Jump to content

Sinkanoder på TMD 40 A


Halvor

Recommended Posts

Kan noen si meg hvor mange sinkanoder det er på sjøvannskretesen på VPèn min. Hvis du kan si hvor de sitter er det også fint.

 

På forhånd takk!

Halvor

<{POST_SNAPBACK}>

På MD-40A (som er "TMD uten turbo") er det en anode på oljekjøleren som sitter i sjøvannskretsen. Denne må byttes ofte.

Selv bytter jeg denne ved hvert oljeskift ved 250 timer, ca. 3-4 ganger i året. Da er den omtrendt

halveis opptæret. Det er lurt å smøre litt Biltema pakningsstoff el. på gjengene før en skrur

den på slik at tæringen ikke rammer gjengene, for da detter den av!

 

Det er også en anode i ferskvannskretsen som sitter i varmeveksleren. Her må man tappe av

kjølevæsken for å bytte den, men jeg har enda ikke sett noen tæring på denne. (4000+ timer).

Jeg bytter den likevel når jeg bytter kjølevæske, selv om det kanskje ikke er nødvendig. (ca 70kr).

 

Det kan være anoder på girets oljekjøler avhengig av hvilket gir du har. På kjøleren til

HS-1A-giret som jeg har er det ikke noen anode.

 

MVH Kai

Link to post
Share on other sites

Kan noen si meg hvor mange sinkanoder det er på sjøvannskretesen på VPèn min. Hvis du kan si hvor de sitter er det også fint.

 

På forhånd takk!

Halvor

<{POST_SNAPBACK}>

Glemte å si at den sitter i fremkant og nedre del av av oljekjøleren på styrbord side av motoren og peker ca. 45 grader fremover og nedover. Det er en 1/2 toms firkantbolt.

 

Det er lurt å legge en plastpose over Dynamoen når en skrur ut anoden, for det kommer en del sjøvann ut, og det treffer rett på dynamoen!

 

MVH Kai

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...