Jump to content

Spyling med vann


Jolla

Recommended Posts

Hei.

 

Dersom du har ferskvann nok, så hvorfor ikke? Du får i hvert fall en stor gevinst. Et stort problem med båttoaletter er "urinstein". Det er en steinaktig gul sak som bygger seg opp i hele toalettsystemet og som kun kan fjernes med syre, eddik f.eks. Urinstein dannes når sjøvann kommer i forbindelse med urin.

 

Men er det noe problem med en ekstra skroggjennomføring? Husker min far festet skiltene rundt nøkkelhullene hjemme med kun den ene skruen, han ville ikke skade døren med to hull!  :smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men er det noe problem med en ekstra skroggjennomføring? Husker min far festet skiltene rundt nøkkelhullene hjemme med kun den ene skruen, han ville ikke skade døren med to hull!  :puke:

 

Lars H.

Hei Lars H.

 

Hos oss er alle skiltene festet med 2 skruer, men vi er jo den neste generasjon sammenlignet med din far. :smiley:

 

Dette er første vinteren noensinne med båten på vannet, under den verste kuldeperioden

med -25 var det inspeksjon inntill 3 ganger pr. dag grunnet frykt for sprengte bunnventiler. De har forøvrig vært åpne i hele vinter og har frosset og tinet sikkert 10 ganger. Under en av motorsagseansene var det ca 20 cm is inntill skroget, (inntaket for toalettet ligger like under vannlinjen).

 

Hvor mye vann bruker et toalett på en skylling?.

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Hvor mye vann bruker et toalett på en skylling

Nei, det har jeg aldri målt, men septiktanken på 60 - 70 liter blir ganske full etter 4 - 5 dager med to voksne mennesker og elektrisk toalett.

 

Ser forresten at du har e-post adresse med nrk i navnet? Jobbet selv i NRK i 17 år, men sluttet der i -86.

 

En ide slo plutselig ned i pappen. Hva med å sette på et T-ledd på sjøvannsinntaket til motoren og hente "spylevannet" derfra?  :smiley:  Vel, det er sikkert et eller annet som skjærer seg da, men en kan jo tenke gjennom saken?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, det har jeg aldri målt, men septiktanken på 60 - 70 liter blir ganske full etter 4 - 5 dager

En ide slo plutselig ned i pappen. Hva med å sette på et T-ledd på sjøvannsinntaket til motoren og hente "spylevannet" derfra?  :smiley:  Vel, det er sikkert et eller annet som skjærer seg da, men en kan jo tenke gjennom saken?

 

Lars H.

 

4-5 dager er nok for rastløse personer. (hvor er smileysen som ser mot horisonten?).

 

T ledd var ikke dumt. Du kan jo ikke både dri.. og styre samtidig?.

 

Kan man med tilkobling inn på ferskvannstanken oppleve tilbakeslag. :puke:

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Det kan utvilsomt ha sine fordeler å spyle med ferskvann, men også sine ulemper: Det er lettere å holde rent med ferskvannspyling og man unngår den krystalliseringen som nevnes. Men vannet går jo av den ferskvannsbeholdningen man til enhver tid har med seg.

 

Ombord Poseidon har jeg ferskvannsspyling og tar spylevannet på samme måte som brukt for vannkraner og dusj. Dvs jeg har bare montert en kuleventil som åpnes og stenges for hver spyling. På den måten "doseres" godt og vannforbruket blir ikke større enn høyst nødvendig.

 

Uten å ha målt ordentlig, så regner jeg nok med at der går vesentlig mer vann til matlaging, vasking og dusjing enn det som går gjennom toalettet. Men i mitt tilfelle betyr det heller ikke så meget, all den tid tanken er gode 1200 liter.

 

Vil du satse på sjøvannsspyling, så er det ikke noe problem å lage en forgrening på kjølevannsinntaket så lenge du sørger for å ta det etter inntaksventilen og ellers gjøre solid arbeid. For skulle noe ryke, en slangeklemme gi etter, eller andre lekkasjer oppstå  -  så husk at du er godt igang med å fylle opp båten, med de praktiske ulempene det kan innebære.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hva med å sette på et T-ledd på sjøvannsinntaket

Litt skeptisk til dette Lars. Før og/eller siden vil ventilene i dassen ta kveld og da vil, avhengig av hvilken ventil som kvelder, motoren kunne suge luft inn gjennom spylesystemet og det kan lett gi dårlig kjøling og overoppheting av motoren.......

 

kanskje ikke det store problemet, men verdt å ha i tankene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

4-5 dager er nok for rastløse personer. (hvor er smileysen som ser mot horisonten?).

 

T ledd var ikke dumt. Du kan jo ikke både dri.. og styre samtidig?.

 

Kan man med tilkobling inn på ferskvannstanken oppleve tilbakeslag. :blush:

 

Jolla

Admiralen kan jo evt styre...

