Jump to content

Hvordan fjerne bunnstoff og primer enkelt og raskt?

Kenneth 81

Recommended Posts

Bunnstoff og primer har flasset ganske stygt av nær baugen på båten min, så noe må gjøres før båten skal på vannet igjen.

Jeg mistenker at det nok sitter like dårlig over alt så må vel fjerne det som er av bunnstoff og primer og smøre opp på nytt, i det minste nær baugen.

Det store spørsmålet er da: Hvordan får jeg det gamle av lettest mulig?

Kjemikalier og høytrykkspyling?

Skrape og enorme mengder tålmodighet?

Eksentersliper?

Håper noen kan komme med gode forslag! :smiley:

Det rustrøde griseriet er alger eller mineraler i vannet her (de lærde er ikke enige om hva det er selv om samtlige båter her oppe (Longyearbyen) er dekket med det...

bunnsmurning_1.jpg

bunnsmurning_2.jpg

bunnsmurning_3.jpg

bunnsmurning_4.jpg

bunnsmurning_5.jpg

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg har akkurat gjort noe av det samme på mine 17 fot, men mest "glattet" over flassingen, da bunnestoffet hadde sluppet fra primeren og det kun var 1-2 lag.

Jeg brukte først rotordyse på høyttrykkspyleren, med tanken at det som ikke faller av med den, sitter fast...

Deretter brukte jeg skrape og fjernet så mye jeg kunne rundt alle "kraterene", før jeg avsluttet med 100 papir.

Raskt -nei

Ble det helt glatt - nei

Men godt nok for nytt strøk bunnstoff, denne gangen blir det VC17, som visstnok bygger mindre lag enn Jotun Racing, som jeg ikke er fornøyd med hvordan sitter...det bare flasser. Holder groen borte da, det er det ikke noe å si på.

TA

Har fått forslag om å bruke blanding av kaustisk soda og tapetlim.

Er det flere som har erfaring med det? Hvor mye trenger jeg i såfall? Tar det primeren og eller bare bunnstoffet?

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Litt vanskelig å se uten å få av det røde greian, men det ser ut som om primeren har flaket av og.

På siste bildet så har det tydeligvis flassa av ganske så rett før båten ble tatt på land. I kantene av flakene som har løsnet ser det ut som om det e bar gelcoat som ikke har fått det røde laget ennå

ok, om primeren har flasset av 'her og der' er det bare å :pray: til de høyere makter og håpe på at den er 1.komp.

neida, men har primeren først begynt å flasse av tyder det på at de som i sin tid la den på ikke har mattet ned gelcoaten skikkelig og det vil det fortsette å flake av.

Da bør alt fjernes ned til gelcoat'en og dersom primeren er 1.komp er dette enklere, da kan du også bruke malingsfjerner.

Velger du likevel å bare stoffe oppå så må du ikke bruke hardt bunnstoff, da bygger du nok et lag som før eller siden må fjernes.

Takk for tips! Skal prøve å grave litt å se om jeg får hørt med tidligere eiere hva som er brukt på båten.

Det frister veldig å bare lappe, men vil jo helst ha båten 100% ship shape

Du kan prøve tørrsliping med flapdisk eller eksentersliper, men min erfaring er at det klabber og kliner seg utover.

Jeg har brukt grovt våtslipepapir og våtslipt av gammelt bunnstoff. Bruker litt tid, men så slipper man irritasjonen over å bruke tusenvis av slipepapir samt å bli forgiftet av alt støvet.

Kan og bruke en hardmetallskarpe om man er stød på hånden

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...