Hekkbølgen Startet 13.Mai.2012 Del på Facebook Startet 13.Mai.2012 Hei! Lurte om noen hadde erfaring fra denne motoren? Er på båtjakt og lurer litt på evt svake sider, ting jeg bør se etter, er det omfattende servicepunkter? Drivstofforbruk? Fant ikke noe i erfaringsdatabasen. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Mener å huske denne erstattet den gamle ( gode) 96 hk motoren. Den nye 107 er litt lettere & mye stillere ( går på lavere turtall ) Har kun hørt skryt og lovord om denne så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 (redigert) Vi har en 4JH3-DTE (120hk). Dette er vel en tidligere utgave av samme grunnmotoren som 4JH4-HTE, med den forskjell at DTE er skrudd opp til et høyere maksturtall (3800 o/min). Bortsett fra at det innebærer et C-moment å bytte impeller på motoren, har jeg absolutt kun godord å si om den. Motoren vår har nå rundet 1265 timer. Den har vært i vårt eie de siste ca 500 timene, og har i denne tiden ikke hatt behov for noe som helst utenom bytte av blandebend. Ellers har det kun vært vanlig service (olje-/filter- og impellerbytte, samt en ventiljustering). Helt konvensjonell motor uten elektronisk styring av noe slag, Alltid lettstartet og grei og nesten røykfri. Tilnærmet null oljeforbruk og tett, renslig og fin. Ingen sinkanoder i motoren. Det kan være lurt å ta en kikk på blandebendet. Saltutslag i sveisekjøter kan tyde på at det er modent for utskiftning. Redigert 14.Mai.2012 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Takk for gode tilbakemeldinger. Arvid a, hvor sitter impelleren på denne? Er det vanskelig pga av trangt motorrom eller plasseringen på motoren? Hvordan oppdaget du at du måtte justere ventilen? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Sjøvannspumpa sitter nesten helt nederst, under/bak dynamoen, på BB side av motoren, og med impellerdekslet vendt bakover. Jeg tok ut dynamoen og benyttet speil for å få oversikt over impelleren. Når det gjelder ventilklaringen, så gjorde jeg en kontroll/justering da motoren rundet ca 1000 timer. På de fleste av ventilene var da klaringen i overkant av toleransekravene (0,1-0,2mm, hvis jeg husker rett). Justeringen er en grei jobb, som står godt beskrevet i håndboka, og utføres med bladsøker og et par fastnøkler. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Det er ikke sikkert at Impellerhuset er det samme på 107 hk. Kjenner heller ikke skiftintervallen på 107 hk, men på 96 hk i fra ca 2003 og eldre holdt disse impellerene ca 10+ år. Disse var laget av kvalitesgummi og ikke noe ræl som er programert til å gå i oppløsning etter 2 år. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Litt av en plass å sette sjøvannspumpa. Håper de har gjort ting litt lettere på 107 hk.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.