Jump to content

Yamaha 50 2-takt, fusker med turtallet


Hjartholm

Recommended Posts

Hei.

 

Har nettopp kjøpt meg en Yamaha 50hk 2-takter 1998 mod. Motoren har såvidt vært brukt før. Den startet og gikk fint, når jeg hadde den igang på land.

Når jeg endelig fikk båten på sjøen igår og fikk kjørt motoren på høyere turtall, begynte den å fuske. Helt i begynnelsen funket det fint, men etterhvert begynte turtallet å synke og øke av seg selv. til slutt gikk båten ut av plan, og jeg fikk ikke mer enn 2000 RPM på motoren. Senere på dagen testet jeg på nytt. Også da funket den fint noen minutter, helt til den begynte å fuske igjen. Til slutt stoppet bare motoren på tomgang, eller når jeg satt den i revers. Jeg har sjekket at Gasswire er i orden, og det er den. Den gir motoren full gass, men dette har tydeligvis ikke noe å si på turtallet på motoren. Tenkte først at det kunne være dårlig tilførsel av bensin til motoren, men det ser ikke ut som dette er feilen heller.

Noen som har vært borti noe lignende før, eller har peiling på hva dette kan være?

Link to post

Jeg mistenker også bensinmangel.

Ting som kan lage trøbbel der , i tillegg til tett tanklufting:

sil inni tanken

dårlige koblinger som trekker falskluft

dårlige ventiler i blæra

tett bensinfilter på motor

dårlig bensinpumpe

 

2 ting å sjekke: prøv med annen bensintank/slange,

prøv å pump på blæra mens man kjører

 

Motoren vil også senke turtallet til rundt 2000 hvis den mangler olje på tanken eller hvis den blir for varm. Men da kutter den tenninga, slik at den oppfører seg helt annerledes enn v/ bensinmangel , dvs går mye mer "hakkete"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tror ikke motoren går varm, den får kjølevann. Har ikke fått sett noe mer på det siden lørdag. Motoren har tre forgassere, skal få sjekket mer når det kommer noe brukbart vær. Lufteskruen på tanken var åpen ja. Har en misstanke om at dette kanskje kan ha noe med autolube å gjøre? Forrige eier skal ha startet motor med oljeblanding i bensintank i tillegg til autolube, og motoren fikk litt for mye oljeblanding. Kan dette gi slike symptomer?

Link to post

har hatt en defekt coil på min 60hk, det tok litt tid før den da svikta, og når den gjorde det så klarte jeg å holde ca 4000 omdreininger på 2 sylindre.

 

Og en coil som feiler kan godt gi gnist på tomgang, men feile under belastning

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har en misstanke om at dette kanskje kan ha noe med autolube å gjøre? Forrige eier skal ha startet motor med oljeblanding i bensintank i tillegg til autolube, og motoren fikk litt for mye oljeblanding. Kan dette gi slike symptomer?

 

Definitivt ja. Vet ikke om det faktisk er tilfelle her, men din symptombeskrivelse innledningsvis er en nøyaktig beskrivelse av problemene jeg hadde med min 50HK Yamaha (tresylindret), fra midten av 80-tallet. For oss ble tauing løsningen.

 

Jeg hadde i vanvare både oljeblandet bensin og autolube. Med ren bensin ga det seg. Men denne motoren gikk ikke helt fint før den fikk en god omgang med service på et Yamaha verksted. Da gikk den pent som en symaskin.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Denne motoren skal så og si knapt vært brukt før. tror den har stått i ro siden 2006, så det er ikke utenkelig at den har stått lenge med olje/bensin i forgasser. Har ikke fått sjekket motoren enda, men satser på å få gått over den imorgen, og kontrollere først at alt smått er i orden. prøve en annen bensintank blant annet, sjekke autolube, prøve dette Yamaha instrumentet osv, før jeg sjekker forgasser og slikt.

Link to post

Var idag og fikk testet og sjekket motor. Ser ut til at problemet har vært at øverste og nederste forgasser ikke fikk bensin. nederste kom av seg selv etter drenering, men øverste hadde jeg utav og rensket, så kom den. Etter dette tok jeg en prøvetur og da funket den fint. ingen fusking. så ser ut til at problemet er løst. Har vel enda tilgode å kjøre denne motoren skikkelig inn, da jeg tviler på at den har vært brukt noe særlig.

Takker for svar, folkens! :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...