suzumer 290 Startet 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2012 Er det noe problem med det? var på bilxtra for å kjøpe noen bremseklosser, og tenkte at vi bare kunne kjøpe olje der i samme slengen. der hadde de kun "two wheel" to-taktsolje, og hun i butikken mente at det var det samme, bare forskjellig navn... Jeg trodde den for utenbordsmotor hadde noe ekstra antikoreisjons middel i seg? noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 bare å kjøre på, jeg har aldri brydd meg om hva som står på flasken, så lenge det er 2-taktsolje. Om det er Biltema eller yamalube mener jeg spiller liten rolle Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 men du må regne med 100 poster her med folk som er uenige da:) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 ville holdt meg til olje med rett spec iht hva motorprodusenten anbefaler. I de fleste tilfeller TC-W3 for påhengere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bearded Beast Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 vel det handler mest om temperatur og best mulig forbrenning av oljen for å unngå oppbygging av koks og annet griseri samt hindre at stempelringer setter seg osv. . En påhenger går mye kaldere enn en luftkjølt. Over tid vil det nok redusere levetiden betraktelig Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 "Jensemann2" er litt rask på labben her å antyde at det er berre å kjøre på, two wheel 2T olje høres ut som det er en motorsykkel olje og den er ikke uten videre egnet til en påhengsmotor. En outboard olje er designet for å smøre og forbrenne i en vannkjølt motor,denne motoren har en langt lavere arbeids temp en luftkjølte motorsykkel motorer, det er ikke sikkert at en 2T olje som er beregnet på en sykkel vil forbrenne ordentlig i en vannkjølt motor,med påfølgende avleiringer i eksosport og stempel. Men som "Jensemann2" sier kjør på og se hvor lenge det går. Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 på flasken eg fikk, er det bilde av diverse der oljen skal kunne brukes: motorsag, moped, båt, fly, gressklipper. osv.... Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Outboard olje på luftkjølt motor er ihvertfall ikke å anbefale. Men hvordan det er motsatt skal jeg ikke uttale meg om. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 (redigert) fins jo luftkjølte påhengere (men det er ikke så vanlig å se lenger...) på flasken eg fikk, er det bilde av diverse der oljen skal kunne brukes: motorsag, moped, båt, fly, gressklipper. osv.... Står det noe om spesifikasjoner den skal holde? Redigert 8.Mai.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
suzumer 290 Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 en heter two whel, semi synthetic- 2 stroke nederst står det - low ash-smoke reducing - rapid self-mix formula Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Eg vil tru det er omvendt. At på en kald påhengs som så vidt snurrer rundt i forhold til moped og motorsykler, så kreves det lite og ingenting. Ingen eksosanlegg som kan kokse igjenn. Problem med stempelringer som gror fast har eg bare hørt om, aldri sett. Men kjører du mc i 12000 o/min med en 2-t olje for påhengs så vil nok motoren dø. Dette er personlige meininger. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
suzumer 290 Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 det er mest logisk som Sæbø sier, en motor, som går fort og blir ganske varm, trenger mere og bedre smøring en en som holdes kjølig, og som går litt roligere. så jeg bare kjører på jeg. kan ikke tro det gjør noen skade. men begynner nok ikke å bruk denne oljen fast. neste boks blir nok en for båtmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 (redigert) jaja, din motor så du får gjøre som du lyster. Det kan fort gå bra. .. en stund iallefall =) Men oljer lagd for vidt forskjellige forbrenningstemperaturer har også vidt forskjellige egenskaper.... Redigert 9.Mai.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Koster 329,- for 5L med TC-W3 olje på Biltema. Har kjørt alle våre motorer på den de siste 20 årene uten antydning til problemer. Hvorfor ta sjansen på noe som ikke er beregnet til vannavkjølte påhengsmotorer, når det mer eller mindre er rimeligere å bruke riktig olje. Greit å spare noen kroner når det ikke går ut over kvalitetet, så du kan velge om du vil kjøpe Statoil oljen på blå kanner hos BT eller dobbelt så dyre sølvgrå kanner på Statoil-stasjonen... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
M/B Nordheim Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 "Jensemann2" er litt rask på labben her å antyde at det er berre å kjøre på, two wheel 2T olje høres ut som det er en motorsykkel olje og den er ikke uten videre egnet til en påhengsmotor. En outboard olje er designet for å smøre og forbrenne i en vannkjølt motor,denne motoren har en langt lavere arbeids temp en luftkjølte motorsykkel motorer, det er ikke sikkert at en 2T olje som er beregnet på en sykkel vil forbrenne ordentlig i en vannkjølt motor,med påfølgende avleiringer i eksosport og stempel. Men som "Jensemann2" sier kjør på og se hvor lenge det går. Er heilt enig med "Verado" her det blir litt slik som i reklamen dette "gulost er gulost" "hund er hund" , Har solgt olje sidan 1984, det er faktisk ein grunn til at det er forskjellige kravs-spesifikasjonar til luftavkjølte kontra vannavkjølte motorar. Ein olje til 2t vassavkjølt er beregna på 60-80 grC temp og luftavkjølte motorar ca 110-140grC. Det vil jo selfølgelig gå litt tid før ein kan merke auka slitasje eller anna for det kjem så krypande. Men om eg er i ein kjøpssituasjon og høyrer at selgar har spart nokre kr på oljekvalitet, så snur eg i døra. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Shalom Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Les så øyet blir stort og vått.. http://www.commaoil.com/productsguide/file/83b079de09bfb86e47929213958855e5 http://www.commaoil.com/productsguide/file/96bc9a695650f2778377a6288eb17821 /Shalom Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 tror ikke jeg akkurat at jeg sparte penger på den oljen.......det var den eneste de hadde.... Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 er det en mulighet for at motoren ikke vil gå skikkelig om jeg bruker denne oljen? motoren har ikke villet gå skikkelig etter vinteren.... eneste som har vert gjort er overhaling av forgasser ( skifting av membraner og pakninger+ rensing) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.