Jump to content

fartsgrenser langs kysten vår

Bitteliten

Recommended Posts

Takk for link til lovdata. Der var jo i og for seg kjekt. Kan jo skrive ut, sortere og ta med seg i båten. Det er jo også mulig å avmerke det i kartet. For i selve kartet står det ikke - jfr. motsatt utsagn innlegg fra kes ovenfor.

Om Vregensundet sier Lovdata

"8 knop er største tillatte hastighet i følgende farvann:

3. Vrengen mellom Nøtterøy og Tjøme, begrenset i øst av en rett linje nord/syd fra Brevikodden mot Mågerøy lykt, begrenset i vest av en rett linje fra Nøtterøys sørvestlige pynt til Saltbu fyrlykt på Tjøme."

Det betyr forøvrig at politibåten som praiet meg sist sommer (kommentert i innlegg lenger oppe i tråden) faktisk gjorde det utenfor 8knop-sonen, slik jeg også mente da det skjedde. Ikke at det er noe å krangle om, men.... rett skal være rett.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Pussig! Men finner ingenting om fartsbegrensinger i Mossesundet der.

Det er jo skiltet på Rosnestangen og ved innseilingen til kanalen sydfra, så det er ingen tvil om at begrensingen gjelder, men synes det er rart at det ikke står i loven..... :confused:

Forskriftene var jo ikke direkte lett å finne fram i heller da. Noe står under fartsbegrensinger, og noe under maksimal hastighet/fart osv....

Forskriftene var jo ikke direkte lett å finne fram i heller da. Noe står under fartsbegrensinger, og noe under maksimal hastighet/fart osv....

Ja. litt enig i det, for i Østfoldkommunene er fartsbegrensningene angitt under F Fartsbegrensning/fartsgrense, I Innskrenket fart, M Maksimal fart og M Maskindrevne fartøyers fart. Jeg har ikke registrert at dette er gjort i andre fylker, men man bør kanskje sjekke det for sikkerhets skyld hvis man går gjennom de forskjellige fartsvedtektene

Pussig! Men finner ingenting om fartsbegrensinger i Mossesundet der.

Det er jo skiltet på Rosnestangen og ved innseilingen til kanalen sydfra, så det er ingen tvil om at begrensingen gjelder, men synes det er rart at det ikke står i loven..... :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Den fartgrensen i Mossesundet er faktisk litt tvilsomt merket.

Det står et 4 knops skilt i hver ende av kanalen. Også står det ett skilt på Rossnestangen. Dette vil si at når du kommer nordfra gjelder grensen fra Rossnestangen og gjennom hele kanalen. Når du kommer sydfra gjelder fartsgrensa bare gjennom kanalen. Ikke lett å forstå

Den fartgrensen i Mossesundet er faktisk litt tvilsomt merket.

Det står et 4 knops skilt i hver ende av kanalen. Også står det ett skilt på Rossnestangen. Dette vil si at når du kommer nordfra gjelder grensen fra Rossnestangen og gjennom hele kanalen. Når du kommer sydfra gjelder fartsgrensa bare gjennom kanalen. Ikke lett å forstå

<{POST_SNAPBACK}>

Den er nok litt tvilsom ja. Jeg hørte ifjor sommer at skiltet på Rosnestangen var satt opp av en (meget) tidligere havnefogd i Moss, på eget initiativ uten noen form for lovlig fattet vedtak eller beslutning.

Trond

Nå er det vel kanskje ikke i politivedtektene du finner fartsbegrensningene. Men hvis du går inn på denne linken http://www.lovdata.no/for/lf/index-fylke.html vil du under hver enkelt fylke finne under F Fartsbegrensning finne hastighetsbegrensningene for de enkelte kommunene innen hvert fylke. Da kan man jo eventuelt skrive ut for hver enkelt kommune som er aktuell og oppbevare dette i båten (i tillegg til sjøkart)

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet er ofte at du ikke tenker over at du har forflyttet deg over i en ny kommune.

