Draug1 Startet 14.Mai.2012 Del på Facebook Startet 14.Mai.2012 Lenge siden en frisk Bavaria diskusjon. Er innom Finn stort sett hver dag,(seil/motorseiler), og undres hvorfor det i alle årsklasser er flest Bavaria til salgs. At det er mange av de nyere årsklassene er nok ikke så rart, men at de ligger på topp i årsklassene fra 1983-2001 er underlig. Bavaria var neppe det merket det var flest av på den tiden. Hva kan være årsaken ? Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 3 fot syken... Sitér dette innlegget Link to post
Draug1 Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Ja, men det gjelder vel alle merker? Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Kristian_H Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Mange flere bavariaer som blir solgt, muligens flere "motorbåtfolk" som kjøper og finner ut at det ikke er noe for dem Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Jeg tipper det sier temmelig mye om hvor stor markedsandel Bavaria har. De kommer jo med nye modeller hvert år, så det er en del Bavariaeiere som bytter til nyere årsmodell uten å gå opp i størrelse. Det ligner med på bilmarkedet enn det tradisjonelle båtmarkedet. Jeg skal absolutt ikke si noe galt om Bavaria, da de etter min mening er temmelig perfekte for det de aller fleste båteiere bruker båten sin til, men jeg må få lov å si at jeg har begynt å hoppe over Bavariaannonsene når jeg er ikke å sikler på båter. Ikke fordi jeg ikke kunne tenke meg en, men av den enkle grunn at jeg har sett alle bildene en "dullion" ganger før. (Det er litt begrenset hvor mange ganger jeg orker å se de samme bildene) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Honduras Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Kan det være at Bavaria-eiere har råd til å bytte båt oftere...? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
glalaks Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Bavariasyken. Man er så fornøyd at man vil ha en ny og større hele tiden. Og man har råd! Nei jeg har ikke bavaria eller noe. Men jeg liker bavariakonseptet. Går faktisk an å kjøpe en pen større båt uten å ruineres. Sjelden jeg hører noen klage på kvaliteten også.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Ribtjenester Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 det har kommet mange nye modeller av bavaria, både motorbåter og seilbåter. det er kansje folk som vil fornye sin bavaria tipper jeg:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Draug1 Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Bavariasyken, vil det si at man ikke er fornøyd med den båten man har? Er jo litt underlig at ønsket om å bytte er så stort blant Bavaria eierne Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Windy37GM Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Bavariasyken, vil det si at man ikke er fornøyd med den båten man har? Nei, det betyr at man er fornøyd og kan ta seg råd til en litt større :-) Mhp antallet, så er det akkurat det samme som med bil. Det er hysterisk mange fler Toyota eller VW tilsalgs på finn.no enn f.eks Alfa Romeo. Det har med antall båter i sirkulasjon og er ofte et speilbilde av antall enheter ibruk. Og her viser det klart en markedsdominans av Bavaria på båtsiden.. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
glalaks Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Bavariasyken, vil det si at man ikke er fornøyd med den båten man har?Er jo litt underlig at ønsket om å bytte er så stort blant Bavaria eierne Nei man er så fornøyd at man vil ha en større. De som bytter inn sin bavaria i en større båt, bytter nok til en større bavaria.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Draug1 Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Forstår at det er stort antall Bavaria de siste år. Men det var det neppe 1981-2001, hvor det også er flest Bavaria på markedet. Det er det som er underlig. Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Honduras Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Superenkel forskning viser at det pt er 291 stk Bavaria og 66 stk Maxi til salgs på Finn. Med tanke på Bavarias store markedsandel tilsier vel dette at det er flere misfornøyde Maxi-eiere en det er Bavaria-eiere. Eller er det ikke den konklusjonen Draug1 er ute etter.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
dante Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Ja du Draug1 - det oser at du allerede har en konklusjon - må flire Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Det er vel de med bavaria som ikke ble bitt av 3-fotssyken etter 1 år som skal selge de eldre bavariaene.. De har vært så godt fornøyd med båtene at de ble veldig gamle før de nå selges. Hvorfor er det så vanskelig å selge "solide" "skuddsikre" overprisede norske merker? Fordi Bavaria finnes.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Nonsense Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Men det var det neppe 1981-2001, hvor det også er flest Bavaria på markedet. Det er det som er underlig. Det spørs vel litt hvordan man leser statistikken. Den eldste er en 1996 modell. og det ligger 10-12 båter ute som er eldre enn 2000. