Jump to content

Polering


Brumle

Recommended Posts

Noen som har erfaring med Max Wax, har hørt at dette er meget bra. Hvor mye arbeid er dette å skulle polere en båt på 25-30 fot. Må en demontere alle beslag, hva om kommer inn på skli mønster på dekket er dette vanskelig å få rent etterpå.

 

Kunne vere greit å få høre noen erfaringer rundt dette.

Link to post
Share on other sites

Fant denne oppskiften på polering med Max Wax

 

Spyl av skjell og groer, før båten legge inn med 113 Supervask i en blanding 1 : 5. Supervasken legges på med lavtrykks sprøyte.

Virketid ca. 5 min. Bearbeid skroget med en svamp eller en grov børste.

 

Spyl av nedenfra og opp. Motor agregat / stamme vaskes først med 263 Syrevask. Virketid ca. 4 min. Syrevasken brukes konsentrert, bearbeid  med

 

kratig børste, og nøytraliser til slutt med 113 Supervask.

 

Tørk båten.

 

 

 

Ta ut eventuelle løse puter vask disse med 232 Saubermann i en blanding

1 : 4.  Legges på med liten sprøyte, eventuelt bøtte og svamp virketid ca. 4 min. Skyll / tørk av med vann. La putene ligge luftig og varmt.

 

Øvrig renhold innvendig utføres med 113 Supervask.  Ved eventuell oljesøl i motorbrønn, rengjøres dette med noe sterkere blanding 113 Supervask på 1 : 2. blanding.

 

 

 

Ved klargjøring av båten på våren.

 

 

 

1.      Spyl av båten for fjerning av eventuelt støv partikler. La båten tørke.

 

Masker med tape alle utvendige fenderlister og gummidetaljer. Rens skroget med 424 Acrylpasta og poleringsmaskin med gul eller hvit skive. Legg Acrylpasta på skiva og kjør produktet ut på skroget med lav hastighet ca. en halv kvadrat. Sett maskinen på full fart (max. 2000 omdr) og legg et lett trykk på

 

maskinen for å åpne gelcoaten. Bearbeid skroget forsiktig, og ta hensyn til kantene så du ikke brenner gule renner i gelcoaten. Alle kanter og hjørner må

 

kjøres forsiktig og med lett trykk på maskinen. Etter at hele skroget er kjørt med Acrylpasta, avsluttes det hele med 582 Hardglans eller 546 Evershine.      Disse hardvoksene legges på for hånd, la de tørke ca. 1 time, og etterpoleres med maskin med grå / myk skive, eller med Univaxer polerskive med frotte –hette. La skroget etterherde i 10 til 12 timer før sjøsetting.

 

Hvis skroget er gammelt og (tørt) i gelcoaten, kan 522 Violettvoks legges på

 

etter Acrylpasta og før Hardglans / Evershine. Violettvoks legges på for hånd, og kjøres av skroget med grå skive før det er tørt. Da vil silikonen og parafinen i produktet kjøres godt ned i skroget og varmen som utvikles ved bruk av grå skive vil (stresse) disse pleiestoffene inn i gelcoaten.

 

2.      Overbygg med anti skli riller bearbeides direkte med 582 Hardglans og børste.

 

Her er det vanskelig å komme til med poleringsmaskin og Acrylpasta. Hardglans har en meget god rensende effekt. Vinduer og øvrige glass/plexi flater vaskes med 620 Glassmax blandingsforhold 1 : 2. Spray på tørk av.

 

3.      Den øvrige finnish før sjøsetting kan vi anbefale 857 Totalfornyer til alle

 

utvendige  gummidetaljer, samt skay og plast i åpne kabin. Under dekk bør

 

837 Proglans benyttes for innvendig detaljering av plast og skay belagte flater.

 

Den kan også benyttes i motor rom for å shine opp gummi og plast slanger.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Gikk på skroget igår med turtle wax sine produkter cleaner og polish innkjøpt fra Europris.

Hvorfor kjøpe båtprodukter i dyre båtbutikker.

Men tilbake til saken, begynte først å bearbeide cleaneren med polermaskin for å rense gelcoaten.

Noe som var både tungt og tungvint bl.a. av at maskinen stadig måtte stoppes for å påføre mer cleaner på polerputa. :headbang:

Etter halvrubbet skrog prøvde jeg å gjøre samme opperasjon på den andre halvdelen av skroget, med svampen til polermaskinen + bare nevene, noe som fungerte meget bra og var faktisk lettere å påføre/ta av.

Skroget ble like rent og blankt.

Er det jeg som er sååååå sterk eller.... :eek:

Neida :lol:

Det skulle veldig lite gnikking til for å fjerne dritt og møkk i overflaten, mulig det er produktet som er så knallbra.

Poleringen gikk også som en lek, med god hjelp av minstemann :yesnod:

Har andre samme erfaring?

Mvh

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gikk på skroget igår med turtle wax sine produkter cleaner og polish innkjøpt fra Europris.

Hvorfor kjøpe båtprodukter i dyre båtbutikker.

Men tilbake til saken, begynte først å bearbeide cleaneren med polermaskin for å rense gelcoaten.

Noe som var både tungt og tungvint bl.a.  av at maskinen stadig måtte stoppes for å påføre mer cleaner på polerputa. :headbang:

Etter halvrubbet skrog prøvde jeg å gjøre samme opperasjon på den andre halvdelen av skroget, med svampen til polermaskinen + bare nevene, noe som fungerte meget bra og var faktisk lettere å påføre/ta av.

Skroget ble like rent og blankt.

Er det jeg som er sååååå sterk eller.... :eek:

Neida :lol: 

Det skulle veldig lite gnikking til for å fjerne dritt og møkk i overflaten, mulig det er produktet som er så knallbra.

Poleringen gikk også som en lek, med god hjelp av minstemann :yesnod:

Har andre samme erfaring?

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Jeg har klokkertro på håndmakt. :yesnod:

Jeg prøvde også med påføringpad på eksentersliper, men det var ikke tyngre å bruke håndmakt

hele veien.

Sliping av treverk er en annen sak, der bruker jeg maskin hvor det mulig. :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Det tyder egentlig bare på at skroget i utgangspunktet var bra! Dersom det er mye "inngrodd møkk" og riper i skroget vil en poleringsmaskin greie å hente frem glansen på en helt annen måte! Blant annet fordi gelcoaten blir varmet opp. Turtle vax sin båtrens inneholder heller ikke særlig mye slipemidler, slik at dener forholdsvis lett å jobbe med. Jotun sin rubbing eller autosol derimot........ Der vil nok maskinen være uunnværlig - bjørnekrefter eller ikke.

 

Rubbet selv opp båten min med proffmaskin og autosol i går, 3-4 tm jobb tenker jeg , men så fikk båten helt ny farge. Regner med at jeg neste år kan velge litt enklere polering/lakkforsegling, f.eks. turtle vax.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...