det kjem så krypande. Men om eg er i ein kjøpssituasjon og høyrer at selgar har spart nokre kr på oljekvalitet, så snur eg i døra. :nonod:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...