Jump to content

Antipest eller vanlig primer?

Kenneth 85

Recommended Posts

Hei. Har en 28fot snekke fra 84 som jeg i disse dager skrapet ned (under van linjen) jeg kommer stort sett helt inn til gelcoaten. Jeg er litt i tvil på hva jeg skal gjøre.. Min teori et at siden båten ikke får stått lenge (ferdig skrapet) og tørke vil det forsatt sitte fuktighet i skråget og da er det dumt og bruke antipest som jeg skjønner er helt tett.. Og eventuel fuktighet vil bli sperret inne... Planen var og bruke antipest over alle sår jeg sparkler samt kjølen og 2 lag vanlig primer over dette.

Noen forslag/innvendinger om dette??

Tjaa. Jeg tror nesten jeg ville latt båten stått på land til den var skikkelig tørr og så gått på med antipest, men leser vel mellom linjene at det ikke er tid for det...? I så fall blir vel alternativet å legge på bunnstoff uten primer og skrape ned til høsten igjen og la båten stå og tørke over vinteren - og så smøre med antipest neste vår. Gelcoaten kommer da til å trekke vann, men jeg tror neppe båten tar skade av det ved bare en sesongs bruk.

Det tror jeg er feil tenkt. Når du sjøsetter båten vil det uansett være mer vann utafor enn inni plasten. Så du VIL ha det tett, så ikke båten suger til seg resten av de sju hav også.

Når du skriver "vanlig primer" så vet jeg ikke helt hva du mener, men det du må bruke er en tokomponent epoxyprimer, som f.eks. Jotun Antipest.

Siden du er inne på gelcoaten stort sett over alt, skal du også bruke slik primer over alt, ikke bare der du sparkler over hakk og sår. Vet ikke hvor mange strøk det står på boksen, men det er garantert en god del fler enn ett. Gjetter fem. Når du har lagt på siste strøk kan du ta første strøk stoff før det er helt tørt, det gir litt bedre feste.

Enkomponent-primer er for trebåter. Du skal ikke ha dette mellom epoxy-primer og bunnstoff på en plastbåt. Mulig det kan gi noe bedre feste oppå gammelt bunnstoff, det er det eneste.

Hvis båten din har stått på land i vinter tror jeg du kan gå utifra at den har tørket ganske godt likevel, vi vet jo at primeren ikke er 100% pottetett. (Hvordan hadde det egentlig blitt hvis ikke mesteparten av vannet alt var tørket opp når vinterkulda setter inn?) Dersom du nettopp har tatt den opp, så antar jeg det ikke er helt optimalt å "male vannet inne" med fem strøk Antipest. MEN: Det du må unngå er å gjøre jobben halvveis, og la båten gå med ett flekke-strøk tokomponent-primer i f.eks. 10 år før neste storrengjøring. Jeg ville lagt på fem strøk nå uansett. Da vil den trekke mindre vann enn uten. Alternativt kan du jo ta ett strøk (siden det blir lett å få av), beregnet på kun denne sesongen, ta båten opp i høst, skrape dette av for ordentlig tørk gjennom hele vinteren og så fem strøk antipest til neste vår.

Er det forresten noen som vet om Jotun Antipest har noen andre egenskaper enn alle andre tokomponent epoxyprimere når det gjelder å forhindre osmose/pest?

Min teori et at siden båten ikke får stått lenge (ferdig skrapet) og tørke vil det forsatt sitte fuktighet i skråget

Evnt. fuktighet i laminatet vil tørke ut på innsiden. Alternativet, 1-komponent primer, innebærer at vannopptaket fortsetter når båten legges på sjøen og at du vil få plastpest om du lar den ligge ute hele året.

Skal man først gjøre denne jobben på en plastbåt er det ikke tvil om at man bør bruke 2-komp. epoksy. Vær sikker på at gelcoaten er skikkelig mattet ned over alt slik at primeren får 100% feste. 40 sandpapir.

Og ikke vent for lenge før du smører det første laget med bunnstoff, er primeren kommet for langt i herdeprosessen vil det ikke få skikkelig feste. Se på boksen og bruk den korteste til som er anbefalt.

Det bør heller ikke være igjen noe rester etter bunnstoff/1-komp. primer, da risikerer man at det sveller/bobler.

Ellers har jensemann2 et godt poeng, Jotun har vært flinke i markedsføringen, innlegg her på forumet tyder på at de fleste tror at 2-komp. epoxy-primer er en annen betegnelse for Anti-pest..

Antagelig har merkevaren fått sånn innpass fordi navnet vekker umiddelbar frykt/interesse...

Er det forresten noen som vet om Jotun Antipest har noen andre egenskaper enn alle andre tokomponent epoxyprimere når det gjelder å forhindre osmose/pest?

