Jump to content

Hvorfor så mange Bavaria på Finn?

Draug1

Recommended Posts

Hovedpoenget var dog å få igang en litt frisk diskusjon på forumet -:)

Vel...for å korrigere deg litt så var vel det HELE poenget. Og det tror jeg nok alle som har lest tråden har skjønt, men dessverre....folk begynner å bli lei av å diskutere Bavaria. Hva med å diskutere Maxi (ser du er eier av en). Det var vel også et ganske omstridt merke i sin tid. Billig den også... :-)

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

....... For i dagens marked er det sett på som positivt om båten ikke er regattaseilt....

Enig i at dette er dumt for oss som har båter som er regattaseilt, men jeg ville heller kjøpt en båt som ikke var regattaseilt da disse ofte har mindre slitasje på interiøret.

Jeg kjøpte regattabåt av den grunn at en båt som kostet 2,8 mill ny i 01 koster under 1 mill i 2011.

Sun Flyer, er redd du har blitt rundlurt, at Bavaria er konstruert for slark i roret er tull. Lunde kan levere ordentlige rorlager, slike som nesten alle andre har, men det koster.

"Mathilde" Det var aldri meningen å sammenligne Bavaria med Maxi, men gjør gjerne det, bare morro og sammenligne en 30 år gammel Maxi med en 10 år gammel Bavaria.

Selfølgelig har design og planløsninger forandret seg, men kvalitet, rått parti. :-)

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:

Tupperware's taper seg fort i verdi...... :giggle:

Drømte engang om en B 42, men etter ett besøk ombord var drømmene borte.....

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Tupperware's taper seg fort i verdi...... :giggle:

Drømte engang om en B 42, men etter ett besøk ombord var drømmene borte.....

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Bavaria har ofte hatt problemer med rekkestøtteinnfestningen. Synd for de som bruker båten så lite/lett at det ikke kommer fram i garantitiden.

Og om det krakkelerer i garantitiden eller reklamasjonstiden som er 5år så får de vel ikke noen hjelp allikevel da krakkelering er noe man må regne med på nye båter i dag, det er ikke underliggende svakheter men kun kosmetisk og dekkes ikke på reklamasjonsretten uansett hvor krakkeleringen er.

Dette ifølge NORMAR YACHTS ihvertfall.

Redigert av Enzo (see edit history)

Sun Flyer, er redd du har blitt rundlurt, at Bavaria er konstruert for slark i roret er tull. Lunde kan levere ordentlige rorlager, slike som nesten alle andre har, men det koster.

Rundlurt? Har aldri hatt bavaria, eg... Men er prinsipielt uenig i dette. Bavaria vet hva de gjør når de setter rimelige rorlagre i båtene.Det er kostnadseffektivt og fungerer i manger år for de fleste. Man kan seile i veldig mange år med slark i roret uten at det gjør noen verdens ting. Det er ikke en mangel. Bare en slitedel. At det ikke er sånn i maxi driter jeg i. Da har de valgt annerledes. Selv om man bytter til bedre lagre i bav'en vil den være en rimelig båt. Hvis du syns det er viktig at fiskene ser at roret ikke har slark, altså.

Selfølgelig har design og planløsninger forandret seg, men kvalitet, rått parti. :-)

Ikke såå rått. Maxi 35 bygger på Mixer som ikke er noen en spesielt velbygd båt. Ikke er den pen heller og innredningen passer nå best for innaskjærsseiling, med langsgående bysse og tverrstilt toalett i baugen. Definitivt ikke det jeg vil kalle en sjømannsmessig løsning iallefall...

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Nå er vel de færreste gamle maxier lekre, flere ser mer ut som spisse containere, det er min mening.

jeg ser litt av de samme trekkene på bav og maxi, MYE plass, syntes ikke de nye Farr bavene er pene heller.

En annen ting, baver uten kjøl er jo nevnt, skyldes selvsagt for dårlig dimensjonerte kjølbolter :))

Seilte onsdagsregatta idag, ved brygga ligger det 5 bavariaer, antall båter med seil: 2 antall båter som seilte: 1, eller 20%.

Benetau hadde 100% deltagelse, j-boats 33%, x-yachts 100%, dehler 100% :lol:

dette er da seilbåter som er ved brygga.

Hadde maxi 999 i mange år fin båt men tålte ikke at riggen ble satt hardt , da ble alle dører veeldig trege.

Flere av de hadde også problemer med svakheter i kjølen og innfestinger på tidlige modeller før 85.

