Jump to content

VHF i DC Fastmontert eller håndholdt.


Båtfersking...

Recommended Posts

Jeg har forsøkt å lete igjennom VHF trådene uten å finne svar på det jeg lurer på (Imponerende kunnskapsnivå forøvrig! :-) ) så jeg forsøker meg med en ny tråd... :-)

 

Alle trådene jeg finner er entydige: Fastmontert VHF med høyt montert (fortrinnsvis lang) antenne er mye bedre enn bærbar rundt havnivå...

Jeg har tro på det rådet, men for meg med en liten daycruiser på 25 fot så blir alternativene færre for ikke har jeg targabøyle og ikke har jeg mast...

 

Det eneste stedet jeg kan finne plass til en antenne er utenfor kalesjesonen bak på hekken. Med litt fri gjetting snakker vi kanske en monteringshøyde på 50-70 cm over vannlinje. Med den plasseringen vil jeg ende opp med et litt "utsatt støttehåndtak" så antennen bør enten være så liten at ingen bruker den til det (F.eks. Glomex sin RA121 som bare er 21cm høy) eller litt fleksibel så ingen vil bruke den som stokk - så i butikken at Glomex har sånne også... :-)

 

Men problemstillingen blir altså at jeg med en håndholdt vil komme høyere med antennen (den bittelille antennen i og for seg, men toppen vil bli høyere uansett) og da blir spørsmålet mitt:

 

Er en høyt holdt håndholdt bedre enn en lavt montert fast installasjon?

Link to post
Share on other sites

Har selv en håndholdt og er godt fornøyd.

Den er jo mest for bruk i nød og da regner jeg med at de nærmeste båtene som kan yte assistanse også befinner seg i nærheten. Sjekker den imidlertid mot Rogaland radio fra tid til annen og har aldri opplevd å ikke få kontakt. Men valget er ditt.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Antennehøyden er jo avgjørende, men på en liten dc så er det liten/ingen forskjell på en bærbar ved styrepos. og en fastmontert. Dessuten slipper man selve monteringen av vhfèn. Trådstarter har jo Oslo som hjemmehavn, en bærbar av god kvalitet holder i massevis i hans fartsområde.

Link to post
Share on other sites

Fastmontert er alltid mye bedre. Utgangseffekt på 25w mot 5 på håndholdt. Samt antenne som er optimalisert til bølgelengden

 

Er ikke i tvil jeg.

 

Kan du ikke ha antennen foran ved vindskjermen?

 

Bittelitens svar er fasiten. Din rekkevidde på egne radiosignaler mangedobles med fastmontert VHF på 25 watts utgangseffekt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fastmontert vhf er best, jeg har en bærbar lowerance vhf i dag ombord i min båt og min erfaring er at dette er ok men ikke noe mer. Den er rett og slett for dårlig på mottak,

liten antenne er årsaken til dette, 5W utgangseffekt er heller ikke noe å skryte av med en liten antenne.

Her er en diskre antenne som ikke synest så godt og som har akseptable ytelser, denne leveres med alle typer feste så det bør vere mulig å montere en slik på en daycruiser,

se link.

 

 

http://www.furunosho...rod206_154.html

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En fastmontert vil selvsagt være det beste, men valg av VHF vil vel også være avhengig av bruksområde og hva du har tenkt å benytte den til ?

Det finnes i dag bærbare VHF med 6W uteffekt og innebygget GPS og DCS funksjonalitet.

 

En fastmontert vil alltid ha bedre rekkevidde, både inn og ut. Både grunnet bruk av ekstern antenne med bedre Gain, men også grunnet en maks uteffekt på 25W. Men det betyr ikke at en håndholdt ikke kan fungere som en meget god enhet ved nød. Jeg hadde selv, i en 25 foter, en Raymarine håndholdt VHF. Hadde ikke noe problem å høre på værmeldingen fra Rogaland radio når jeg lå utenfor Lista og red på bølgene.

 

For å få full utbytte av en fastmontert, med 25W uteffekt, er det viktig at antennen er høyt montert. Det er plassering av antennen som er det viktige her. Jordkrummingen kan vi ikke gjøre noe med. Du kan lese mer om dette her: http://www.arcticpea...dio_horizon.htm

 

Det som også er viktig å merke seg at selv om en går opp fra 5 eller 6W (håndholdt) til 25W (fastmontert) så vil ikke rekkevidden femdobles. En dobling av rekkevidde, dersom alt annet er likt, vil kreve en 4-dobling av effekt. Det betyr at med samme type antenne vil en 25W fastmontert gi omtrent dobbel rekkevidde sammenlignet med en 6W håndholdt. Men dersom du også tar i betrakning at en fastmontert har en bedre antenne, snakker vi fort om en dobbel dobbel (eller 4 dobling) rekkevidde. Men husk at jordkrummingen vil spille inn her også.