Når vi skulle prime båten til Søgne dykkerklubb fikk vi primer direkte fra en produsent som leverer til industrien. Denne var helt gjennomsiktig. De sa den var vesentlig bedre, at det som selges til båt er uttynnet med andre kjemikalier.

Det er også stor forskjell i dekkevne. Hempels Light-primer dekker meget godt, mens Biltema's er omtrent som vannfarge...

Det går meget bra å bruke 1Komp primer en 3-4 strøk direkte på plasten,det gir god vedheft og er et utmerket underlag for bunnstoff. Du får ikke plastpest heller.

2komp primer er betydelig opphypet i sine egenskaper.

Navn som "Antipest" får kundene til å samle seg rundt produktet som fluer på en lort, i den tro at det nærmest innehar magiske egenskaper.

Om det stemmer er det jo mildt sagt intr., har du kilder å henvise til?

Mange har vel erfart ifm bil at om man bruker vanlig 1-komp. primer er det bare et spørsmål om tid før rusten dukker opp.

Det jeg har hørt er at 1-komp aldri kan bli helt tett da den vil være porøs som følge av at den tørker kun ved at løsemiddel fordamper.

2-komp herder, men også her later fordampning til å være endel av prosessen, tar iallfall mye lenger tid før det herder om det står i en lukket boks.

En annet ting er at selvpolerende bunnstoff vel ikke kan smøres på 1-komp. primer?

2komp primer er betydelig opphypet i sine egenskaper.

Skal to-komponent primer ha noen hensikt så må hele båten males med dette.

Vi snakker jo ikke om lekkasjer eller vannopptak i skroget når det er snakk om osmose. Osmose er molekylvandring hvor vannmolekylene går mot det punktet som har lavest trykk.

To-komponent epoksi primer er ett digert salgstriks. Før den kom på markedet var det ingen som hadde hørt om osmose.

Det er interessant å merke seg at osmose finner man nesten alltid kun under flere lag med to-komponent epoksi. Og man finner den som regel på våren når båten skal settes ut. Fordi da har vannmolekylene hatt god tid på seg til å vandre, og kommer ikke ut.

Osmose er avhengig av hva båten er bygget av.

Mest utsatt er båter bygget av ortopolyester. Noen få kroner pr. kilo brukt på isolpolyester så godt som fjerner problemet. Båter bygget av Vinylester eller epoksi gir ingen mulighet for osmose.

Å smøre ørten lag to-komponent på en nyere Bavaria, Jeanneu eller lignende er penger rett ut av vinduet. De er alle bygget med et sperresjikt som hindrer osmose.

Jeg har aldri brukt noe annet enn ett strøk Penguin Primer på mine båter. Og et strøk bunnstoff.

En annet ting er at selvpolerende bunnstoff vel ikke kan smøres på 1-komp. primer?

Det Ingar, tror jeg er en til av de mange båtmytene

joda, selvpolerende bunnstoff kan utmerket godt smøres utenpå 1komp primer, faktisk så har denne typen primer som regel bedre vedheft til underlaget og det som kommer

oppå enn 2komp primer. 2komp er mye mer følsom med hensyn til temperatur,fuktighet,sliping av underlag og overmalings intervall enn 1komp for å få et bra resultat.

Nei noen videnskapelig undersøkelse kan jeg ikke vise til, men jeg har sett mange båter som er 30-40 år som ikke har anntydning til osmose. disse har vert behandlet med 1komp primer. Det er støpefeil i laminatet som lager osmose, et skrov som er fri for feil(luft porer) i laminatet vil aldri få plastpest selv om det ligger ubehandlet i sjøen hele året.

Primere reduserer risikoen for osmose 1komp beskytter fint, 2komp ennå bedre, men ingen at primertypene er 100% vanntette. Skrovet vil alltid ta til seg en viss mengde vann.

Redigert av Verado (see edit history)
Det er støpefeil i laminatet som lager osmose, et skrov som er fri for feil(luft porer)

Det er min observasjon også, men finnes det skrog som er frie for luft? Det må isåfall bli vakuumstøpte noe som vel svært få vanlige båter er..

Det er heller ikke mulig å si noe på forhånd om luftinnholdet, der ser man først etter at pesten er et faktum...

Jeg har aldri sett en båt med forskriftsmessig 2-komp grunning og osmose, med at det kan skje med 1-komp er det vel liten tvil om.

Dog med forbehold om at det dreier seg om bare 1-2 lag, ikke 4-5 som er vanlig med 2-komp.

Kan godt tenkes at det med selvpolerende på 1-komp er en myte. Skal sjekke og evnt. ta det med i neste myte-poll som jeg har hatt under planlegging en stund...

Når det gjelder selvpolerende på 1-komp grunning, så hevet jeg vannlinjen 10 centimeter for 2 - 3 år siden. Da rengjorde jeg først gelcoaten med saltsyre før jeg grunnet med 1-komp og la på to lag Seajet 033 selvpolerende. Og bunnstoffet har ikke flasset noen steder ennå.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

ok, eneste jeg fant var dette. Går ut fra at 1-komp grunning betegnes som 'maling'?