Pga. Skrogdeformasjon ved oppspenning av rigg så var lekkasje i vinduer og luker også et kjent problem

Seilte onsdagsregatta idag, ved brygga ligger det 5 bavariaer, antall båter med seil: 2 antall båter som seilte: 1, eller 20%.

Benetau hadde 100% deltagelse, j-boats 33%, x-yachts 100%, dehler 100% :lol:

dette er da seilbåter som er ved brygga.

Selv om jeg, mot formodning , en gang skulle komme til å kjøpe et par ski, ville dette så aldeles ikke innebære at jeg må delta på skirenn !?

Så hvorfor forventes det at alle seilbåter skal være med i regatta ?

Slike aktiviteter overlates til dem som på død og liv MÅ vise at de er raskere og bedre enn andre.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Etter å ha eid gammel svensk båt, der man må rygge ræva inn i et skap for å drite, var det en befrielse

å bytte til en Bavaria som hadde masse plass og et stort lekkert bad !

Komfort og god standard til en rimelig penge ble tidlig satt pris på av dem som kjøpte Bavaria.

Nå selges disse båtene videre til nye fornøyde eiere.

Redigert av GeirT (see edit history)

Ett hjerte sukk fra en Motorbåt eier!

Skjønner ikke hvorfor en del seilbåt"verdensmestere" ikke greier å la vær å slenge dritt om Bavaria.

Snart er vel 50% av seilbåtene Bavariaer.

Er alle Bavaria eiere uvitende idioter, som er blitt lurt til å handle en båt det er umulig å seile bra med og som faller frahverandre under bena bå dem?

De må jo være det, når en ser hva "Verdensmesterene" lirer ut av seg.

Er mye motor Bavaraer etter hvert. Har ikke hørt lest noe i nærheten av samme dritt slengingen om Bavaria motorbåter, fra andre motorbåt eiere.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Tror folk med gamle slitne skandinaviske båter er de som generelt snakker dritt om bavaria. Før kjøpte folk en sliten norsk 70 eller 80tallsbåt for latterlige summer. Når bav å andre merker så begynte å produsere billige NYE båter ble vel 70-80tall skandinaviske mer eller mindre rævkjørt når det gjelder pris,salg og at folk generelt ikke ville ha de lenger. Derfor TROR JEG det er viktig for disse å snakke møkk om bavaria i håp om at noen skal kjøpe "norsk kvalitet" selv om de er gamle å utdaterte.

Tror folk med gamle slitne skandinaviske båter er de som generelt snakker dritt om bavaria. Før kjøpte folk en sliten norsk 70 eller 80tallsbåt for latterlige summer. Når bav å andre merker så begynte å produsere billige NYE båter ble vel 70-80tall skandinaviske mer eller mindre rævkjørt når det gjelder pris,salg og at folk generelt ikke ville ha de lenger. Derfor TROR JEG det er viktig for disse å snakke møkk om bavaria i håp om at noen skal kjøpe "norsk kvalitet" selv om de er gamle å utdaterte.

det blir det samme som at du kjøpoer et par ski men ikke skistøvler, det ser bra ut men er helt ubrukelig.

Båten er min fritids aktivitet - dvs. den brukes når jeg har lyst/tid - IKKE når andre syntes eg burde gjøre det.

Tror ikke dette er bare typisk for Bavaria eiere, men er det det - er jeg en lykkelig en.

Det kjører et hav med biler rundt med skibokser på taket også. Om det er ski (med eller uten støvler) i dem eller ei gir da jeg blaffen i. Syntes du burde gjøre det samme når det gjelder andres båt bruk.

Jeg har kun hatt "norsk kvalitet" før deribland to av merket "Scand", en eldre og en nyere. I mine øyne er

Ikke Bavaria noe særlig dårligere. Jeg ser på skrog, hvilke komponenter og produsenter man har valgt, pumpesystem, elektrisk, tank og filteropplegg m.m. - bare fra kjente produsenter. Alt har også blitt montert tilfredsstillende. Som ett av flere eksempel kan jeg etter mange år med "norsk kvalitet", med Bavaria, endelig følge et elektrisk skjema som stemmer og som stemmer med hva man finner av farger og koder. Det elektriske er også dimensjonert riktig og sikringene er på ett sted, ikke gjemt bort overalt.

Jeg synes synd på de som slenger for mye dritt om Bavaria - de har satt seg i en situasjon så de ikke noen gang kan kjøpe seg noe de egentlig har lyst på :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...