Jump to content

fartsgrenser langs kysten vår


Bitteliten

Recommended Posts

Det finnes en mengde lokale farstbegrensninger langs kysten fra Oslo til Kristiansand. Det er ikke lett for båtturister å orientere seg om hvor det er 5 knop, 4 knop, 8 knop, 10 knop eller fri fart. Jeg tenkte jeg skulle starte en tråd der man kan legge inn de områdene man kjenner til der det er fartsgrenser. Tanken er at man da kan markere dette i egne kart slik at man er sikker på at man overholder de regler som gjelder. Det vil også gøre det lettere for oss som reiser rundt med Baatplassen vimpel i toppen å vise godt sjømannskap.

 

Første begrensning jeg kjenner til er gjennom Mossesundet. Fra Rosnestangen (omtrent på høyde med Peterson's papirfabrikk) er det 4 knop helt til du har kommet ut av Kanalen og har passert kaia til Bastøferga.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

4 knop var ikke mye. Så sakte kan ikke jeg gå med begge maskiner igang.. Ellers så er det jo veldig mange fartsbegrensninger nedover sørlandet. Di i havner og trange farvann som er satt opp av myndighetene er jo greie nok, men det er nok en del som snekrer seg sine egne også å plasserer ioveralt. Fartsgrensene er jo bestemt di med maks 5 knop nærmere land enn 50 meter. Ellers er det jo bare å bruke sunn fornuft. Synes det usakelig av di som har saktegående båter å vise fingeren bare fordi man passerer på god avstand. Vi drar også mye større hekksjø i omradet 8- 20 knop enn over 20 knop.

Link to post

4 knop var ikke mye.  Så sakte kan ikke jeg gå med begge maskiner igang..

<{POST_SNAPBACK}>

Så slå av den ene da vel. Fleksibilitet er jo nettopp en av fordelene med to motorer. Med en motor i gang kan du holde lavere fart, høyere turtall, mindre drivstofforbruk, mindre soting, bedre lading osv. osv.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

I og med at jeg holder meg rundt 6 knop har jeg ikke vært spesielt opptatt av dette, men er det virkelig så innviklet? Har inntrykk av at der det er fartsbegrensninger -( borstett fra kanaler som i Moss) er det 5 knop som gjelder. Ellers er det vel noe som heter å avpasse farten etter forholdene :smiley:

 

Tror ikke dette er så vanskelig at det er nødvendig å lage noe register over steder med begrensninger.

:sailing:

Redigert av Lasse (see edit history)
Link to post

Har inntrykk av at der det er fartsbegrensninger -( borstett fra kanaler som i Moss) er det 5 knop som gjelder.

Hele bukten inn mot Son har 4knop grense.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hele bukten inn mot Son har 4knop grense.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Holde meg vekke herfra eg da.. 5,8 knop på tomgang. (800 rpm)

 

Er vel egentlig ikke noen fare for at eg forviller meg helt bort til østlandet heller da..

Er ikke så båtvant. :wink:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Var utpå og fisket om onsdagen ,lå litt utenfor Vealøsrenna , rett utenfor indrehavn i Horten . Vi er 3 båter som ligger litt rundt i utløpet der , jeg ganske langt inne . På indre havn i Horten er det 6 knop litt trangt er det også ut av Vealøsrenna .Så kommer ei lita redningskøyte i 20-25 knop så det ække mye kaffe igjen i koppen etter at han har passert . Tenkte at uffameg hva har skjedd nå da , men han kjører rett mot Mølen og runder rolig av mot kommer's øya . Kan jo være en liten båt ellerno borti der men han kommer kjapt tilbake og inn i Vealøsrenna igjen , og i samme fart som han hadde ut . Jaja tenkte jeg at håper ikke det var noe alvorlig detta . Tok ikke lange tia så kom han ut igjen . Kan umulig fått levert noen på den korte tia , men men25 knop rett forbi igjen , så forsvant han. Jeg hadde litt lyst og rope han opp på VHF'n og si at det er 6 knop utforbi her , men hadde jo vært kjipt om det hadde vært noe . Syntes disse gutta burde ta hensyn til andre og it bare pæise på så detta med en trå her ang fart rundt om og kansje legge inn kart over stedet også kan kansje være nyttig for mange .Dere ser kartet i tråden båttreff i Horten, fixa ikke og legge det inn her .

