Jump to content

Er 4 takt 9,9 hk sprek nok til 10 fot rib?

KDB

Recommended Posts

på så små båter er hvert fall jeg skeptisk. Hvis det er mye tomgangskjøring / putring i 2 knop og 2-taktern er for høy - kanskje. Men ut over det tror jeg det er lite å spare /tjene. 4-taktern lager lyd når turtallet øker den også... Men tror ikke 4takter er for slapp for å ta den i plan - tregere ja, sikkert.

ps - jeg har ingen erfaring med så små 4-taktere, så dette er synsing. Men har erfaring med ulike 2-taktere på liten rib/gummibåt.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Har en 9.9 4t yamaha 09 modell som ikke kan byegges om til 15. den veier ikke mer enn en av de gamle 2 t 9,9.

(9.9 sport kan bygges om til 15, men veier 10 kg mer)

Har denne på en 11 fot rib. går i plan med 2 voksne og ei jente på 4 år, men da litt treg.

Mvh Richard

Gleder meg til våren.....

Forskjelden på disse motorene er ikke så stor. en 4 takter bråker mindre på lavt turtall, på høyt turtall er det ikke så mye forskjeld. en 4 takter bruker også mindre bensin. så faktisk en gang at en yamaha 9,9 4 takt sport (15hk) kjørte mot en 9,9 (15hk) 2 takter yamaha. Båten var den samme, en grand 380GL, men den med 4 takteren hadde mer utstyr, dermed noe tyngre. 2 takteren hadde ikke en sjangse, 4t motoren tok den både på toppfart og akselerasjon. Disse båtene veier ca 170kg tørr, så med en 10 fots RIB vil du neppe ha problem med å komme i plan tror jeg. og om ikke girutvekslingen eller propell er foskjellig bør toppfart være den samme da de har samme max turtallsområde.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...