Om det er 4- 5- eller 6 knop og kommer tøffende i 6.5 knop er det ingen som huker deg for det. Det gjelder å bruke skjønn. Men kommer du i stor fart og/eller pløyer opp halve Oslofjorden, da er det straks værre.

Sunt Bonde...(Sjøvett) er det som skal til. :flag::smash:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Nå har jeg snart jobbet meg gjennom alle forskriftene Oslo-Strømstad, Oslo-Kristiansand. Noen av disse er svært krevende å finne ut av for folk som ikke er kjente.

For eksempel:

Innenfor en linje fra Nybrygga til Lyngørfjorden Marina i Tvedestrand kommune må det ikke gås med større hastighet enn 5 knop.

Det er vel 20 år siden jeg var i Tvedestrand- og jeg kan ikke si at dette var helt åpenbart for meg

Hvilke kart er atuoriserte sjøkart? Båtsportkart og Kystatlas er ikke det (selv om de er basert på samme kartgrunnlag)

Jeg er helt enig med Bitteliten og dere andre som mener at fartsgrenser må merkes skikkelig slik at ikke "fartsbøller" kan unnskylde seg med at de ikke så skiltet, ikke visste hvor kommunegrensene går eller at de ikke kjenner til lokale forskrifter som bare finnes i lovdata og kommunale skrivebordsskuffer! KNBF har også foreslått for Kystverket og Sjøkartverket at fartsgrenser merkes i Båtsportkartene og ikke bare i de autoriserte sjøkartene. Alle syntes at det var en god ide, men når den glupe fiskeriministeren vår spylte forskriften ned i do så er det heller vanskelig å merke kartene med 4 knop, 5 knop, "Sakte fart" (hva nå det måtte være) eller hva man ellers måtte finne på av lokale rariteter. Så var det bare å gå tilbake til "Start"! UFF!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Det er i  hvert fall ikke merket. Vrengensundet har kun 8 kops merking.

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig at dere var - eller Politiet oppfattet - at dere var i 5 knops grensa i Årøysundet? Den jernsøylen jeg har uthevet i forskriften står lang ute i fjorden - nesten på andre siden av utløpet av Årøysundet. Så skal du holde deg utenfor 5knops område må du gå Syd for denne staken.

5 knop er største tillatte hastighet i følgende farvann:

1. Ekenessundet (Foynlandssundet), Nesbryggen, Bjerkøysundet og Årøysundet, begrenset i nord av en rett linje fra den nordlige pynt av Foynland og rett vestover til Nøtterøy, begrenset i øst av en rett linje fra den sørlige pynt av Fjærholmen til den nordlige pynt av Tobakksrullen (skjær med varde), videre fra den sørlige pynt av Tobakksrullen til det østligste punkt av Steinkløss, videre fra den sørlige pynt av Steinkløss til den nordlige pynt av Bjerkøy, videre av en rett linje fra Bjerkøys sørøstligste pynt til Nordre Årøys nordøstlige pynt, begrenset i sør av en rett linje øst/vest fra Søndre Årøy gjennom jernsøyle til Nestvik på Nøtterøy.

Jeg har vært her noen ganger - men ennå ikke oppfattet hvor Tobakksrullen er. Jeg regner med at de som skriver forskriftene antar at dette er et landmerke som er allment kjent for alle som ferdes i farvannet.

Etter å ha vært gjennom alle forskriftene må jeg si at det generelt er vanskelig å finne ut hvor grensene går - fordi mange stedsnavn som står som referanse i forskriftene ikke er angitt i kartene. Kanskje de burde vært oppdatert med korrekte posisjoner i stedet? Man kan jammen undres om hensikten er å huke flest mulig turister for å bryte fartsgrensene når man leser enkelte av forskriftenes stedsangivelser.