 

PS:Beklager vis det var noe alvorlig , men sto ikkenoe i lokalavisa vår dagen etter .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Hei

 

Interesant detta med fart, hekksjø, skipper og båt.

Kjører selv en hurtig båt max 50 knop, men den kan også gå fint i 4knop. Saktere må jeg ut å dytte den frem :lol:

 

Selv om jeg kjører en båt så pleier jeg å avpasse farten i nærheten av brygger og sund, slik at jeg ikke river opp for mye sjø, selv om farten blir noe saktere enn det som er skiltet. Når jeg så er i min hjemme havn, så føler jeg således at jeg har mere belegg til å vise finger'n til andre da jeg prøver å være hensynsfull selv.

 

Jeg synes at flere burde sjekke hvor stor hekkbølge båtene deres faktisk lager ved forskjellige hastigheter, for deretter å kjøre hensynsfult inne i havner.

Det er alt for mange som ikke har peilibg på dette, spesielt dere med flytende høyhus.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post

Det finnes en mengde lokale farstbegrensninger langs kysten fra Oslo til Kristiansand. Det er ikke lett for båtturister å orientere seg om hvor det er 5 knop, 4 knop, 8 knop, 10 knop eller fri fart.

Hei Bitteliten :seeya:

Ifjor kom det en ny forskrift fra Kystdirektoratet om hastighetsbegrensninger i nære kystfarvann etter at en meget kompetent arbeidsgruppe hadde nedlagt et betydelig forarbeid til forskriften, som også omfattet entydig merking av fartsbegrensninger langs hele kysten. Forskriften fastsatte også 5 knops fartsgrense 50 meter fra land langs hele kysten. Det kom inn sterke protester, også fra KNBF, på akkurat denne bestemmelsen i forskriften. Vi mente at en slik fartsgrense måtte anvendes der hvor det var behov for det og ikke langs hele kystlinjen som tilsvarer en distanse på 2 ganger rundt ekvator! Bortsett fra dette var forskriften aldeles utmerket. Vi mente at forskriften burde gjelde, men at akkurat denne bestemmelsen måtte endres. Resultatet var at fiskeriministeren sendte hele forskriften i papirkurven!!! Jeg må innrømme at jeg fikk "hakeslepp" av noe så dumt!!! Når er resultatet at vi er tilbake til start, og forvirringen er like komplett som den har vært før! Jeg treffer fiskeriministeren på Haugesundkonferansen i februar og da skal jeg nok finne en anledning til å fortelle ham om hva jeg mener om både denne saken og en del andre"høner" jeg har på lager.... :headbang:

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Jeg hisset meg opp over dette i fjor. Men da fikk jeg tydelig beskjed her på forumet om at man pent måtte godta at hver nessekonge lagde sine egne (tildels hemmelige) fartsgrenser. Bl.a fikk jeg vite om en utenfor Drøbak på denne måten: http://www.amta.no/lokale_nyheter/article1196758.ece

 

Min reaksjon på denne artikkelen Men det fikk jeg altså ikke noe særlig gehør for.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Hei Bitteliten  :seeya:

Ifjor kom det en ny forskrift fra Kystdirektoratet om hastighetsbegrensninger i nære kystfarvann etter at en meget kompetent arbeidsgruppe hadde nedlagt et betydelig forarbeid til forskriften, som også omfattet entydig merking av fartsbegrensninger langs hele kysten. Forskriften fastsatte også 5 knops fartsgrense 50 meter fra land langs hele kysten. Det kom inn sterke protester, også fra KNBF, på akkurat denne bestemmelsen i forskriften. Vi mente at en slik fartsgrense måtte anvendes der hvor det var behov for det og ikke langs hele kystlinjen som tilsvarer en distanse på 2 ganger rundt ekvator!