Selv har jeg ingen erfaring, det jeg skrev er kun på basis av hva jeg har hørt. Og kan abs være en myte.

redigert:

Går tilsynelatende ikke å linke til en side hos Jotun, men det jeg refererer står under båtpuss/bunnstoff/selvpolerende bunnstoff:

Ikke påfør maling. Fullstendig fjerning av eksisterende maling er nødvendig

Redigert av Ingar (see edit history)

Det som er bra med 1komp er at primeren er "reløselig" dvs at når du påfører et strøk med maling/bunnstoff så vil den ytterste laget med primer løse seg opp ,dermed så

vil bunnstoffet som blir påført "sveise" seg fast i primeren, med denne egenskapen får vi en svært bra vedheft. med 2komp så må vi slipe overflaten slik at vi oppnår vedheften.

Eller så må vi påføre bunnstoffet når 2komp primeren er fersk (ikke helt tørr) for å oppnå vedheften.

Problemet med denne metoden er at det ikke er rom for fu## up i påførings prosessen, er det fuktighet, overskredet overmalings intervall, for kaldt eller varmt så sitter ikke

bunnstoffet ordentlig. Med 1komp er dette ikke noe problem, den tåler mye slingringsmonn.

Da jeg nevnte type bunnstoff jeg brukte, må jeg vel også nevne at primeren var Seajet 011 Underwater primer, slik for ordens skyld. Det eneste Jotunproduktet jeg har brukt på båten er klarlakk på teak.

Etter å ha lest Verado sitt innlegg om vedheft, mener jeg å huske at da jeg skrapet bunnen helt ned til gelcoat for 24 år siden (Son Marina hadde smurt bunnstoffet rett på gelcoat da den første eieren kjøpte båten et år tidliger!), hadde jeg først på noen strøk 2-komp epoxy og mellom den og bunnstoffet en eller annen 1-komp primer for vedheftens skyld. Hvilken primer, husker jeg ikke, men den gang sverget jeg i hvert fall til International.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

(Son Marina hadde smurt bunnstoffet rett på gelcoat da den første eieren kjøpte båten et år tidliger!)

Selv i dag er ikke dette uvanlig...

Hvilken primer, husker jeg ikke, men den gang sverget jeg i hvert fall til International.

Ja, ref Antipest så skulle man jo tro at alle brukte Jotun, men så langt jeg kan huske er det andre firmaer som har vært første ute med ny 'teknologi', både 2-komp. epoxyprimer (hempel) og selvpolerende bunnstoff (International). Jotun kom flere år etterpå med disse.

Noen som vet hva som er vanlig å bruke som grunning på store stålskip?

Jotun Antispest 2komp epoksi grunning f.eks.

Same shit, different wrapping.

Jeg fikk tak i ett 20 liter spann Jotamastic (ett eller annet) til en brøkdel av prisen da jeg skulle

behandle ny båt for noen år siden.

Denne bygde i tillegg mye tykkere skikt på hvert strøk, så man trengte færre strøk.

Jotun skal ha cred for Antipest navnet. Marketing på sitt beste.

Er som jeg ser veldig mye og ikke minst delte meninger om dette... I mitt tilfelle skal ikke båten på land om vinteren. Og er jo litt enig med en som skrev at for noen år siden var ikke denne antipest primeren noe alternativ og ting gikk bra.

Så er fortsatt litt usikker på hva jeg skal gjøre...

Jotun Antipest heter Penguard HB i industriutgaven. Det er en standard epoxigrunning med ca 50% tørrstoffinnhold.

På skip er det vanlig å bruke som nevnt Jotamastic men også andre epoksimalinger. Mastic malingen er egentlig en grunning som er laget for å brukes der man ikke får det perfekte underlaget. (typisk vedlikeholdsmaling) Noen skip bruker Marathon malingen som også er epoksimaling men forsterket med glass som tåler mere mekanisk slitasje.

Etter epoksimalingen brukes det ofte et strøk med Safeguard for å binde bunnstoffet bedre til underlaget. Noen bruker Vinyguard som mellomstrøk mellom epoksi og bunnstoff. Vinyguard er en standard vinyl (1 komp) maling laget for netopp binding av enkomponent til tokomponent. Det er ikke vanlig å legge bunnstoff direkte på epoksimaling på skip da det binder dårligere.

Penguard er en serie med tokomp maling som bruker samme herder. Brukes mye i Nordsjøen og skip. Penguard primer er blant annet bra å bruke på galva plater da den fester godt der.

Nå har jeg kun tatt Jotun maling men det er ikke store forskjeller mellom produsentene bare man finner overgangsnavnet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...