Jump to content

Pluss eller minus gjennom hovedstrømbryter?

Våtbåt

Recommended Posts

Tenk oppkobling av nødlensepumper, lensepumper, lader, inverter, combimaskiner og landstrømsanlegg etc. Så skjønner i beste fall noen av dere hvorfor det jeg sier er riktig.

Du mener at en kan få utlading av et batteri som ikke har tilkoplet minus pol? Det forstår ikke jeg. Alt som har minus tilkopling hos meg ligger på forbrukersiden av hovedbryteren og intet er tilkoplet minus på batteriet annet enn hovedbryteren.

Du mener at en kan få utlading av et batteri som ikke har tilkoplet minus pol? Det forstår ikke jeg. Alt som har minus tilkopling hos meg ligger på forbrukersiden av hovedbryteren og intet er tilkoplet minus på batteriet annet enn hovedbryteren.

Nei det har jeg da aldri skrevet.

Men om du har et anlegg som legges totalt dødt ved å skru av en hovedstrømsbryter som er montert i minusleder så er du neppe representativ for folk flest, og du er i alle fall ikke innenfor krav beskrevet i forskrift.

Vedr oppgradering/nyinstallasjon av grøvre batteri og starter kabler.

De færreste har skikkelig presstang for kabelsko , for kabler med større tverrsnitt .

Da måler man opp alle lengder og låner tang på en båt eller hyttebutikk. Husk krympestrømpe

helst med lim.

Dersom dette ikke passer finnes en jalla versjon på Biltema, der man presser kabelskoene

med et presist tungt slag med tung hammer. Jeg har prøvd og det funka greit dersom slaget treffer .

I tillegg loddet jeg disse kabelskoene, og bryr meg derfor ikke noe om de som mener dette er fy.

Men sørger selvfølgelig for at kablene er skikkelig festet og ikke utsatt for vibrasjon.

I tillegg loddet jeg disse kabelskoene, og bryr meg derfor ikke noe om de som mener dette er fy.

Men sørger selvfølgelig for at kablene er skikkelig festet og ikke utsatt for vibrasjon.

Jeg har flere ganger opplevd dårlig kontakt i elektriske sammenkoplinger, hvor det ikke har vært loddet, men jeg har aldri i løpet av min snart 40 år med båt opplevd kabelbrudd pga lodding. Jeg bruker å lodde i tillegg, slik slik som du gjør.

Dersom dette ikke passer finnes en jalla versjon på Biltema, der man presser kabelskoene

med et presist tungt slag med tung hammer. Jeg har prøvd og det funka greit dersom slaget treffer.

Tenk å selge sånn mannskit der man helt ukontrollert "håper" på å treffe godt nok til at dette blir en forsvarlig forbindelse for strømmen i båten som skal fungere under all slags forhold. Har ikke sett denne selv men fryser på ryggen av tanken iht. beskrivelsen.

Tenk å selge sånn mannskit der man helt ukontrollert "håper" på å treffe godt nok til at dette blir en forsvarlig forbindelse for strømmen i båten som skal fungere under all slags forhold. Har ikke sett denne selv men fryser på ryggen av tanken iht. beskrivelsen.

Jeg har brukt denne på opp til 50 kvadrat. Den funker greit hvis man slår med noe som er tyngre enn en vanlig snekkerhammer. En liten slegge og to slag så får man et godt klem på kabelen. En grei erstatning hvis man ikke har tilgang på presstang.

http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Ovrig/Kabelskopresse-191257/

http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Hammer-og-oks/Sleggehammer-20138/

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...