Jump to content

Hvilken propell anbefales til Mercury 60hk 3syl på Dalla Pieta 16"

Lars K

Recommended Posts

Har skaffet med en Dalla Pieta som jeg skal ha en Mercury 60 hk 3 syl på.

Har søkt og lest endel her på forumet og sett blant annet en som brukte Cleaver 11"x 21 på Mercury 50hk.

Hadde ikke tenkt å heise motoren så mye at jeg må ha lavt vanninntak,men har tenkt å montere vanntrykksmåler.

Noen som kan komme med tips om propell og hvilken høyde jeg bør ha motoren i?

Hadde tenkt å sette den med kavitasjonsplata ca 2-3cm over bunnen.

Er kanskje vår båt du så på når det gjelder 11x21 Cleaver og Merc 50.

De som kjører i V50 klassen med DP, bruker ofte 11x22 Cleaver. Siden vår båt var litt tyngre enn de nyeste løpsbåtene valgte jeg en 21", og det passet fint ift topp turtall osv.

Imidlertid er det slik at en Cleaver er laget for EN ting, fart. Den er ikke særlig samarbeidsvillig før du har båten i plan, og det kan være litt knotete å komme dit, siden hele sugesiden på propellen er kappet av.

Så man må lure båten opp i plan, deretter skyter den fart og går kjempebra.

Skal du ha mer enn to-tre personer i båten eller ser for deg at du skal dra vannski, tube etc, kan du glemme Cleaver. Den fungerer dårlig i lav fart og griper ikke vannet på samme måte som en vanlig propell. Med en vannskikjører liggende i vannet vil den nok bare piske vannet uten at dere kommer framover. På bildet under ser du at jeg har montert motor høyt med propellakselen like under bunnen på båten. Da får du en fin roostertail i fart :cool:

En mer allsidig propell som tåler å løftes en del opp av vannet er f.eks Ballistic.

Når det gjelder å løfte motoren så mye at du må ha lavt vanninntak fikser du det greit med en waterpickup og noen nipler.

image005.jpg

Her ser du hvordan jeg gjorde det. En Waterpickup fra Bobs performance (Ravns garage selger disse) alternativt lager du en selv. Tok av hjørnet litt for å fa montert den dypt nok. Boret og satte inn to stusser på hver side rett under vannpumpa(impellerhuset) på motoren, deretter to 90-graders bend på disse. Foran ligger et vanlig T-stykke som fordeler vannet fra pickup til de to inntakene på motoren. Har du tilgang til en benkebormaskin, passende gjengetapp og noen rørleggerfittings fikser du dette greit. En annen måte er å sette på et lavere vanninntak på selve motoren, men dette er mer omfattende med sveising, sprakling, lakkering osv.

Vanntrykksmåler er et must når du hever motoren, men det er verdens enkleste instrument å montere. Du bare skrur ut en blindplugg/inspeksjonsplugg som sitter i overkant på toppen, setter inn en nippel, drar plastslangen fram til dashbordet og plugger den inn i baksiden av instrumentet.

Her ser du nippel og slange som står skrudd inn rett over øverste tennplugg. Nippel og slange følger med instrumentet.

image1012.jpg

Redigert av Honduras (see edit history)

Var nok din jeg har lest endel om ja.

Min båt skal kun brukes til å kjøre fort med,med en eller maks 2 personer.

Foreløpig er båten helt tom,og jeg skal kun ha det nødvendige ombord for å spare vekt.

Har også tenkt å lage meg en jackplate så det er lett å justere høyden på motoren.

Motoren min bør vel kunne orke en 11x22 propell siden denne er på 60hk?

Kikket på Winrace,de skulle ha 6500,- for en v50 propell,noen tips om hvor jeg kan finne en brukt?

Er den water pickupen kun en rørbit koplet til slangen for å holde den på plass?

Skal det orginale vanninntaket være som det er i tillegg til stussene man setter inn over?

Masse spørsmål her men :giggle:

Jeg kjøpte cleaver fra USA. Ron Hill propell, søk på Hill Performance eller Hill Marine eller noe sånt. De har en egen serie med cleavere til 50-60hk motorer i størrelsen 11x 20, 21, 22 osv. De er nok ikke helt 100% i forhold til en Winrace, men for vår del holdt det greit med 99%, siden vi ikke skulle kjøre løp. Tror jeg betalte $350.

Dersom en Winrace gjør at båten går 0,25 knop raskere enn konkurrenten, vinner du med 400 meter på et times race. Som morrobåt på fjorden er en slik fartsøkning irrelevant, da bytter man bare til større motor hvis det skal gå fortere.

