KDB Startet 13.Mai.2012 Del på Facebook Startet 13.Mai.2012 Eg har i dag en 9,9 (15) Yamaha 2 takt og vurderer å bytte denne i en ny 9,9 4 takt Yamaha. 4 takt blir noe tregere enn 2 takteren, men blir den for treg på en 10 fot Zodiac rib. Kunne tenkt meg en ny motor, 4 takt er også mye mer stillegående. Noen med erfaring?? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 (redigert) på så små båter er hvert fall jeg skeptisk. Hvis det er mye tomgangskjøring / putring i 2 knop og 2-taktern er for høy - kanskje. Men ut over det tror jeg det er lite å spare /tjene. 4-taktern lager lyd når turtallet øker den også... Men tror ikke 4takter er for slapp for å ta den i plan - tregere ja, sikkert. ps - jeg har ingen erfaring med så små 4-taktere, så dette er synsing. Men har erfaring med ulike 2-taktere på liten rib/gummibåt. Redigert 13.Mai.2012 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Inter 9000 Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Har en 9.9 4t yamaha 09 modell som ikke kan byegges om til 15. den veier ikke mer enn en av de gamle 2 t 9,9. (9.9 sport kan bygges om til 15, men veier 10 kg mer) Har denne på en 11 fot rib. går i plan med 2 voksne og ei jente på 4 år, men da litt treg. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Bitteliten Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 40 kg med kort stamme Totakter veier 36, samme for 9,9 og 15 hk Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Forskjelden på disse motorene er ikke så stor. en 4 takter bråker mindre på lavt turtall, på høyt turtall er det ikke så mye forskjeld. en 4 takter bruker også mindre bensin. så faktisk en gang at en yamaha 9,9 4 takt sport (15hk) kjørte mot en 9,9 (15hk) 2 takter yamaha. Båten var den samme, en grand 380GL, men den med 4 takteren hadde mer utstyr, dermed noe tyngre. 2 takteren hadde ikke en sjangse, 4t motoren tok den både på toppfart og akselerasjon. Disse båtene veier ca 170kg tørr, så med en 10 fots RIB vil du neppe ha problem med å komme i plan tror jeg. og om ikke girutvekslingen eller propell er foskjellig bør toppfart være den samme da de har samme max turtallsområde. Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 hadde en johnson 9,9(15) på en gummibåt og det var NOK futt får og si det sånn jeg ville nemlig tenkt på akterspeilet for akterspeilet mitt brakk...... så ikke skaff deg en for tung motor er mitt tips :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.