Hjartholm Startet 13.Mai.2012 Del på Facebook Startet 13.Mai.2012 Hei. Har nettopp kjøpt meg en Yamaha 50hk 2-takter 1998 mod. Motoren har såvidt vært brukt før. Den startet og gikk fint, når jeg hadde den igang på land. Når jeg endelig fikk båten på sjøen igår og fikk kjørt motoren på høyere turtall, begynte den å fuske. Helt i begynnelsen funket det fint, men etterhvert begynte turtallet å synke og øke av seg selv. til slutt gikk båten ut av plan, og jeg fikk ikke mer enn 2000 RPM på motoren. Senere på dagen testet jeg på nytt. Også da funket den fint noen minutter, helt til den begynte å fuske igjen. Til slutt stoppet bare motoren på tomgang, eller når jeg satt den i revers. Jeg har sjekket at Gasswire er i orden, og det er den. Den gir motoren full gass, men dette har tydeligvis ikke noe å si på turtallet på motoren. Tenkte først at det kunne være dårlig tilførsel av bensin til motoren, men det ser ikke ut som dette er feilen heller. Noen som har vært borti noe lignende før, eller har peiling på hva dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Den går ikke varm for deg, da ? Har du kontrollstråle ? Har du prøvd å ta på toppen av blokken når den begynner å fuske ? Sitér dette innlegget Link to post
waroo Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Har motoren flere forgassere , kan det være at spjeldet i den ene forgasseren henger , og dermed får den ikke nok bensin på høye turtall. Det kan også være triggeren som er i uorden. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Har du åpna lufteskrue på tanken? Det gir litt lignende symptomer... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Jeg mistenker også bensinmangel. Ting som kan lage trøbbel der , i tillegg til tett tanklufting: sil inni tanken dårlige koblinger som trekker falskluft dårlige ventiler i blæra tett bensinfilter på motor dårlig bensinpumpe 2 ting å sjekke: prøv med annen bensintank/slange, prøv å pump på blæra mens man kjører Motoren vil også senke turtallet til rundt 2000 hvis den mangler olje på tanken eller hvis den blir for varm. Men da kutter den tenninga, slik at den oppfører seg helt annerledes enn v/ bensinmangel , dvs går mye mer "hakkete" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hjartholm Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Tror ikke motoren går varm, den får kjølevann. Har ikke fått sett noe mer på det siden lørdag. Motoren har tre forgassere, skal få sjekket mer når det kommer noe brukbart vær. Lufteskruen på tanken var åpen ja. Har en misstanke om at dette kanskje kan ha noe med autolube å gjøre? Forrige eier skal ha startet motor med oljeblanding i bensintank i tillegg til autolube, og motoren fikk litt for mye oljeblanding. Kan dette gi slike symptomer? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 nja, normalt ikke. Men dersom bensina er gammel og oljeblandet, så kan du godt prøve med ren, fersk bensin. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hjartholm Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 har kjørt den med ren bensin siden jeg fikk den, men har ikke kjørt mer enn en time tilsammen. Forhåpentligvis kommer det litt bedre vær imorgen, så får jeg sett nærmere på den. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Jeg holder på å mekke sammen en slik motor nå, den har kjølestråle men blir likevel varm. Da sørger elektronikk for at turtallet synker. Så jeg ville nå sjekket dette for sikkerhets skyld.... Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Ta og sjekk om motoren gir gnist på alle pluggene. Det høres mistenkelig ut som at det kan være en koil som er gåen, da kan den begynne å fjuske når den blir varm. Sitér dette innlegget Link to post
Hjartholm Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 (redigert) Har et yamaha instrument som jeg ikke har koblet til. er ikke sikker på om det funker skikkelig. men dette gir vel en alarm hvis den blir for varm? skal isåfall teste dette. Redigert 14.Mai.2012 av Hjartholm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 har hatt en defekt coil på min 60hk, det tok litt tid før den da svikta, og når den gjorde det så klarte jeg å holde ca 4000 omdreininger på 2 sylindre. Og en coil som feiler kan godt gi gnist på tomgang, men feile under belastning Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mizar Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Har en misstanke om at dette kanskje kan ha noe med autolube å gjøre? Forrige eier skal ha startet motor med oljeblanding i bensintank i tillegg til autolube, og motoren fikk litt for mye oljeblanding. Kan dette gi slike symptomer? Definitivt ja. Vet ikke om det faktisk er tilfelle her, men din symptombeskrivelse innledningsvis er en nøyaktig beskrivelse av problemene jeg hadde med min 50HK Yamaha (tresylindret), fra midten av 80-tallet. For oss ble tauing løsningen. Jeg hadde i vanvare både oljeblandet bensin og autolube. Med ren bensin ga det seg. Men denne motoren gikk ikke helt fint før den fikk en god omgang med service på et Yamaha verksted. Da gikk den pent som en symaskin. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
jerognal Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Har en 4-takter som hadde akkurat samme symptomene. Makset på 16-1700 rpm. Gikk på tomgang men prøvde jeg å presse den over 1700 rpm daua den. Var en coil som var gåen. Gikk på 3 cyl. Har du en tenningslampe for bil? Den kan brukes for å sjekke om det er spenning på tennkablene. Sitér dette innlegget Link to post
yam2 Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Hei har motoren stått lenge med 2taktsolje/bensin i forgasser er det noen dyser som er delvis tett av levret olje. har opplevd det en par ganger med påhenger og moped...og eneste løsning der var demont å rens, da ble det greit Sitér dette innlegget Link to post
Hjartholm Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Denne motoren skal så og si knapt vært brukt før. tror den har stått i ro siden 2006, så det er ikke utenkelig at den har stått lenge med olje/bensin i forgasser. Har ikke fått sjekket motoren enda, men satser på å få gått over den imorgen, og kontrollere først at alt smått er i orden. prøve en annen bensintank blant annet, sjekke autolube, prøve dette Yamaha instrumentet osv, før jeg sjekker forgasser og slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Hjartholm Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Var idag og fikk testet og sjekket motor. Ser ut til at problemet har vært at øverste og nederste forgasser ikke fikk bensin. nederste kom av seg selv etter drenering, men øverste hadde jeg utav og rensket, så kom den. Etter dette tok jeg en prøvetur og da funket den fint. ingen fusking. så ser ut til at problemet er løst. Har vel enda tilgode å kjøre denne motoren skikkelig inn, da jeg tviler på at den har vært brukt noe særlig. Takker for svar, folkens! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.