Jump to content

fartsgrenser langs kysten vår


Bitteliten

Recommended Posts

For den 4 knops grensa fra Rossnestangen og inn til Kanalen er ikke så lett å forstå. Det er mange hundre meter bredt der - og det er masse manøvreringsrom.  Det er heller ikke så lett å forstå at den bare gjelder sydgående trafikk - for kommer du gjennom Kanalen på vei nordover oppheves fartsgrensen i det du passer ut av Kanalen.

Hvordan vet du at fartsgrensen oppheves i det du passerer ut av kanalen nordgående??? :confused:

:nono: :nono: Nei, nå må du ikke sabotere den eneste lille muligheten vi har til å slippe den verste hekksjøen fra de største "gravemaskinene" i båthavna i Betongen, da. Hvis du får deg båtplass der du også, så skal jeg love deg at du vil sette pris på at båtene holder seg til fartsgrensa! Når du har tørket vekk kaffen etter koppen som har gått i dørken for n'te gang fordi en j¤l graver opp hele Mossesundet, og du får hekksjøen hans inn i havna med dertil følgende kast og rulling, så tror jeg du vil være glad for at skiltet står på Rosnes! Selvføgelig gjelder fartsgrensa begge retninger, fra Rosnes og til dit, det er ikke tvil om det.

Jeg har heller ikke funnet noe i loven om akkurat dette strekket, men jeg har da sett politiet ligge i sundet og skrive bøter, så det må vel finnes noe et sted. Skiltet på Rosnes har stått der så lenge jeg kan huske. Og jeg har fartet rundt i distriktet med båt i snart 30 år.

Link to post

Hvordan vet du at fartsgrensen oppheves i det du passerer ut av kanalen nordgående??? :confused:

 

Jeg har heller ikke funnet noe i loven om akkurat dette strekket, men jeg har da sett politiet ligge i sundet og skrive bøter, så det må vel finnes noe et sted. Skiltet på Rosnes har stått der så lenge jeg kan huske. Og jeg har fartet rundt i distriktet med båt i snart 30 år.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet det av to årsaker:

1. En fartsgrense starter der du ser skiltet ved en innseiling - også oppheves den når du passerer et tilsvarende skilt i motsatt retning. Det er et 4knops skilt ved Bastøferga og et 4 knops skilt ved Lystbåten.

2. Det var en diskusjon som jeg tror en av våre kjære politimenn (Tror det var P. Bain) i sommer der det ble hevdet at fartsgrensen gjelder som jeg forklarte her. Og det viste seg visstnok at det stemmer. Derfor er det 4 knop når du kommer nordra - men ikke når du kommer sydfra. Opplysningene fikk jeg av de som ble bedt av Politiet å sjekke dette. Og det står bare skilt en vei her. Det jeg heller ikke forstår er hvordan man skal kunne se skiltet om man holder seg opp mot Mosseelva - da er det 500 meter til skiltet. dvs. at man må kjøre tvers over sundet for å kunne lese det.

 

At dere på Betongen sliter med hekkbølger kan jeg forstå (om det er hekkbølger eller andre bølger er vel det samme). Således er det vel bedre at man kan kjøre i plan enn at man slakker av til 4-5 knop - men så synes nesten alle - ser det ut til ut i fra hvordan folk kjører der - at det er "unødvendig" å holde 4 knop i et sund som er 500 meter bredt, så da ligger de i 8-12 knop i stedet og graver sjø - til alles irritasjon.

 

Jeg har aldri sett Politiet ligge i Sundet. Jeg pleier å holde meg på "Mossesida" når jeg går nordover mot Son også øker jeg farten når jeg har trygt forbi Bettongen slik at det ikke blir bølger der.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Når du kommer ut Husøsundet på vei sydover ser du Steinkloss foran deg. Mellom deg og Steinkloss ligger det da en liten øy med en varde på som peker på leia sydover, som går rett øst for Seinkloss.  Denne varden er laget som en sylinder (tobakksrull) som er sort og hvitmalt.

<{POST_SNAPBACK}>

Og dessuten står startmerkene til Tønsberg Seilforening der.

<{POST_SNAPBACK}>

I Kystatlaset heter dette skjæret Steinkløsskjær

<{POST_SNAPBACK}>

Får stå for KA sin regning.

 

Øya heter Steinkloss, og skjæret heter Tobakksrullen.

<{POST_SNAPBACK}>

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post

Jeg pleier å holde meg på "Mossesida" også drar jeg på omtrent ved vraket av Nordvar. Da er det slutt på tålmodigheten min (og da er det 400 meter over til Bettongen)

Hadde ikke tenkt å blande meg inn her, men når noen skriver:

Da er det slutt på tålmodigheten min

fikk jeg hakeslepp!

 

Lars H.