 

Etter som vi har en relatert 'Årets båttabbe' kan man jo tenker seg hva som blir neste. Og hvilken vei dritten kan ta i et toalettsystem så jeg så sent som i forgårs en tegning av på et foredrag av Ragnar Kvan jr.

 

P.S. Hver eneste gang jeg leser om slike saker er jeg så glad at jeg bare har Porta Potti  :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Litt skeptisk til dette Lars. Før og/eller siden vil ventilene i dassen ta kveld og da vil, avhengig av hvilken ventil som kvelder, motoren kunne suge luft inn gjennom spylesystemet og det kan lett gi dårlig kjøling og overoppheting av motoren........

Hei igjen.

 

Som jeg sa da jeg først kom med forslaget, det var lite gjennomtenkt og trengte en liten debatt. Et annet problem kunne være hevertvirkning dersom vanntilkoblingen inn til dassen er under sjøvannsinntaket, skrekk og gru!  :yesnod:

 

Ellers så monterte jeg T-ledd på inntaket til dassen for å få sjøvann til en dekkspylepumpe jeg har montert. Det fungerer fint, men er en annen sak. Jeg slapp i hvert fall nytt inntak.

 

Så en gang en større seilbåt som hadde et spyleoppleg som spylte ankerkjettingen før den gikk inn i kabularet. Ikke dumt dersom kjettingen drar inn mye leire eller illeluktene søyle. Har tenkt å gjøre det selv, men er aldri kommet så langt.  :yesnod:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...  Et annet problem kunne være hevertvirkning dersom vanntilkoblingen inn til dassen er under sjøvannsinntaket, skrekk og gru!  :yesnod:

..... hmm . . .  .  hvis kanten av klosett-skåla er over vannspeilet utenfor så renner det vel ikke over...? Vi er vel enige om det, eller..?
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri før hørt om urinstein. Ikke har jeg merket noe til dette heller.

For en liten lystbåt med en vanntank på mellom 100-200 liter høres det veldig råflått ut å spyle dassen med ferskavtn.

Nei, jeg tror ikke man skal være så lur bestandig, men heller holde seg til velprøvde metoder.

Jeg vil i hvertfall fortatt bruke eget saltvanns inntak til dassen. Det er da bare moro å borre hull i skroget. Da får man samtidig sjekket tykkelsen på laminatet, og det blir gjerne en overraskelse til enten glede eller nye bekymringer.

Men skal man leve et liv uten gleder og sorger, så skal man ihvertfall ikke være båteier.

Link to post
Share on other sites

. Da får man samtidig sjekket tykkelsen på laminatet, og det blir gjerne en overraskelse til enten glede eller nye bekymringer. Men skal man leve et liv uten gleder og sorger, så skal man ihvertfall ikke være båteier.

:yesnod: Er så enig, så enig! Kunne ikke sagt det bedre selv, anton! :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Her er det jo allerede skissert flere senarioer.........- og om enkelte havner på båttabbelisten gjenstår jo å se.......

men

hvis man skal gi noen generelle råd rundt denne problemstilligen så gjelder velg først og frems et av hovedrådene som bl.a. Paul fra Ladac flere ganger har kommet med - nemlig isolasjon. I en båt vil alt som står i kontakt med saltvann inkl. gjennomføringer være utsatt for galvanisk tæring. Alle "forbindelser" mellom disse vil da kunne være potensielle ledere. På bakgrunn av dette anbefales det at man "isolerer" flest mulig anlegg fra hverandre. Og dette gjelder ikke bare "strømkabler".  Dvs. septikanlegget bør egentlig ikke ha noen forbindelser til noe annet en seg selv, det samme gjelder det som hører til motor, det som hører til ferskvannssystem osv. Enkelte har noen ganger foreslått å f.eks. kople en felles sinkanode til flere skroggjennomføringer samtidig, for dermed å akselrere tæringen ekstremt på en, i stede for at man har en "langsom prosess" på alle. Dermed blir stikkordet altså isolasjon - isolasjon - isolasjon. Når det gjelder frostproblemer med gjennomføringer (les kraner) - hva med å kontakte Vetus importøren. De fører automaiske/elektriske kraner. Jeg kjenner ikke disse spesielt, men skulle ikke forundre meg om de var frostsikre????? Prisen er helt sikkert ganske høy, men det er vel for de fleste værdt noen ekstra kroner å unngå en potensiell meget stor vannmengde å kunne trenge inn i båten.

Link to post
Share on other sites

Etter en totalvurderding blir det ferskvannspyling i toan. Dette fører til at antall sjøvannsinntak blir halvert samt at de gjenværende blir i motorommet som har varme vinterstid.

 

Det blir desverre  :nonod: ingen årets båttabbe da utløpet blir i det gamle hullet til den analoge knopmåleren.

 

Takk for alle innspill spesielt til Lars H. og Poseidon

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...