Allerede i 1996 innførte Lillesand Kommune en fornuftig lokal forskrift:

5 knop innen 50 meter fra land, i tidsrommet 15 juni-15 august. :yesnod:

 

Dette fungerer meget bra her etter min mening. Jeg er i Blindleia store deler av sommeren, og topografien er slik at enten er det trangt, og da er 5 knop greit, ellers er det over 50 m fra land, og da kan man gi på.

 

Og utenom sommersesongen kjører vi etter fornuften - ut fra den da strekt begrensede trafikken.

Link to post

Første begrensning jeg kjenner til er gjennom Mossesundet. Fra Rosnestangen (omtrent på høyde med Peterson's papirfabrikk) er det 4 knop helt til du har kommet ut av Kanalen og har passert kaia til Bastøferga.

Jeg har vel messet en del om denne fartsgrensen her før, tror jeg. :wink: Men jeg hiver meg på igjen jeg. Selv om det er satt opp skilter, og det er merket i kartet, tror jeg at jeg kan telle på en hånd de båtene som overholder fartsgrensen i dette sundet her gjennom hele sesongen! :headbang: De fleste holder passe "gravemaskinfart" helt til 10m før kanalen, først da slakker de av. :cryin:

 

Hei

Interesant detta med fart, hekksjø, skipper og båt.

Jeg synes at flere burde sjekke hvor stor hekkbølge båtene deres faktisk lager ved forskjellige hastigheter, for deretter å kjøre hensynsfult inne i havner.

Det er alt for mange som ikke har peilibg på dette,

Helt enig! Det er akkurat det som er poenget. Hadde alle tenkt over hvor store hekkbølger de lager på marsjfart, og slakket av såpass at bølgene roer seg der hvor det er begrensinger, så hadde det ikke vært noe stort problem med fartsgrensene heller. Hvis vi ser bort fra de jollene som flyr i 40 knop++++ da, de lager ikke hekksjø i den farten uansett, så akkurat der er jo fartsgrensa god å ha. Men det hjelper vel ikke det heller, siden det ikke finnes noen som håndhever lovene.
Link to post

Var utpå og fisket om onsdagen ,lå litt utenfor Vealøsrenna  , rett utenfor indrehavn i Horten . Vi er 3 båter som ligger litt rundt i utløpet der , jeg ganske langt inne . På indre havn i Horten er det 6 knop litt trangt er det også ut av Vealøsrenna .Så kommer ei lita redningskøyte i 20-25 knop så det ække mye kaffe igjen i koppen etter at han har passert . Tenkte at uffameg hva har skjedd nå da , men han kjører rett mot Mølen og runder rolig av mot kommer's øya . Kan jo være en liten båt ellerno borti der men han kommer kjapt tilbake og inn i Vealøsrenna igjen , og i samme fart som han hadde ut . Jaja tenkte jeg at håper ikke det var noe alvorlig detta . Tok ikke lange tia så kom han ut igjen . Kan umulig fått levert noen på den korte tia , men men25 knop rett forbi igjen , så forsvant han. Jeg hadde litt lyst og rope han opp på VHF'n og si at det er 6 knop utforbi her , men hadde jo vært kjipt om det hadde vært noe . Syntes disse gutta burde ta hensyn til andre og it bare pæise på så detta med en trå her ang fart rundt om og kansje legge inn kart over stedet også kan kansje være nyttig for mange .Dere ser kartet i tråden båttreff i Horten, fixa ikke og legge det inn her .

 

PS:Beklager vis det var noe alvorlig , men sto ikkenoe i lokalavisa vår dagen etter .