(nå går jeg meg en tur med skipshunden før jeg hisser meg mer opp)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hadde ikke tenkt å blande meg inn her, men når noen skriver:  fikk jeg hakeslepp!

 

Lars H.

(nå går jeg meg en tur med skipshunden før jeg hisser meg mer opp)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tok en kikk på kartet - og jeg må korrigere meg selv. Jeg har faktisk større tålmodighet enn det jeg skrev. Nordvar ligger langt innenfor der jeg tenkte. Jeg passer på å ha passert Bettongen med god margin - slik at jeg ikke lager masse bølger for båtene der. Men igjen - her er det snakk om hvordna man skal forholde seg til reglene og om de faktisk gjelder - for kommer man sydfra - som jeg beskriver at jeg gjør - da opphører 4 knops grensa ved utløpet av Kanalen - med mindre det finnes en hjemmel i forskrift eller annet som motsier skiltene. Dermed opplever jeg at jeg tar mer hensyn enn reglene krever. Og om reglene sier at det er 4 knop begge veier fra Rossnestangen - ja da overholder jeg det - akkurat som alle andre fartsbegrensninger på sjøen (også i Sonskilen - fra Son Marina og innover. Men hvor opphører den om man går på andre siden av Sauholmen?)

 

Når jeg kjører inn sundet sydover slakker jeg alltid av ved Rossnes - slik at reglene overholdes.

 

Generelt opplever jeg selv ( :wink: ) at jeg avpasser farten og kjører saktere enn mange andre i trange eller uoversiktlige farvann - men jeg kan jo ikke garantere at andre ikke opplever meg som "tulling"

 

Håper du hadde en fin tur med bikkja Lars H :seeya:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Tror nok ikke at KA finner opp nanv. De henter sine kartdata fra offisielle kartdata de kjøper fra Kartverket. Se forøvrig linken om Kystatlas som vi diskuterte tidligere

<{POST_SNAPBACK}>

Vet ikke om de finner opp eller andre finner opp.

De har vel kanskje blitt utsatt for en navnekonsulent de og.

Men at øya heter Steinkloss og at skjæret heter Tobakksrullen er uomtvistelig.

 

Jeg undres på hva som ville skje med den stakkaren som kalte opp og sa at han hadde gått på Steinkløsskjæret?

Jeg tror at han som sa at han hadde gått på Tobakksrullen ville ligge bedre an.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Generelt opplever jeg selv ( :wink: ) at jeg avpasser farten og kjører saktere enn mange andre i trange eller uoversiktlige farvann - men jeg kan jo ikke garantere at andre ikke opplever meg som "tulling"

Dette roet meg ned, i tillegg til en aldeles nydelig tur i vinternatten i det flotteste måneskinn. Finurlige regler med skilt og det hele orker jeg ikke å legge meg opp i. Men gjør alle som du sier, "avpasser farten og kjører saktere enn mange andre i trange eller uoversiktlige farvann" hadde det neppe vært behov for noen diskusjon om fartsgrenser. Man har det da ikke travelt på sjøen? Men å være litt gutt og frese avgårde (på dertil egnede steder), - det er jo gøy da!

 

Men for å si litt om skilting likevel; dersom jeg ikke husker helt feil er det 4 knop inn mot havnen i Son, mens det for den aller innerste delen står et skilt om 5 knop!

 

Lars H. :cheers:

Sees vel på treffet i Horten?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Dette roet meg ned, i tillegg til en aldeles nydelig tur i vinternatten i det flotteste måneskinn.

 

Men gjør alle som du sier, "avpasser farten og kjører saktere enn mange andre i trange eller uoversiktlige farvann" hadde det neppe vært behov for noen diskusjon om fartsgrenser. Man har det da ikke travelt på sjøen? Men å være litt gutt og frese avgårde (på dertil egnede steder), - det er jo gøy da!

 

<{POST_SNAPBACK}>

Vakkert vær her i området ja. Deilig med vinter og fullmåne

Om du ser en N300 som går i maks 5 knop gjennom Bevøysundet så vet du hvem det er. Samme gjelder farten inn i Sonskilen. Men vi har motorbåt - ikke snekke - så jeg drar nå på av og til ja- men ikke uten å tenke meg om og ta hensyn.

Link to post

I en artikkel i Fedrelandsvennen står det at

det er tre knop helt fra tuppen av Tangen og til gjestehavna hvor i Kr.sand er det?

<{POST_SNAPBACK}>

Godt spørsmål! Dette er helt umulig for utenbys å vite. Tangen er den odden hvor Otra møter havet. Gjestehavna er havna som ligger øst for kanalen som skiller Odderøya fra Kvadraturen (Gravane). Det står nok et skilt på Tangen, men det er ingen båter som går i nærheten og ser dette, andre enn de som skal opp elva. Og det er jo stort sett bare oss lokale!