 

Men igjen er spørsmålet: Hva skal du bruke den til og hvor er ditt fartsområde ?

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Fra Drøbaksund når vi fint Horten VTS med en håndholdt. Vi bruker det på alle regattaer i sundet.

 

På regattaer brukerd ere simplex, båt - båt på korte avstander. Dette har lite med sikkerheten over lengre distanser. En VHF bør kunne nå en arbeidskanal med god tydelighet noe en håndholdt på lengre avstander ville få vansklighet med.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  1. For å få full utbytte av en fastmontert, med 25W uteffekt, er det viktig at antennen er høyt montert. Det er plassering av antennen som er det viktige her.
  2. Men igjen er spørsmålet: Hva skal du bruke den til og hvor er ditt fartsområde ?
     
    /Øystein
    [/quote]

 

Jeg bruker båten i Oslofjorden før og etter hyttesesongen og på sørlandet i ferien, ingen av de stedene kjenner jeg at VHF er påkrevet, men VHF kjennes nyttig sånn ca midt mellom Tjøme og Lyngør for der er det langt til land :-) Og uten at jeg har ambisjoner om å gjenta det så har tidligere eier vært både i Skagen og Smøgen med den (fra sørlandet)

 

Forøvrig påpeker du også at antennen bør monteres høyt - det er som nevnt kjernen i spørsmålet Jeg har nå målt og det er ca 75 cm fra vannet og opp til der jeg kan ha antennen og så kan vi vel anta at når jeg står så er en bærbar 2m over fjorden. Det er dette fokuset på antenne MÅ høyt og samtidig at fastmontert er best som blir utfordringen i praktisk bruk. Jeg tar for gitt at jeg ikke kan endre høydene (eller jordkrummingen :-) ) Me still a bit confused... ;-)

Link to post
Share on other sites

 

På regattaer brukerd ere simplex, båt - båt på korte avstander. Dette har lite med sikkerheten over lengre distanser. En VHF bør kunne nå en arbeidskanal med god tydelighet noe en håndholdt på lengre avstander ville få vansklighet med.

 

Nå ja, sant det, MEN vi kommuniserte med Horten VTS på kanal 73! Alt til sin bruk, men en håndholdt er bedre enn ingen.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

For at svare på dit konkrete spørgsmål: Fast monteret vil altid kunne sende og modtage bedre end en håndholdt. Så små forskelle i højden spiller mindre rolle.

 

Fordele ved fast i øvrigt: Alle fastmonterede har DSC-funktion hvilket vil sige at du får adgang til nødkaldeknap. Det synes jeg er en stor tryghed, Men der findes også håndholdte med GPS og DSC - udvalget er bare ikke så stort.

Den faste er altid opladt og dermed klar når du skal bruge den. Den har bedre lydkvalitet og er nemmere at høre i en larmende båd.

 

Ulemper med fast: Du kan ikke tage den med dig hvis du forlader båden. Jeg har aldtid en håndholdt i reserve hvis det skulle blive nødvendigt at hoppe i redningsflåden. I tilfælde af læk kan batterierne i båden blive oversvømmet og du kan dermed miste strømmen til VHF'en.

 

 

 

Jeg ville vælge den faste fordi det at lytte er næsten vigtigere end at tale. Og har du en håndholdt er det mit bud at den vil ligge slukket i en skuffe et eller andet sted og kun blive taget frem når du har behov for det mens den fast vil blive tændt hver gang du er i båden og dermed yde bedre sikekrhed til dig og andre.

 

Jeg forstår dine problemer med at finde et godt sted at montere antennen og det kan være så stort at det kan tale for en håndholdt, der så i givet fald vil være bedre end ingenting!

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En "gummiantenne" på en håndholdt VHF er svært forkortet (den fysiske lengden er kompensert med elektronikken, da...) i forhold til en halvbølgepisk, og vil virke dårligere på samme effekt i samme høyde. Kan den bærbare koples til ekstern antenne, så har du en grei løsning, men har du mulighet til å montere en (løstakbar) fast stasjon bør du gjøre det.

 

Blant radioamatører omtales gjerne de standard-monterte "gummiantennene" på VHF- og UHF-håndapparater som dummyloads og vi skynder oss å kjøpe en bedre antenne til å montere direkte på håndapparatet, og mange skaffer seg en overgang for å kunne kople til en fast antenne.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...