 

Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

 

Opplevde det samme flere ganger i sommer, inn og ut av Galtesund (byfjorden Arendal). Redningsskjøyta i full fart utover kan man jo alltids forstå om det er noe viktig. Men hvorfor i hule h.... trenger de å holde full fart innover igjen, når de bare skal inn å fortøye?

Det verste var imidlertid ei redningsskjøyte som ikke var hjemmehørende i Arendal, den bura innover i 12-15 knop (max hekkbølge) og passerte oss med en båtshakes avstand bokstavelig talt, da hadde vi to barn, ei på 2 år og ei på 6 mnd i cockpiten (har en maxi 77 seilbåt). Leste ikkeno om at det var hendt noen ulykker i lokalavisa Og skøyta lå rolig fortøyd da vi kom inn 20 minutter senere. Det kunne selvfølgelig ha vært noe som hastet, men de kunne tatt seg tid til å svinge noe mer unna. Det hadde ikke tatt så mange sekundene ekstra. Når man rett etterpå leser at den lokale skipperen for redningsskøyta uttaler til lokalavisa at et minimumskrav for å eie seilbåt må være at man kan seile inn til brygga. Og at han ergrer seg over å måtte hente seilere med motorstopp. Er ikke er av hovedargumentene for å være medlem i kystpatruljen at dersom du har fått motorstopp kan du bli slept til land? Bestemte meg der og da om utmelding, men fikk roet meg før jeg fikk tatt noen telefoner.

Jeg må si at jeg ble såpass provosert at jeg har øvet meg noen ganger på å seile helt inn til land, fikk en gang applaus av en familie (noen fra baatplassen.no?) som sto på land når jeg i ganske frisk vind aleine seilte inn i pollen, fikk ned seilene og la til, uten motor. Men det er jaggu ikke så lett, er det mange av dere seilere som seiler / har seilt båten helt til brygga?

 

Stort sett gjør jo redningsskjøta en fremragende jobb og da får vi vel tilgi dem at det av og til glipper, både når det gjelder sjømannskap og uttalelser til pressen.

 

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Jeg hisset meg opp over dette i fjor. Men da fikk jeg tydelig beskjed her på forumet om at man pent måtte godta at hver nessekonge lagde sine egne (tildels hemmelige) fartsgrenser. Bl.a fikk jeg vite om en utenfor Drøbak på denne måten: http://www.amta.no/lokale_nyheter/article1196758.ece

Poenget mitt var nettopp å gjøre disse fartsbegrensningene mindre hemmelige. Eksempler jeg kjenner til - men som jeg ikke er 100% sikker på er fartsgrense gjennom Vrengen sundet, inn Sandefjordsfjorden der det er 8 knop fra et stykke på utsiden av Jotun, og 5 knop omtrent fra Jotun og inn - men hvor er grensene? Samme i Tønsberg - har hørt at det er 5 knop mye der - men hvor? Og innseilingen til Strømstad - her blir masse nordmenn stoppet - fordi de ikke vet om grensene.

 

4 knops grensa fra Roklubben i Moss synes jeg personlig er lite passende ut i fra dagens båter (jeg har nesten ikke styrefart i 4 knop) - men jeg respekterer den.

 

At de som har seilbåt gir blanke i dette forstår jeg - men poenget mitt var ikke redningsskøyta eller Scand Baltic hekksjø. Det var å finne ut hvor fartsgrensene er slik at vi alle kan ta hensyn til dette.

 

Hadde det enda vært så vel som forslaget som Syvert refererer til - som ble kastet. Da hadde jeg visst hva jeg skal forholde meg til.

Link to post

Poenget mitt var nettopp å gjøre disse fartsbegrensningene mindre hemmelige. Eksempler jeg kjenner til - men som jeg ikke er 100% sikker på er fartsgrense gjennom Vrengen sundet,

<{POST_SNAPBACK}>

Det er 8 knop i Vrengen-sundet. Skiltet i begge ender. Men den "ytre" østre delen (der du svinger inn fra leia) er ikke skiltet med fartsbegrensing. Skiltet står først der du går inn i hva jeg oppfatter er selve sundet.

