Jump to content

Uthalerfortøyning

hanstor

Recommended Posts

Har fått meg båt, og er ganske så uerfaren på dette her.

Har båten i uthalerfortøyning, og det er ca 15 m ut til bøya. Akkurat nå er båten fortøyd fra hekken til øyet øverst på bøya, samt fra kryssholt på baugen til brygga.

Har lyst å gjøre om litt på dette, så det blir både tryggere å ha båten liggende, samt lettere å fortøye.

Båten er en sak på 22 fot og ca 1200kg. Ligger forholdsvis skjermet til, men kan få litt sjø ved nord og vestlig vindretning.

Min plan:

1) Feste tau etc til sjakkel og deretter kjetting under bøya (for det er vel slik det skal gjøres?), og med blokk i andre enden

2) 3-slått nylontau med spleisa løkke og strekkavlaster fra krysholt akter, via blokka og frem til fortøyningspunkt på brygga og ned til kryssholt på baugen med spleisa løkke og strekkavlaster

3) Lite tau fra øyet i toppen av bøya, med en karabin i enden, til å feste for- og akterfortøyningen i når jeg er på tur.

Så - er for det første dette en god plan? Er det noe eller mye jeg bør gjøre annerledes?

Dimensjoner?

Har tenkt at det treslåtte tauet er bra nok med 10mm. Sjakkel kanskje 6mm. Blokk??? Størrelse? Bør noe/alt være syrefast? Galvanisert? Vet ingenting om vilken kvalitet kjettingen i bøya har (vet egentlig ikke engang om det _er_ kjetting der - men tror det). Blokka blir jo liggende mye i vann... Vilken type bør dette være? Dimensjoner? Nylon, er det bra?

Tauet mellom blokk og bøye - bør det være noe form for spesielt tau?

Har lurt på om jeg bør ha et ekstra tau fra kryssholt på motsatt side av baugen til brygga, just in case... Har det noe for seg, eller er det andre måter jeg bør fortøye på for å være godt sikker?

Har søkt på kryss & tvers i forumet her for å finne gode løsninger, og har vel funnet delsvar på mange ting jeg har lurt på, men ingenting som kan snekrest sammen til en fullstendig løsning.

Jeg er grønn så det holder på dette med båt - dette er min første båt, og har så godt som ingen erfaring fra tidligere.

Alle tips mottas med takk!

Jeg liker i utgangpunktet ikke dette med tau fra bøye til land når det ikke ligger båt der, meb ser at det kan være fordelaktig enkelte steder. Hos oss på Sørlandet med relativt liten forskjell på flo og fjære, har vi litt langt tau til bøya akter som strammes godt ved fortøyning på flo og ganske kort tau til bryggen.

img_1087.jpg

Vi har også en bøye liggende et stykke fra land, hvor vi kan legge Commuteren på svai om det er meldt skikkelig styggevær.

Så til dine spørsmål. Jeg har selv opplevd at 8 mm galvanisert kjetting er blitt gjennomrustet på under ti år og anbefaler deg først og fremst å finne ut hva bøyen henger i og hvor solid dette er. På bøyen til den lille jeepen har vi et blytau til moringen, Commuteren har i tillegg en ca 15 kg "dau mann" hengende 1/3 ned mot bunnen. Med dette burde strekkavlaster akter være unødvendig - men en foran mot bryggen kan være en idé om det er mye sjø.

Blokken er det nest mest kritiske punktet på fortøyningen din. Denne bør, etter min mening, festes direkte på toppen av bøya med en sjakkel. Ringen på bøyen er antagelig av galvanisert jern, eventuelt med et plastlag som slites bort. Det tryggeste er da å bruke en galvanisert sjakkel og en galvanisert blokk med nylon løpehjul. Blokken bør uansett ikke ligge i vann over tid.

Det lille tauet du beskriver under pkt. 3 forstod jeg rett og slett ikke vitsen med. Jeg hadde bare hatt en liten vekt (gjerne en rustfri karabinkrok), som var for stor til å gå gjennom blokken, i enden av tauet til akterfestet. Når du skal ut med båten, slipper du bare akterfestet uti, når du kommer tilbake, fisker du det opp med båtshaken. Lengden på tauet til akterfestet vil da være "helt riktig" for å komme i land. Skal du være borte lenge, trekk tauet helt inn så enden blir liggende ved blokken for å unngå at det gror.

Håper at dette var til litt hjelp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...