Jump to content

Yanmar 4JH4-HTE 107 hk, erfaringer?

Hekkbølgen

Recommended Posts

Vi har en 4JH3-DTE (120hk). Dette er vel en tidligere utgave av samme grunnmotoren som 4JH4-HTE, med den forskjell at DTE er skrudd opp til et høyere maksturtall (3800 o/min).

Bortsett fra at det innebærer et C-moment å bytte impeller på motoren, har jeg absolutt kun godord å si om den. Motoren vår har nå rundet 1265 timer. Den har vært i vårt eie de siste ca 500 timene, og har i denne tiden ikke hatt behov for noe som helst utenom bytte av blandebend. Ellers har det kun vært vanlig service (olje-/filter- og impellerbytte, samt en ventiljustering). Helt konvensjonell motor uten elektronisk styring av noe slag, Alltid lettstartet og grei og nesten røykfri. Tilnærmet null oljeforbruk og tett, renslig og fin. Ingen sinkanoder i motoren.

Det kan være lurt å ta en kikk på blandebendet. Saltutslag i sveisekjøter kan tyde på at det er modent for utskiftning.

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Sjøvannspumpa sitter nesten helt nederst, under/bak dynamoen, på BB side av motoren, og med impellerdekslet vendt bakover. Jeg tok ut dynamoen og benyttet speil for å få oversikt over impelleren.

Når det gjelder ventilklaringen, så gjorde jeg en kontroll/justering da motoren rundet ca 1000 timer. På de fleste av ventilene var da klaringen i overkant av toleransekravene (0,1-0,2mm, hvis jeg husker rett). Justeringen er en grei jobb, som står godt beskrevet i håndboka, og utføres med bladsøker og et par fastnøkler.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...