11x22 bør gå helt greit.

Pickupen er bare et firkantrør som er kappet i 45 grader i ene enden, og så er det sveiset fast en slangenippel i andre enden. Pluss en brakett for å klemme pickupen fast i riktig posisjon på akterspeilet. Du finner sikkert en skisse hvis du søker litt. På bildet over ser du messingnippelen rett over braketten. Jeg førte slangen opp på innsiden av jackplaten, og ned til T-stykket foran undervannshuset. Det hele er meget enkelt og effektivt.

Jeg kjøpte hos Ravns garage, men har du tilgang til litt stål og litt verktøy for å bøye eller sveise osv fikser man dette greit selv. Enkelt å lage hvis du har verktøyene.

Gjorde ingenting med det vanlige vanninntaket. Enkelte sveiser eller støper igjen hullene med epoxy, men etter å ha snakket med et par som skrudde litt påhenger så lot jeg det bare være åpent. I 20-30 knop trykker det så mye vann inn gjennom pickupen at jeg hadde helt greit trykk på motoren selv om det sikkert sprutet en del tilbake gjennom de vanlige hullene også. når vi kjørte sakte sugde motoren vann også gjennom disse hullene. Mulig den hadde klart å dra vannet opp gjennom slangen selv når vi lå stille, men som sagt var det aldri noe vi testet da vi kjørte som det var.

Kjøpte en manuell Jackplate på Finn. Sjekk der, kan være noen greie dealer innimellom.

Når det gjelder seter brukte vi to glassfiberstoler fra han som støper DP. Jan Terje Bråten. Overraskende komfortable, lette og de trenger ikke 14 dager på å tørke etter ei bølge eller et regnskyll, bare fare over med ei fille.

Husk fotgass... :cool:

Slik så min ut når jeg kjøpte den....

img_1951.jpg

Og slik så den ut etterpå...

020.jpg

Cockpit:

image022.jpg

Instrumenter på dashbord er turteller og vanntrykksmåler. På de to sidekonsollene jeg laget sitter lading, amp, tankmåler og temperatur (ikke særlig nyttig, kom aldri over 50 grader..) samt et par brytere og lenseautomatikk.

Fotgass, og trim av motor hadde jeg på en egen spak som sitter bak rattet på bildet, akkurat som en blinklysbryter på bil. Kunne trimme opp og ned uten å slippe rattet. Kult og praktisk...

Utrolig kul båt å kjøre, sjøens gokart.

Takk for utfyllende svar,nå har jeg litt å holde på med framover.

Skal i første omgang matte ned båten både over og under og sprøyte polyuretanlakk og få bygd opp motorfestet siden det har vært kortstammet motor.

Angående propell så lurer jeg litt på om jeg skal gå for Cleaver eller Ballistic.

Vil jeg tape mye toppfart på å bruke en Ballistic,og hva bør diameter og stigning være på en slik?

Når båten er ordnet skal jeg ta en prøvetur med orginalpropellen som sitter på og se hva turtall oppfart blir med den.

Lite bilde med prøvemotering av motor:

side.jpg

Redigert av Lars K (see edit history)

Noen som vet hvilken dimensjon jeg bør bruke hvis jeg går for feks Ballistic?

Får dessverre ikke prøvd båten med orginalpropellen siden jeg må ødelegge den for å få den av.

Har søkt endel rundt på nettet og ser de selger Ballistic på blant annet Marineshop,men det står jo ikke hvilken motor de passer for.

• 4 uker senere...

Laget meg en manuell lift og satte nederste posisjon slik at kavitasjonsplaten kommer ca 3 cm over bunnen på båten,derifra har jeg nå 90 mm å heise på.

Vanntrykksmåler er bestilt,og skal lage water pickup.

Derfor regner jeg med å gå for cleaver og bestille fra Hill Marine.

Men jeg finner 11x21 og ikke 11x22 som jeg tror passer bedre til denne motoren.

Må kanskje sende dem en mail å høre om de kan levere propell i den dimensjonen?

Ser ut som gamle båten din er til salgs igjen Honduras ;)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35555157

• 3 uker senere...

Jeg bestilte ballistic fra deepblueyachtsupply.com (mulig feil adresse. Google det så finner du den;))

Der sto alle motormerkene og størrelsene som passet. Kan i tilleg se alle propeller som passer din motor.

Jeg har ikke fått den ennå, men de virker seriøse.. Ble 3300 Ca levert på posten..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...