Vedr. tidsbegrenset fartsgrense rundt Kragerø - den fant jeg ikke ut av - så jeg får vel sørge for å være på den sikre siden og ta det med ro inn mot Kragerø.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Mulig at dere var - eller Politiet oppfattet - at dere var i 5 knops grensa i Årøysundet? Den jernsøylen jeg har uthevet i forskriften står lang ute i fjorden - nesten på andre siden av utløpet av Årøysundet.  Så skal du holde deg utenfor 5knops område må du gå Syd for denne staken.

... begrenset i sør av en rett linje øst/vest fra Søndre Årøy gjennom jernsøyle til Nestvik på Nøtterøy.  [/i]

Etter å ha vært gjennom alle forskriftene må jeg si at det generelt er vanskelig å finne ut hvor grensene går - fordi mange stedsnavn som står som referanse i forskriftene ikke er angitt i kartene. Kanskje de burde vært oppdatert med korrekte posisjoner i stedet? Man kan jammen undres om hensikten er å huke flest mulig turister for å bryte fartsgrensene når man leser enkelte av forskriftenes stedsangivelser.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå var de ikke meningen å gjøre noe nummer av mitt møte med politiet i Vrengensundet. :smiley:

Det var heller det prinsipielle rundt fartsgrenser, merking osv. jeg var opptatt av. Bitteliten har illustrert dette veldig godt i sitatet i forrige innlegg. Det er sannelig ikke lett å forholde seg til dette.

Kartutsnittet nedenfor viser østre del av Vrengensundet med den ruten vi gikk inntegnet (rød strek). 8knop-sonen starter like vest for staken nord for lykta på Mågerøtangen. Det er skiltet på pynten helt sør på Nøtterøy. Vi var et stykke SØ for staken, omtrent ved 15-tallet, kanskje litt lenger inn.

5knops-grensen du omtaler Bitteliten tror jeg ikke går så langt syd som du skriver (hvis jeg oppfatter deg rett). Den sydlige grensen er en linje fra Søndre Årøy gjennom NV-over gjennom jernstaken ved 0,8m-grunnen og videre til Nestvik på Nøtterøy. Men dette viser jo bare hvor vanskelig det er å vite.

Uansett skilting eller ikke er det selvsagt viktig å avpasse farten etter forholdene, ta hensyn til omgivelsene, fortøyde båter og annen båttrafikk.

Bilde

Første begrensning jeg kjenner til er gjennom Mossesundet. Fra Rosnestangen (omtrent på høyde med Peterson's papirfabrikk) er det 4 knop helt til du har kommet ut av Kanalen og har passert kaia til Bastøferga.

Jeg forsøkte å finne denne i forskriftene - men fant den ikke. Noen som kan hjelpe med å finne hjemmelen?

Vedr. tidsbegrenset fartsgrense rundt Kragerø - den fant jeg ikke ut av - så jeg får vel sørge for å være på den sikre siden og ta det med ro inn mot Kragerø.

Noen som kan hjelpe med å beksrive hvor 5 knops grensa er?

Jeg har vært her noen ganger - men ennå ikke oppfattet hvor Tobakksrullen er.

<{POST_SNAPBACK}>

Når du kommer ut Husøsundet på vei sydover ser du Steinkloss foran deg. Mellom deg og Steinkloss ligger det da en liten øy med en varde på som peker på leia sydover, som går rett øst for Seinkloss. Denne varden er laget som en sylinder (tobakksrull) som er sort og hvitmalt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Når du kommer ut Husøsundet på vei sydover ser du Steinkloss foran deg. Mellom deg og Steinkloss ligger det da en liten øy med en varde på som peker på leia sydover, som går rett øst for Seinkloss.  Denne varden er laget som en sylinder (tobakksrull) som er sort og hvitmalt.

<{POST_SNAPBACK}>

Og dessuten står startmerkene til Tønsberg Seilforening der.

Store Norske Kullseilingskompani.

