nimba Startet 13.Mai.2012 Del på Facebook Startet 13.Mai.2012 Hadde planer om nytt arrangsjemang på vinduene som kan imøtekomme årstiden vi er på vei inn i.... .men det gamle rakkelværket lar seg ikke demontere. Noen som kan gi meg noen tips på denne patenten her , og kansje også anbefale meg en ny motor :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Bearded Beast Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 (redigert) hmm jaha, er det ikkje en unbrakoskrue man ser i hullet der da? Uansett så er det den vanlige patenten at armen er klemt sammen mot en splineaksel. Om skruen er gåen og du skal bytte ut skiten likevel er det bare å rykke/bryte armen av. Og sjølve motoren løsnes ved å skru av den mutteren under armen Redigert 13.Mai.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Hei, Mulig det er noe jeg ikke ser, men det ser jo rimelig greit ut. En unbrako settskrue for å løsne armens hode fra motorens aksel. Deretter er det bare å forsiktig bende vindusviskerarmens hode utover så den slipper. Pleier ofte å sitte godt i irring. Når armen er av løsnes mutter på bildet pluss en skrue som jeg antar sitter i motorens bakkant. Den som skal hindre at motor roterer. Deretter skal det bare være å trekke motor innover. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 settskruen løser du og tar av viskerarmen.Denne kan sitte litt så fint om du har tilgang til et skrujern så du kan få "bendet" den av. Løsne så den mutterenog dra ut skiven med pakning.så kommer det som var ett he.... på min:og få ut selve motoren og akslingen. hos meg så hadde de borret med nøyaktig like stort borr som akslingen er.30 år med saltvann hadde gjort sitt til at denne hadde fullstendig irt seg fast. Etter noen timer med ukvemsord,hammer og kubein løsnet den til slutt. Det som jeg fant ut var lurt,var og sette en fastnøkkel på mutteren på innsiden slik at du får skrudd hele motoren med høyt moment. driten er det at mutteren som jeg snakker om ligger bak en "pupp" på viskermotoren.denne må kuttes vekk så du kommer til med fastnøkkel. Fastnøkkelen må og slipes ned da mutteren jeg snakker om er smal.... Men for alt jeg vet så løsner den lettere hos deg enn hos meg. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
27 hasla Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Hei! Få ut settskuen først så ser du hvor fast armen sitter på splines.Jeg bruker en liten 2-armet ters til å dra av slike ting.Den heter vindusviskeravdrager og kan sikkert kjøpes på biltema etc....veldig bra verktøy for fastsittende vindusviskerarmer. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Jeg glemte visst å nevne et viktig poeng her ser jeg , det finnes ikke plass hverken til verktøy eller annet til å trekke viskeren rett opp pga. utstikket over vinduene , Så da må altså motoren demonteres uansett ved viskerbytte ?? høres ikke bra ut dette Nimbus..... :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
lnjk Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Hvis du ikke skal bruke motoren så har du kanskje plass til et (nytt) skjærfilblad du setter inn i slikt "skjærfilbladhandtak". Så kapper du av akslingen under splinen. Skal kun armen av blir det vanskeligere. Hva med å finne en rørstubb med innvendig diameter lik mutteren/"akselhylsa", tilpasse lengde fra mutter til underkant av viskerarmhode, kappe røret på langs, sette rørehalvdelene rundt og feste de med en/to slangeklemmer? Så skruer du ut mutteren og den blir som ters til å presse ut armen. Motoren må vel også innover når armen tar i utstikket. Vet ikke om det går for har ikke gjort det selv, men det koster lite å prøve. Skal du kun skifte viskerblad så kan vel dette gjøres på armen? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Og hvis du skal forsøke noen av de forslagene som går på å dra/trekke/skru av armen, så er det vel lurt å gå noen runder med CRC eller annen penetrerende olje gjentatte ganger over noen dager..... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
27 hasla Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 penetrerende olje er bra det,men trodde at alt skulle byttes jeg,da er det bare å dra det av eller kappe akselen. Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Om du skulle ønske å forbedre løsningen for ettertiden så er det kanskje mulig å etablere et lokk over hver visker hvor du kan komme til for å trekke armen av. Stort nok til å trekke "hodet" av aksling og føre det fri av samme aksling og ut. Lokket kunne jo f eks være i polert syrefast med med gjenget hylse gjennom glassfiberen. Enkleste men ikke så lekkert, rett og slett et gummilokk m standard flensing i passende boret hull. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Det er vel en mutter som er innfelt i viskerarmen vi ser på bildet. Skruen er på andre siden, og når denne er trukket ut kan man begynne og dra viskerarmen ut av viskermotoren. Dersom du ikke får armen helt av, må du begynne og skru mutteren (som holder viskermotoren fast ) utover, slik at viskermotoren kan trykkes inn. Tilslutt vil det da bli plass til å fjerne viskerarmen...... Du kjenner vel ikke en gynekolog...... Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 19.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 Da har jeg omsider fått demontert både viskerarm og motor , jeg valgte å borre ut settskruen , med rustløser og hammer ga den tilslutt etter... . Så nå lurer jeg på om jeg kan få en bedre viskeløsning ved bruk av paralellarm ? Slik står motoren plassert i forhold til vindu , vil løsningen til høyre bli muling med bruk av paralellarm ? :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Loma Svart 19.Mai.2012 Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 Viss du skal ha paralelarm må viskermotoren flyttes til midten av ruta Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Ok ....da tror jeg den får stå der den er , så får jeg heller stikke avgårde imorgen etter en "vanlig" arm , det ser ut til at motoren overlevde...visst ikke så jeg i en annen tråd at Biltema har en helt lik som de som er i salg i båtsjappene , og da vet vi jo alle at prisen er en helt annen der.... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
M/S Bastard Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 (redigert) Jeg tror du kan bruke paralellarm, hvis du kan stille grader på den motoren du har. Sjekk linken for montering av Roca, de fleste motorer som er omtrent like kan man stille inn. obs. jeg så feil, men lar linken ligge i tilfelle andre får bruk for den Redigert 20.Mai.2012 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.