dobbaen Startet 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2012 Det er olje i ladeluftkjøleren er det noen som vet hva det kan være.jeg tror det kan være turboen som lekker olje igjenom.eller om det er tette kjølekanaler? Jeg merker ikke noe på turtallet har 3900 omdr/min. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 De aller fleste har litt oljeforbruk fra turbo. Dette er derfor helt vanlig å trolig ikke noe å bekymre seg over. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Ja,en motor skal bruke litt olje og ofte er det turboen som sørger for dette! Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 (redigert) God kveld. Vil bare vise hvor mye olje det er som ligger i ladeluftkjøleren.For ikke dette til å rime helt.vet ikke om bildene viser?? Redigert 12.Mai.2012 av dobbaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 får ikke til å legge inn bildene Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Ikke gi deg stå på, klikk på last opp bilder (oppe til venstre) kopier url adressen, å legg den inn i ''Image'' Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
dobbaen Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/20/20407/20120510_165342_resized1.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/20/20407/bilde_2.jpg Tror jeg fikk det til nå! :)Kan dere se om dere er enige med meg om det er mye olje i luftkjøleren eller om det er normalt. https://baatplassen.no/bildearkiv/20/20407/20120510_165237_resized1.jpg Redigert 12.Mai.2012 av dobbaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Hei, er det noen som kan hjelpe meg meg noen gode svar på dette. Mvh Trond Sitér dette innlegget Link to post
Lego Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Hei, Du kan se om det er rør fra veivhusutluftingen opp til sugesiden på kompressorsiden av turbo. Da kan eventuelt oljedamp bli sugd inn i turbolader, og kondensere på ladeluftkjøler. Har sett dette på større dieselmotorer, mediumspeed. Det kan da se ut som om turbo lekker olje. Lego Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Takk for fornuftig svar lego. Sitér dette innlegget Link to post
birma ll Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 hei jeg hadde tidligere bmw i min båt. der hadde jeg oljefilm i kjølvannet som jeg lurte lenge på hvor kom fra og det viste seg at registeret i oljekjøleren var så tynnslitt at den svettet olje ut i kjølevannet. trodde dette var fra turboen via eksosen men byttet kjøleregisteret og da var problemet løst. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Slangen merket med 2 på bilde, er til veivhusventilasjon/oljedamp på BMW`en Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
dobbaen Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Takker for alle svar.nå har jeg bestilt ny turbo håper jeg ikke har gjort noe dumt nå for den var ikke billig :) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 En liten enkel sjekk på turboen: Ta av luftfilterboksen så ser du inn på kompressorhjulet. Det skal ikke være noe bevegelse (meget lite) dersom du tar tak i kompressor hjulet og prøver å bevege det ut og inn (aksialt) Dersom du prøver å bevege kompressorhjulet opp og ned eller sideveis skal du kjenne bevegelse. Dette fordi det er lager som flyter /ruller på oljefilmen og når motoren ikke går vil man ikke ha fylt opp "mellomrommet/gapet" i lagera med olje. Sier ingen ting om tettingene i turboen lekker, men sier litt om lagera er ok. Er forøvrig helt normalt at oljedampen kondenserer i intercooler,rør, slanger og det blir endel oljegris av det etterhvert. Turboèn din trenger altså ikke være defekt. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
motor Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 (redigert) Idiotisk å kjøpe turbo på grunn av dette. Sa det tidligere til deg at dette er normalt. Har jobbet med bil i 25 år og nesten alle har oljeforbruk gjennom turbo. Denne olja vil etter en tid skape oljesøl som hos deg. Noen motorer har derfor et lite hull i kjøleren slik at olja drypper ut. Eks. VP. Litt merkelig om det ikke er slik på din kjøler også. Men bare vær utakknemlig for fagråd, å bruk penger på turbo. Men da forstår jeg ikke hvorfor du ber om råd her på forumet. Redigert 15.Mai.2012 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 For jeg hadde håpet på gode råd motor.Da jeg fikk av den gamle turboen å sett på den,var det ingen tvil om at jeg måtte ha ny.Takker dere andre for fornuftige tips og svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.