Noen som kan hjelpe med å beksrive hvor 5 knops grensa er? (Kragerø)

<{POST_SNAPBACK}>

I Kragerøskjærgården er det trangt mange steder, og det innbyr da ikke til å kjøre fort. Men mange steder er/var det ikke fartsbegrensinger og særlig de mange taxi-båtene kjøre utrolig fort både i trange sund men også nær brygger og båtplasser.

Jeg husker ikke alle stedene, men det er permanent 5knops farstgrense innerst i Haslumkilen (som ligger innerst i Stølefjorden, på innsiden av Portørlandet. Videre er det i sommersesongen (dvs. i begynnelsen av juni til rundt midten av august - husker ikke helt nøyaktige datoer) 5 knop i hele havnebassenget i Portør - merket ved innseiling fra N mens skiltet ved innseilingen fra S er tatt av vinterstormene. Også i Ormeleia (øst for Korset på Skåtøy retning Jomfruland) er det 5knop i sommersesongen. Egentlig forstår jeg ikke hvordan en på noe tidspunkt kan gå fortere der.

Så er det vel 5 knop i området nærmest Eidkilkanalen, på sydsiden og 3 knop om jeg ikke husker feil i selve kanalen. (men der kommer verken du Bitteliten eller jeg gjennom - men "gammelbåten" din gikk greit). Endelig er det 5 knop gjennom Kreppa (den egentlige Kreppa - ikke i resten av Langaardsund) og muligens i motsatt ende av Langaardsund også (tror det, men husker ikke helt). Og så er det selvsagt 5 knop i Kragerø havn og i området nærmest havna på N-siden. Alt dette er merket med skilt og gjelder hele året.

Det er fartsbegrensninger enkelte andre steder også (merket) men jeg husker ikke akkurat hvor.

Redigert av KOB (see edit history)

Er ikke helt sikker men mener det står et skilt inne på Rosnestangen!? Og et ute ved innseilinga til kanalen!?

<{POST_SNAPBACK}>

Det stemmer det - jeg er med på hvor det er. Jeg er ute etter forskriften - for uten hjemmel gjelder ikke fartsgrensen. For den 4 knops grensa fra Rossnestangen og inn til Kanalen er ikke så lett å forstå. Det er mange hundre meter bredt der - og det er masse manøvreringsrom. Det er heller ikke så lett å forstå at den bare gjelder sydgående trafikk - for kommer du gjennom Kanalen på vei nordover oppheves fartsgrensen i det du passer ut av Kanalen.

Når du kommer ut Husøsundet på vei sydover ser du Steinkloss foran deg. Mellom deg og Steinkloss ligger det da en liten øy med en varde på som peker på leia sydover, som går rett øst for Seinkloss.  Denne varden er laget som en sylinder (tobakksrull) som er sort og hvitmalt.

<{POST_SNAPBACK}>

I Kystatlaset heter dette skjæret Steinkløsskjær Redigert av Bitteliten (see edit history)

Kartutsnittet nedenfor viser østre del av Vrengensundet med den ruten vi gikk inntegnet (rød strek). 8knop-sonen starter like vest for staken nord for lykta på Mågerøtangen. Det er skiltet på pynten helt sør på Nøtterøy. Vi var et stykke SØ for staken, omtrent ved 15-tallet, kanskje litt lenger inn.

Hvor gammelt er kartet som du har tatt utsnitt fra? I mitt kart er det avmerket 8 knop midt i sundet mellom Nautenes og Hø omtrent midt mellom 6 og 26 m grunnene, noe jeg ser mangler i ditt kart :rolleyes:

Hvor gammelt er kartet som du har tatt utsnitt fra? I mitt kart er det avmerket 8 knop midt i sundet mellom Nautenes og Hø omtrent midt mellom 6 og 26 m grunnene, noe jeg ser mangler i ditt kart :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Kartet er fra 04/02, altså april 2002.

Ellers er det interessant det du skriver, for jeg mener også å huske at 8knop skiltet står på Hø (Hønstangen) og ikke på odden lenger øst.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...