 

Allikevel ble jeg praiet av en politibåt sist sommer i den ytre/østre delen. Hadde slakket av, men holdt lav planingsfart (rundt 15knop). Selvsagt noe hekksjø, men mye bedre enn i 8-10 knop. Jeg fulgte anmodningen og vi snakket aldri sammen, men jeg skjønner fortsatt ikke bakgrunnen for at de ba meg sette ned farten. Det er god avstand til land der, jeg generte ingen, og det var ikke spesielt mye trafikk.

 

Nåvel - Julie (matrosen) og jeg hadde det ikke travelt, og Julie var lei all bankingen i motsjø sydover hele Oslofjorden (de største bølgene jeg har opplevd der), så det var akkurat passe tid for rolig seilas og matpakke. Men allikevel.....

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Hastighetsbegrensningene innenfor enkelte områder er nedfelt i sentrale eller lokale vedtekter eller forskrifter. Alle slike begrensninger finner du som vedlegg til relevant forskrift fra Sjøfartsdirektoratet (søk på Sjøfartsdirektoratet - forskrifter), lokale Politivedtekter, Havnereglement samt i Etterretninger for Sjøfarende (EfS). I tillegg er alle områder med hastighetsbegrensning merket med skilt og avmerket i sjøkartene. Der hvor det ikke er etablert slike områder skal det selvfølgelig brukes sunn fornuft og tas tilstrekkelig hensyn til andre sjøfarende og eventuelle lokale forhold som nødvendiggjør reduksjon i farten. Husk at selv en sterkt redusert fart kan være for høg fart selv om det med utgangspunkt i et lovverk ikke er etablert en max. fart i området. :rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post

Hastighetsbegrensningene innenfor enkelte områder er nedfelt i sentrale eller lokale vedtekter eller forskrifter. Alle slike begrensninger finner du som vedlegg til relevant forskrift fra Sjøfartsdirektoratet (søk på Sjøfartsdirektoratet - forskrifter), lokale Politivedtekter, Havnereglement samt i Etterretninger for Sjøfarende (EfS). I tillegg er alle områder med hastighetsbegrensning merket med skilt og avmerket i sjøkartene.

Tanken min var faktisk å gjøre det lettere enn å søke gjennom alt dette. Jeg pleier ikke å lese gjennom lokale politivedtekter før jeg besøker enhver havn. Mulig jeg skiller meg fra andre der (rekk opp hånden den som leser dette før de går til en ny havn :wink: ) Mulig jeg er helt på jordet med mitt initiativ. Jeg syntes det var en god idé.

 

Og at hasighetsbegrensningene er merket med skilt - javisst - men de er ikke alltid enkle å oppdage - men det jo mulig det er mine øyne det er noe feil med. :eek:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Allerede i 1996 innførte Lillesand Kommune en fornuftig lokal forskrift:

5 knop innen 50 meter fra land, i tidsrommet 15 juni-15 august.  :yesnod:

 

Dette fungerer meget bra her etter min mening. Jeg er i Blindleia store deler av sommeren, og topografien er slik at enten er det trangt, og da er 5 knop greit, ellers er det over 50 m fra land, og da kan man gi på.

 

Og utenom sommersesongen kjører vi etter fornuften - ut fra den da strekt begrensede trafikken.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor er kommunegrensene for Lillesand Kommune?
Link to post

Enig i at et ikke alltid er lett å forstå- verken skilting eller generell beskrivelse. Ofte er det en forutsetning med lokalkunnskap for å forstå hastighetsbegrensningene. Honnør til politi/havnemyndigheter i Oslo som i sin tid laget et kart med både hastighetsbegrensinger og andre relevante opplysninger. Du finner det på min hjemmeside (klikke på kartet for full størrelse).