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 (redigert) Forstår at det er stort antall Bavaria de siste år. Men det var det neppe 1981-2001, hvor det også er flest Bavaria på markedet. Det er det som er underlig. Jeg mener å huske at: Fra 1981-1986 var det Maxi som solgte flest seilbåter i Norge Fra 1987-1994 ble det nesten ikke solgt nye seilbåter i Norge (enkelte år kun 2-10 båter totalt) Fra 1995 - 2012 er det Bavaria som har solgt flest nye seilbåter i Norge Så når du søker på 1981 - 2001 får du med deg "6 Bavaria år; 1995-2001" og "5 Maxi år; 1981-1986. Ikke så rart at det dukker opp mye Bavaria da.... Selv har jeg kjøpt 3 nye Bavaria'er i perioden. :-) Redigert 14.Mai.2012 av TMS (see edit history) Sitér dette innlegget TMS Link to post
GeirT Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 (redigert) Har hatt "fot-sjuke" (ikke fot-sopp) ved flere anledninger. Har hatt diverse småbater (motor). Kjøpte første seilbåt i 2004 - en Albin Ballad. Seilbåtlivet ble testet og vi fant ut at vi ville ha en mer komfortabel båt som gav bedre annen håndsverdi. I 2006 kjøpte vi en 2002 Bavaria 32 AC. Kona fikk dårlig rygg og vi trengte en båt med bedre køye - enn den høye dobbeltkøya i forpiggen. Følgelig ble 32 foteren solgt ifjor og vi kjøpte en Bavaria 38 Ocean. Jeg tror at Bavaria har blitt ett godt etablert merke og at de ansees som en sikkert invistering for nye seilbåt eiere. Geir Redigert 14.Mai.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
TMS Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Ble litt nysgjerrig på hvordan fordelingen mht alder på båtene på Finn.no fordeler seg. Seilbåter til salgs mellom 22 og 50 fot: 1987: 14 1988: 9 1989: 4 1990: 14 1991: 8 1992: 1 1993: 4 1994: 6 1995: 3 1996: 8 1997: 7 1998: 3 1999: 15 2000: 24 2001: 20 2002: 24 2003: 24 2004: 39 2005: 43 2006: 30 2007: 51 2008: 38 2009: 17 2010: 26 2011: 15 Sitér dette innlegget TMS Link to post
Thorlyn Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 He he du ble nok overbavariamannet her Draug 1 Har snakket selv med mange Bavaria eiere og mange X Bavaria eiere... det som er snodig er at historiene fra disse er ikke like... (men man snakker sjeldent dritt om sitt eget merke da, så helt unaturlig er det ikke ) men må si at jeg er forundret over hvor misfornøyd disse X eierne er.. Personlig så har jeg erfart helt tragisk kvalitet (eldre bav motorbåt) til helt ok men ikke mer. Smaken er som baken Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Draug1 Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Jeg har ikke noe imot Bavaria,bortsett fra teakdekkene deres,som er ødelagt etter 5-6 år. Det har jeg sett flere eksempler på. Glemte rorene deres, kjempeslark på nær sagt alle, gjerne etter første sesong. Det jeg undrer meg på,er hvorfor er det så mange tilalgs,snart 3 ganger så mange som nr 2 på listen. Så mange er det vel ikke av dem? Hovedpoenget var dog å få igang en litt frisk diskusjon på forumet -:) Dette innlegget er forøvrig første test med ny ice installasjon i båten,sendt fra iphone. Det ser ut til å fungere utmerket. Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Sun Flyer Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Helt uenig. Slark i roret er ikke en mangel så lenge roret er konstruert som det er. Skal være veldig mye før det er et problem. Tipper levetiden på rorlager hos bavaria er over 15 000 nm i snitt. Og det er til å leve med. Det er mye som er vanskeligere å skifte på en båt enn rorlageret. F.eks dieseltanken på gamle orustbåter.... Vet også at enkelte teakdekk har løsnet, men det er uansett bedre med et limt teakdekk enn et som er skrudd med 127 skruer inn i dekket slik som mange svenske produsenter har gjort i en årrekke. Forøvrig har jeg ikke skjønt vitsen med teakdekk på en såpass billig båt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kristian_H Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 hva med krakeleringer rundt ALLE rekkestøttene på båter fra 08? Er det akseptabelt? Hva skyldes det? Vet forøvrig hva det skyldes, og jeg mener at det absolutt ikke er akseptabelt. Min båt er 11 år gammel, ingen krakkeleringer rundt noen av rekkestøttene, disse har blitt mye brukt og det har hengt 700-800 kilo med folk i mine mens nevnte bavariaer aldri har vært brukt i regattasammenheng. de første bavariene ble det brukt "spiker" for å feste dekket til skrog, men dette har de sluttet med. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Riggen min er festet med superlim og kjølen med gaffa teip. Men det holder Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Bavaria har ofte hatt problemer med rekkestøtteinnfestningen. Synd for de som bruker båten så lite/lett at det ikke kommer fram i garantitiden. Det er jo smart å kjøre en ny båt knallhardt de første to årene. Helst med masse regattaseiling sånn at svakheter i konstruksjonen kommer til syne mens båten er under garanti. Ikke alle skjønner dette. For i dagens marked er det sett på som positivt om båten ikke er regattaseilt.... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.