oyvindpe Startet 12.Mai.2012 Del på Facebook Startet 12.Mai.2012 (redigert) Hei. Kjøpte ny båt i fjor. Den har ligget ute hele vintere, og er nå tatt opp for å ta vårpussen. Har i den sammenheng et par spørsmål ang. bunnstoffbehandling. Båten er en glassfiberbåt. - Noen steder er primeren synlig (det jeg i hvertfall mener er primeren). Dette er flekker hvor bunnståffet er slitt av som er røde (gelcoaten er hvit, derav min antakelse at dette er primer). Hva jeg jeg her? Er det nok å bare smøre over nytt bunnstoff, eller må jeg pusse litt på disse områdene? Legge ny primer? - Har spylt skroget med høytrykkspyler. Er det nødvendig med en mer grundig vask før man legger på bunnstoff? Tror jo ikke man får skroget 100% STERIL kun av høytrykkspyling etter at den har ligget ute et helt år, men det bør kanskje være nok. - Planlegger også å polere båten. Noen tips til hva jeg bør vaske båten med før jeg polerer? Har hørt at Zalo er bænkers, og at de fleste båtrengjøringsmidlene i praksis bare er forskjellige varianter med samme hovedingredienser som Zalo.... - Har også hørt om noe som heter vannlinjerens, hva brukes dette til? På forhånd takk. Redigert 12.Mai.2012 av oyvindpe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 12.Mai.2012 Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 Bruker hugos i vannlinjen Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Mai.2012 Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 (redigert) Du kan legge på nytt bunnstoff rett på primeren der den er synlig. Men; det noen gjør dersom de har lagt på primer, er å legge første lag bunnstoff før primeren er helt tørr, for å få bedre heft. Så hvis det er snakk om store områder hvor primeren ser ut til å være i dårlig forfatning kan du jo vurdere det. Hvis det er snakk om selvpolerende stoff som er slitt vekk har hefte sikkert ikke vært noe problem. Er det hardt bunnstoff som har flasset av kan du jo vurdere lett sliping av primer. Når det gjelder rengjøring er det rent når det ser rent ut ihvertfall. Spyling får jo ikke alltid bukt med rur, f.eks. så det må du få vekk. Grønske som har fått størkne skikkelig går heller ikke alltid av. Pleier å ta en passelig mellomting mellom pussing med pussekloss og MMI (mal møkka inne), prioriter å få overflaten jevn. Forøvrig skal du glede deg over å ha en båt som ikke er dynget ned med uendelige lag flassende bunnstoff. Prøv å hold det slik så blir vårpussen en lek i mange år framover. Fort gjort å kline på for mye for sikkerhetsskyld. Til vask: Ikke vask over alt med noe som har slipemidler. Har hørt at Jif har båtshampoo, den er sikkert safe, men ikke Jif baderom. Hugos har også slipemidler. Dette er utmerket til å ta flekker på dørk, i vannlinja mv. men ikke bra å bruke på hele skutesida. Vannlinjerens - hvis vi tenker på det samme - inneholder blekemidler osv. som får fram hvitfargen der hvor det vanligvis er umulig, som i vannlinja, rundt eksos, rust-renner fra gamle skruer i rekkestøtter mv. Hissige greier. Redigert 12.Mai.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oyvindpe Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 Du kan legge på nytt bunnstoff rett på primeren der den er synlig. Men; det noen gjør dersom de har lagt på primer, er å legge første lag bunnstoff før primeren er helt tørr, for å få bedre heft. Så hvis det er snakk om store områder hvor primeren ser ut til å være i dårlig forfatning kan du jo vurdere det. Hvis det er snakk om selvpolerende stoff som er slitt vekk har hefte sikkert ikke vært noe problem. Er det hardt bunnstoff som har flasset av kan du jo vurdere lett sliping av primer. Når det gjelder rengjøring er det rent når det ser rent ut ihvertfall. Spyling får jo ikke alltid bukt med rur, f.eks. så det må du få vekk. Grønske som har fått størkne skikkelig går heller ikke alltid av. Pleier å ta en passelig mellomting mellom pussing med pussekloss og MMI (mal møkka inne), prioriter å få overflaten jevn. Forøvrig skal du glede deg over å ha en båt som ikke er dynget ned med uendelige lag flassende bunnstoff. Prøv å hold det slik så blir vårpussen en lek i mange år framover. Fort gjort å kline på for mye for sikkerhetsskyld. Til vask: Ikke vask over alt med noe som har slipemidler. Har hørt at Jif har båtshampoo, den er sikkert safe, men ikke Jif baderom. Hugos har også slipemidler. Dette er utmerket til å ta flekker på dørk, i vannlinja mv. men ikke bra å bruke på hele skutesida. Vannlinjerens - hvis vi tenker på det samme - inneholder blekemidler osv. som får fram hvitfargen der hvor det vanligvis er umulig, som i vannlinja, rundt eksos, rust-renner fra gamle skruer i rekkestøtter mv. Hissige greier. Takk for tips. Nei, det er stort sett bare enkelte "striper" hvor primeren er synlig. Det er snakk om veldig små områder og flekker. For øvrig er bunnstoffet overraskende godt intakt, ingen flassing. Men nå har jo båten ligger i ro fra november til mars da. Når du sier at man bør unngå å legge "lag på lag", Vil det si at du anbefaler bare å legge på bunnstoff der det er synlig slitt, og ikke over hele skroget der bunnstoffet ser helt ok ut? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.