Jump to content

Erfaringer med Yamarin 5810 Big Ride


celine

Recommended Posts

Har hatt en slik.

 

Utrolig solig og bra sammenskrudd båt. Min fikk MYE juling, aldri en ting som feilet, løsnet eller knakkk!! (Og jeg pleier å få ting til å ryke....)

 

Båten har en bra konsoll med stor vinskjerm som gir god ly.

Relativt tørr båt, høyt fribord.

Litt treg og tung i forhold til nyere båter og andre båter av samme størrelse.

Gikk ca. 35 gps knop med 100 hester, og 44-45 gps knop med 150 hester med optimal propell. Har også kjørt den med 130 Hk (kompis sin), da gikk den ca. 42-43 knop. ("selvsagt" littegranne tregere enn min - etter jeg fikk byttet motor.... hehhe :yesnod: )

Fine dreggluker bak på hver side av hekken.

Grei solseng i baugen (ekstrautstyr?)

 

Bilde

Link to post

Jeg har en 03mod 5940 , ikke helt samme skrog men er nok temmelig likt på endel måter.

Når det gjelder sjøegenskaper så syns jeg den slår litt mye i krapp motsjø. Men veldig bra balanse i skroget, og planingsterskelen er minimal. Det vil si at man alltid finner en fart som er behagelig etter forholdene. Og oppfører seg også flott i unna- og sidesjø.

Har ikke fått mer enn 30 timer på telleren så det er litt for tidlig å si noe om kvalitet og soliditet osv. Men ingen problemer i den retning så langt iallefall

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

5940 er vel bygget på skroget til 5910BR, som skrogmessig er etterfølgeren til 5810BR. Dette er et mer moderne skrog, med generelt bedre sjøegenskaper enn 5810. Når det gjelder sammenligningen 5910 vs. 5810 vinner 5910 (etter min personlige mening) klart på de fleste felt, bortsett i fra et: konsoll/vindskjerm: Den er merkbart mindre og gi mye mindre ly på 5910 enn på 5810.

 

Uansett, har du anledning ville jeg i alle fall gått for 5910 i stedet for 5810. Primært fordi den har et mer effektivt skrog. Det vil si at den er mer økonomisk å kjøre -og så går den et par knop bedre med samme motor (også grunnet at tyngdepunktet på båten er flyttet ca. 15-20 cm. bak, noe som gi mer løft og mindre våt flate i høye hastigheter)

 

5910 har også en bedre løsning for sturom, spesiellt bak, med tre delt rom, og eget, lukket rom i konsollen. I tillegg er mange 5910 levert med en ok 115 HK 4-takt motor, noe som passer denne båten meget godt. 5810 ble "standard" levert med en urgammel og tung 100Hk Yamaha (som Yamaha fremdeles selger som 115/130 !!!!), som er både treg, tørst og bråker myyye ...

 

Har bytttet "båttype" til seilbåt selv, men skal jeg ha jeep på nytt blir det Yamarin - uten tvil !!

Redigert av Ulmo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...