Maika Startet 20.Januar.2005 Del på Facebook Startet 20.Januar.2005 I bruksanvisningen til mitt Isotherm-kjøleskap 85L står det oppgitt at dimensjonen på 10 meter kabel skal være minst 10 kvadrat. Er ikke dette veldig mye? (Det trekker maks 10A.) Kan jeg bruke den som heter "Strømkabel" hos Clas Ohlson (8 eller 16 kvadrat) Den jeg tidligere har brukt, og som heter RKUB går jo bare opp til 4 kvadrat. (Jeg prøvde å bruke kalkulatoren på medlemssidene, men er usikker på hva jeg skal legge inn på "maks tillatt spenningstap".) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 I bruksanvisningen til mitt Isotherm-kjøleskap 85L står det oppgitt at dimensjonen på 10 meter kabel skal være minst 10 kvadrat. Er ikke dette veldig mye? (Det trekker maks 10A.) Skapet trekker nok atskillig mer, når kompressoren sviver i gang. Får den ikke bra med tilførsel i første stund, starter det simpelthen ikke Kan jeg bruke den som heter "Strømkabel" hos Clas Ohlson (8 eller 16 kvadrat) Den jeg tidligere har brukt, og som heter RKUB går jo bare opp til 4 kvadrat. RKUB finnes iallefall i 6mm2, Biltema og Maritim har denne. "Strømkabel" fra Clas er sikkert OK, men disse har som regel silicone kappe, tåler mekanisk belastning dårlig. TIPS: legg på krumpestrømpe der det gnisser. Jeg har brukt sånn, bla.a til ladekabler (Jeg prøvde å bruke kalkulatoren på medlemssidene, men er usikker på hva jeg skal legge inn på "maks tillatt spenningstap".) Maks spenningstap på kjølekompressorer bør ikke over 0,20V Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Maika Svart 20.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 I kalkulatoren står det at kabellengden må oppgis både fram og tilbake. Da blir det 20 meter, og dvs. 20 kvadrat!!?? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Å plassere kjøleren 10m unna batteriet, KAN by på utfordringer; ja så absolutt. Tipper en bra 10mm2 gjør susen jeg. Sørg dog for at alle koblingspunkter, sikringer mv. er perfekte, og holdes på et minimum.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Maika Svart 20.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Å plassere kjøleren 10m unna batteriet, KAN by på utfordringer; ja så absolutt.Jepp, men alternativet er å bygge om hele det elektriske anlegget eller å bygge ny bysse i babord skrog , så jeg tenker jeg satser på feite kabler og evt. krympestrømper. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Jepp, men alternativet er å bygge om hele det elektriske anlegget eller å bygge ny bysse i babord skrog , så jeg tenker jeg satser på feite kabler og evt. krympestrømper. <{POST_SNAPBACK}> Hva med andre forbrukere i styrbord skrog da ?Har disse lange kabler alle ? Tror heller jeg ville lagt opp en skikkelig feit kabel for mating til alle forbrukerne på denne siden (innkludert kjøleskapet) og hatt et eget lite fordelings panel/sikringspanel for disse forbrukerne. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 (redigert) 10 kv.mm er helt korrekt for 10 meter. 6 kv.mm er for inntil 6m osv. Avstanden er avstanden mellom skapet og strømkilden. 6kv.mm dekker da 12 m med ledning osv. Putter du inn mindre tverrsnitt enn anbefalt, gjør du noe dumt. Skapet ditt trekker omlag 3,5A når det går og det går omlag 15 minutter pr. time. Når det starter, trekker det omlag det 4-dobbelte. RKUB mangetrådet enkelleder får du i de fleste dimensjoner. Maritim har de fleste størrelser, men er jo svindyr på ledning. Ledning er det enorme avanser på. Lotus. Redigert 20.Januar.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 RKUB mangetrådet enkelleder får du i de fleste dimensjoner. Maritim har de fleste størrelser, men er jo svindyr på ledning. Ledning er det enorme avanser på. 1. Maritim har As Wee speek tilbud på noe utvalgt dimensjoner av RKUB. Dog ikke så grov som 10mm2 2. Tror ikke det er noe større avanser på ledning enn på noe annet. Se f.eks hvordan kobber pris, har utviklet seg i forhold til priser forøvrig siste 12 mnd, så ser du at avansen VAR bra, for et år siden. Jobber med salg, der kobberpris ligger inne som klausul for justering av priser årlig. Sånn det ser ut nå, blir det 20-30% prisstigning. Og det er, etter mitt syn, MYE.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lotus Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 (redigert) Maritim tar 20 kroner meteren for 10 kv.mm. 50 kv.mm koster 74 kroner. 6 kv. koster 16 kroner. Jeg kjøper det jeg trenger av kabel for omlag halve prisen. Spesielt gjør dette store utslag når jeg handler 50 og 70 kv.mm. Da blir det fort tusenlapper. Biltema tar f.eks. 5,99 kr. meteren for 6 kv.mm RK i 10 meters pakning. Og de tjener sikkert godt med penger. De er riktignok litt kjipe på isolasjonstykkelsen. Lotus Redigert 20.Januar.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 De er riktignok litt kjipe på isolasjonstykkelsen. Lotus <{POST_SNAPBACK}> Skal man kjøpe mangetråede kabler med store tverrsnitt, er vel såkalte sveiskabler billigere enn RK etc. Isolasjonen er tynnere, men ledningen er lett på jobbe med. Neste gang man skal skifte ut hageslangen hjemme, så kast ikke den gamle. Skal man strekke nye kabler i båten, kan nettopp slikt være fint å legge ledningene i. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Maika Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 2x10 meter 16kvadrat er nå innkjøpt, og hageslange er klar for ekstra isolering. Men..: 1. Fra kjøleskapets "el-sentral" er det ca.1 meter 2,5(?) kvadrat. Burde jeg ta av denne og koble min 16kvadrat rett på kjøleskapet? Hva blir resultatet når kabel med flere tykkelser kombineres? Blir det tykkelsen på den tynneste som gjelder, eller summeres dette på en måte? 2. Det står at pluss-kabelen skal kobles rett til batteriet/hovedbryteren. Dette gjøres vel for å unngå spenningsfall/forstyrrelser ved bruk av andre strømkrevende ting som ankerwinsj o.l. Men hva med minus-kabelen. Kan den kobles sammen med resten av el-systemet, såfremt minuskabelen videre tilbake til batteriet/hovedbryteren er tykk nok, eller vil forstyrrelser kunne ha invirkning her også? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.