 

P.S. jeg vet også at denne 3 knops grensa blir håndhevet. Pass derfor på de siste 2-3 hundre meter før du ankommer Kristiansand gjestehavn :eek:

 

Hvor er kommunegrensene for Lillesand Kommune?

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er vel i alle fall OK merket så vidt jeg husker. Om du kommer østrfa, er det etter at du har passert Homborsund. Vestfra, er det ved Ulvøysund.

 

Ellers er det også redusert fart i Randesund som du ankommer etter Kvåsefjorden (fra Stokken og mot Dvergsnestangen tror jeg det er 6 knop, så vidt jeg husker). Også denne er OK merket.

 

Den klart verstingen av disse er den 'fra tuppen av Tangen', som hverken er godt merket eller logisk. :headbang:

Redigert av Andy (see edit history)
Link to post

Jeg vet det av to årsaker:

1. En fartsgrense starter der du ser skiltet ved en innseiling - også oppheves den når du passerer et tilsvarende skilt i motsatt retning. Det er et 4knops skilt ved Bastøferga og et 4 knops skilt ved Lystbåten.

2. Det var en diskusjon som jeg tror en av våre kjære politimenn (Tror det var P. Bain) i sommer der det ble hevdet at fartsgrensen gjelder som jeg forklarte her. Og det viste seg visstnok at det stemmer. Derfor er det 4 knop når du kommer nordra - men ikke når du kommer sydfra. Opplysningene fikk jeg av de som ble bedt av Politiet å sjekke dette. Og det står bare skilt en vei her. Det jeg heller ikke forstår er hvordan man skal kunne se skiltet om man holder seg opp mot Mosseelva - da er det 500 meter til skiltet. dvs. at man må kjøre tvers over sundet for å kunne lese det.

Hmmm.... Nå er det vel ikke uvanlig at det står skilter om fartsgrenser både her og der bortover andre steder også. Og at de står litt forskjellig plassert med tanke på antall og retning er vel heller ikke uvanlig, så at det ene skiltet opphever det andre i motsatt retning vet jeg ikke om jeg er enig i. Det kan jo stå flere skilt i samme retning innenfor samme område. Hvem opphever hva da? For meg virker det totalt ulogisk at det kun skal være fartsgrense den ene veien (sydgående) i Mossesundet. Det har jeg aldri hørt om før, og virker helt utrolig! Det eneste som får meg til å bli litt i tvil er at det er en viss navngitt nidkjær politimann som skal ha sjekket dette. :wink: Men egentlig så bryr jeg meg ikke så mye om det heller. Det kan jo være for at han ikke fant ut noe mere han heller, at han uttaler dette.

Når det er sagt, så er det jo helt umulig å finne ut av hva som egentlig gjelder av fartsgrense i Mossesundet, og egentlig kanalen også. Den er jo heller ikke beskrevet noe sted i nevnte lover. Det er kun skiltene som står i hver ende, og de er akkurat maken, (og like gamle tror jeg) til det som står på Rosnes. Er disse bare tull også? Er det ikke fartsgrense i kanalen i det hele tatt? Hvilken lov gjelder egentlig her? :crazy:

 

NEI SYVERT, HJELP OSS Å FÅ SKIKK PÅ REGELVERKET HER!!!!!!! :cryin:

 

:sailing: Som en liten tilleggsopplysning til hastighet gjennom kanalen, kan jeg fortelle at den raskeste jeg har sett dra gjennom kanalen visstnok skal ha holdt ca 40 knop! :eek: Dvs, jeg så egentlig bare stripa etter'n. Jeg stod med ryggen til da han kom, og rakk ikke snu meg før han hadde passert. Han kom tilbake etterpå, og det var da jeg overhørte samtalen mellom båten og noen på land at jeg hørte det ble sagt at farten var 40 knop. Tror det var et veddemål eller noe... :smiley:

Link to post

NEI SYVERT, HJELP OSS Å FÅ SKIKK PÅ REGELVERKET HER!!!!!!! :cryin:

Hei Geir Frode :seeya:

Som sagt før så skal jeg ta opp dette med farts- og merkingsforskrifter med fiskeriministeren når jeg treffer ham under Haugesundkonferansen 8. og 9. februar. Om det hjelper, er jo en annen sak, men jeg skal gjøre et forsøk. Kystverket ønsker jo en slik forskrift, men når fiskeriministeren selv grep inn og sa nei, så er det jo han vi må gå løs på.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

i mine områder heter det "SAKTE FART" hva er Sakte fart, ?

Det kommer vel litt an på båt typen ?

 

men det er vanskelig og anmelde en som "du " syns kjører for fort. så lenge som begrepet er Sakte fart.

:headbang:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...