marex84 Startet 9.Mai.2012 Del på Facebook Startet 9.Mai.2012 Hei. Mulig dette er et litt dumt spørsmål, men hva er den "enkleste" måten å få sjekket tillstanden på kjølesystemet? Tenker på hvor mye skruing og hvor mye som må demonteres, for å kunne se hvor galt det står til. Kjøpte båten på sensommeren i fjor, så det hadde vært greit å vite nå før sommeren. Den er saltvannskjølt..... På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 10.Mai.2012 Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 Om du kjører deg en tur så motoren blir god og driftsvarm kan du kjenne litt rundt på sylinderene og toppene.. er det en side på en sylinder som skiller seg veldig ut på tempratur så kan det være et hint om at det kan være ting på gang. . Regner med at det er løse sylinderforinger på denne motoren, ta ut disse og "sjekke" er en omfattende jobb jeg hadde ventet med. Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 11.Mai.2012 Del på Facebook Svart 11.Mai.2012 Gjorde samme jobb på en MD17C for noen år siden. Da jeg kjøpte den gikk den med saltvanns-kjøling og ble varm. Jeg startet med å bytte impeller, uten at det hjalp. Når jeg demontert slangen inn på eksosmanifolden så jeg at t-stykket som fordeler kjølevann var nesten tett. Demonterte da eksosmanifold, fikk åpnet opp t-stykket og ristet, banket og staket ut en god del rust fra manifolden. Etter montering av manifolden skrudde jeg ut avtappningskranene nederst på sylindrene (under manifolden) og kjørt på med vann gjennom kjølesystemet og staket ut masse rust gjennom avtappningshullene. Etter denne operasjonen ble kjølingen på min motor bra. Neste steg er å ta av toppene for å komme bedre til med å fjerne rust som har samlet seg i mellom sylinderforing og sylindermantelen. Jeg gjorde det etter at jeg hadde montert Martec ferskvannskjøling. Hadde lekkasje på ferskvannsdelen og fant en sprukket topp som ble byttet og renset da litt bedre i samme slengen. Har kjørt i 7-8 år nå med ferskvannskjøling uten problemer. Steg tre blir vel ut med sylinderforingene for en total rengjøring. Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2012 Takk for svar. Har ikke vist om noen avtappingshull, er disse hullene til det navnet sier? rett og slett for å tappe ut kjølevannet? Motoren min gikk litt varm på slutten av sesongen i fjor, fikk da tips om å fjerne termostaten å kjøre uten di to siste turene vi hadde. Etter det beveger knapt temp måleren seg. Tenkt til å sette inn en ny termostat nå, har byttet impeller, og kanskje prøve en runde med systemrens. Har hørt mye forskjellig om det, men er vel kanskje lurt å prøve i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 11.Mai.2012 Del på Facebook Svart 11.Mai.2012 Avtappinskranene sitter under manifolden som vist på bilde under. Kan brukes for å tappe kjølekappene for vann eller få ut rust i mitt tilfelle. For å få størst mulig åpning skrudde jeg ut hele greia fra sylindermantelen. Spyler du forsiktig inn vann inn via slangen som kommer fra sjøvannspumpa kan du se om det kommer noe vann ut av disse åpningene. Jeg mener å huske at det var helt tett i min motor. Etter litt jobbing med ståltråd for å få ut rust, ble det fart på vannet. Før jeg gjorde renset manifold og sylindermantel kunne jeg kjøre maks 1500 - 1600 o/min med termostaten inne før den gikk varm. Etter det var den ingen problem med kjøling, sett bort i fra de delen av kjølekappene som sikkert fortsatt var pakket med rust. Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2012 Takk for svar tnorderu. Kjempe fint at du la ut et bilde, det hjelper mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.