 

I Kragerøskjærgården ble det for 2-3 års siden innført nye (sesong)fartsbegrensinger en del steder (5 knop). De ble tydelig merket med store skilt. Allerede til sist sommer var skiltet ved innseilingen til Portør fra SV tatt av vinterstormene. Ikke så greit da å vite for en som ikke er lokalkjent, selv om alle disse stedene som fikk fartsbegrensinger ikke akkurat innbyr til høy fart.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Jeg er også helt enig i forslaget som Syvert referer til. Da hadde alt vært så mye enklere.

 

Når det gjelder fartsbegrensingene i Lillesand kommune, så husker jeg at jeg seilte forbi flere slike skilt i sommer. Men jeg vet jo ikke om de stod ved kommunegrensa! Har ikke peiling. Allikevel var det ganske godt opplyst synes jeg, og det virket som om folk flest respekterte reglene. Men det må vel være lov å bruke fornuften litt også, selv om det kanskje ikke er så lett hvis du tror du er utenfor grensa, drar på, og onkel står der og vifter. Men vi har vel stort sett ikke så dårlig tid på sjøen, annet enn at vi kan vel vente med å dra opp i plan til vi er helt sikre på at vi er utenfor grensen, eller?

Synes mange kan være litt vel utålmodige med å få båten opp i plan, forresten. Jeg har ikke noe mot hurtigående båter, bare så det er sagt, men alt til sin tid er min mening. Er litt lei av å bli forbikjørt av båter som MÅ opp i plan før de er utenfor trange leder. Da blir det lett sånn for oss andre: :sailing::diving: Bare for å komme foran. Minner litt om trafikken på landeveien, ingen vil ligge bakerst i køen. Da må de på død og liv kjøre forbi!

-----------------------------------

Synes det er greit skiltet med fartsgrenser mot Strømstad også, jeg. Det står jo masse skilter på land i Långørennan. Det samme gjør det jo i innseilingen vestfra. Er ikke lett å unngå å se dem!

Generelt er det bra merket på svenskekysten mener nå jeg.

Link to post

Første skiltet når du kommer vestfra (går fra Kristiansand mot Lillesand) står vel i Ulvøysund så vidt jeg husker. Dette er også første plassen det er aktuellt med fartsbegrensninger i Lillesand kommune. Så kommune grensa ligger vel på Kvåsen en plass tenker jeg. Når du kommer østfra er jeg ikke helt sikker, men det er merket begge veier. Er ikke sikker på om ytterleia er merka (tror ikke det). Denne anbefalles hvis du har lyst til å gå mer aleine enn du gjør i Blindleia.

Link to post

:nono: Dere må legge bort NAF kartboka og begynne å kikke i sjøkartene, folkens! Alle lovbestemte hastighetsbegrensninger er anmerket i de autoriserte sjøkartene. Det samme er yttergrensene for havneområder der hvor slike områder er etablert. På samme måte som en bilist har plikt til å kjenne de lover, forskrifter og regler som er bestemmende for hans rolle som sjåfør, har en båtfører plikt til å kjenne det regelverket som styrer hans/hennes rolle som fører av det som Sjøloven definerer som et fartøy. Hvor mange har forresten Sjøloven ombord i samsvar med Sjølovens para. 506 pkt. 7,

eller minst 1 eks. av Sjøveisreglene i samsvar med reglenes para. 54? :rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post

Jeg pleier ikke å lese gjennom lokale politivedtekter før jeg besøker enhver havn.

Nå er det vel kanskje ikke i politivedtektene du finner fartsbegrensningene. Men hvis du går inn på denne linken http://www.lovdata.no/for/lf/index-fylke.html vil du under hver enkelt fylke finne under F Fartsbegrensning finne hastighetsbegrensningene for de enkelte kommunene innen hvert fylke. Da kan man jo eventuelt skrive ut for hver enkelt kommune som er aktuell og oppbevare dette i båten (i tillegg til sjøkart)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...