Jump to content

Oppussing av Renitas badeplattform teak.


Renita

Recommended Posts

Har lenge ergret meg over tilstanden på Renitas badeplattform teak, overflaten har vært ru, porøs og slitt. Tok derfor jobben i helga med en liten renovering av teaken. Brukte først 80 papir og fortsatte med 120, brukte ca 4 timer på slipingen :sweat: Etter slipingen vasket jeg med rødsprit og smurte på med Hempels teakolje og jeg brukte svampkost fra Biltema til påføringen.

 

Mye jobb med masse støv men resultatet ble jeg svært fornøyd med, se bildene og døm selv :thumbsup:

utgangspunktet.jpgsnart_halveis.jpgferdig_pusset.jpgoljing.jpgferdig_oljet.jpg

Link to post
Share on other sites

Likte den bedre slik den var jeg! Nå er den glatt, blir varm i solen og kan være farlig å gå på med våte ben. Så alle teakens gode egenskaper er ofret for at det skal se "pent" ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bra resultat :thumbsup:

 

Hvordan vil det gå med å olje min badeplattform som har teakspiler, kan jeg gjøre samme som du gjorde? Min vil også bli under vann når jeg gir mye gass(båten graver seg ned).

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Blir alltid pent når man legger litt flid i teakarbeidet. I år gikk vi bort ifra olje og satset på et nytt produkt. Teakseal, tror jeg det het. Nanoteknologi og inneholder fargepigmenter. Har gitt all utvendig teak på grandezzaen denne behandlingen. Lover godt, selv om den fortsatt står under burka. Kommer tilbake med bilder i morgen. Forøvrig har jeg til gode å oppleve oljet teak som særlig glatt. Men om det så blir, så skal en huske på at det er forskjell på seilbåt og motorbåt mtp ferdsel.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

12.05.2012_067.jpg

Her er produktet som ble brukt i år. Med tilhørende cleaner. Nanoteknologi med noe fargepigmenter.

En del mere tidkrevende enn olje å jobbe med det da det skal påføres i to tynne lag med en lofri klut som fulgte med. Må ikke utsettes for vann/nedbør på to døgn etter påføring. Dog skal dette holde i 6 måneder.

12.05.2012_064.jpg

Badeplattformen.

12.05.2012_063.jpg

Dollbord etter behandling.

 

Tenkte å oppdatere en teakbehandlingstråd jeg laget i 2011 i løpet av få dager, om jeg finner den. Båten er forøvrig fra 2007, Grandezza31, og har siden 2009, da den ble kjøpt fra forhandler, fått årlig behandling med international teak restorer og international teak olje. Stått på land under presenning hver vinter. Så blir det videre oppdatering om hvordan produktet, Teakseal, oppfører seg til sjøs og videre gjennom sesongen.

 

Jeg tror faktisk seilbåtfolk ikke lengre har noen unnskyldning for å ikke behandle teaken sin :) Produktet skal beskytte teaken og gjør den ikke glatt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Sikter du til Teak Seal, avbildet, så vil jeg igrunn si at, i etterpåklokskapens navn, ville jeg i dag helst vært det foruten. -dette er da den med fargepigmenter. Har brukt det to sesonger nå. Jeg har ingen bilder her nå.

Relativt tidkrevende på påføre.

Fargen blir kunstig brun, natene blir også litt brunlige om det påføres der også.

Teaken blir svært varm pga mørk farge.

Områder som blir slitt, mye tråkking, som på badeplattform, trappetrinn med slitasje på kantene etc, så blir det ekstra synlig slitt/ skjoldete område da teakens naturlige lyse farge kommer frem på slitasjestedet, mens omkringliggende beholder den mørke fargen.

Jeg er usikker på hvor omstendelig det er å få det bort.

 

Positivt: det er ikke glatt, ikke klissete som olje og det bygger nok ikke slik som teakolje kan gjøre over år.

 

men hva sitter man igjen med av alternativer?

Astor snakket om at han tester ut et Nano-produkt som blir lansert etter hvert. Uansett, det kommer nok stadig nye produkter og jeg ville ventet i det lengste med å kjøpe inn noe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...