Frøken Fryd Startet 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2012 Raske fakta: -forsikrer båt til 1 mill for 5. året på rad, inkludert er jolle opp til 20k -jolle blir stjålet fra låst bod hjemme, nypris for 3 år siden var 12.000,- Jeg får igjen 6.500 på forsikringen. -neste år øker forsikringen med 2 tusen, ved spørsmål om hvorfor får jeg oppgitt at premien har økt som følge av at jeg har brukt forsikringen, jeg vil opparbeide meg 20% bonus i løpet av 3 år, rask matematikk viser da at de skal ha tilbake disse 6.500 de neste 3 årene. Er dette den normale måten å gjøre det på? Det ble aldri opplyst at premien skulle økes under forsikringsoppgjøret. Anbefallinger av forsikringselskaper? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Velkommen til selskap med aldersfradrag - var det Atlantica? Norwegian Broker kan være et alternativ Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Sjekk også Pantaenius. Jeg valgte de pga at de har veldig inkluderende forsikringsbetingelser. Men har ikke konkret erfaring fra skadeoppgjør med de. Atlantica har et rykte å være litt kjipe når du trenger de. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fusebox Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Det ville vært interessant med navnet på forsikringsselskapet til trådstarter her... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Quality Broker Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Aldri hørt om bonusopparbeiding eller aldersfradrag... Markedsverdi er gjeldende i Tryg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Aldersfradrag er det på de aller fleste forsikringer. Les polisen Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Aldersfradraget på gummibåten er grei nok den, men at premien skulle øke visste jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Ja vannrør i huset, og vaskemaskinen. Kanskje på plotter og utstyr ombord ved tyveri. Men for kaskodekning ved havari så er det ingen som setter seg ned å regner fradrag på montert utstyr i forhold til antatt kjøpsdato. Så båten verdi baseres på takst / markedsverdi slik eg har fått fortalt det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bidevind Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Sjekk også Pantaenius. .... Men har ikke konkret erfaring fra skadeoppgjør med de... Det har jeg. Mistet kontakten med roret, (det satt på plass men rorstammen var røket tvers av), på seiltur til Skagen. Slepebåten brukte to timer ut til oss og tre timer inn til Skagen. (Kostnad ca 15.000,-) Opphold på land i Skagen i 10 dager. Reparasjon fra verft i Skagen. Hadde telefonkontakt med Pantaenius flere ganger og alt forløp i beste ordning. Også oppgjøret. Alt ble dekket uten spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 (redigert) Når det gjelder aldersfradrag så spurte jeg forsikringsselskapet jeg hadde før om hvorfor de hadde en årlig økning på forsikringen min når verdien på det jeg forsikret fikk mindre verdi (båt, bil etc.). Det burde være motsatt (bolig er ikke medtatt). Det ble mye "eh, eh, jo, eh" også kom svaret jeg vel ventet på "statestikken viser at........". Aldersfradraget er greit det, men da burde også den årlige forskringssummen bli redusert. Redigert 15.Mai.2012 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Mariell Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 (redigert) Leste gjennom betingelsene til Pantenius. Kun 2 sider??? Var en god del jeg savner opplysninger om, som kanskje noen her inne kan svare på. Dekker standard kasko : Når båten er på vannet hele året? Dekker standard kasko: Skader forårsaket av frost og is? Dekker standard kasko: Skader forårsaket av kontakt med is under fart? (Mulig det dekkes av paragraf, 3. d) Helårs Bobåt? Står at forsikringen ikke dekker. "Når båten brukes til annet enn sportslige eller fritidsmessige formål". Har de noen alders begrensning på båt de forsikrer? Dekningsområde Redigert 15.Mai.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
finnmarken Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Bytt til Codan. Det er det eneste selskapet jeg har hatt hvor premien ikke har økt etter det første året. Jeg har hatt Codan nå i 5 år. Premien har faktisk heller gått ned enn opp. Har alle mine forsikringer der. Nylig måtte jeg øke km på bilforsikring fra 25 000 til 30 000km: fikk regning på kr 14,- Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Premien har lagt på det samme beløpet i 5 år, det er også grunnen til at jeg ikke har tatt meg bryderiet å sjekke opp i andres priser. Men nå etter at jeg fikk erstattet halve gummibåten har premien økt med 2000,- På spørsmål om hvorfor premien økes legger de ikke skjul på at dette skyldes utbetalingen de gjorde. Jeg skal nå opparbeide meg en "bonus" på 20% i løpet av 3 år. Denne bonusen var ukjent for meg tidligere. Hvorvidt dette er normalen eller ikke aner jeg ikke, for alt jeg vet er dette vanlig og jeg må bare finne meg i det. Samtidig ser jeg at andre selskaper opererer med samme pris som jeg hadde tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Det er vel egentlig ikke noen bonusordning i båtforsikring? Dermed er det jo bare å bytte selskap dersom de ikke går tilbake til "grunnpremien". Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Har båt forsikret i Tryg og betaler nå på tredje året nøyaktig samme premie (som første året!). Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MS Pluto Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Jeg fikk en sjøskade på skroget for 4 år siden som kostet 50 lapper å reparere. Årspremien i If gikk opp med 2-3tusen. Fikk beskjed om at premien ville normaliseres etter 3 år. Det har den gjordt. Båten er nå 5 år gammel. Jeg regner med at markedsverdien har gått ned noe siden den var ny. Har derfor redusert forsikringsverdien tilsvarende. Dermed er premien kommet på et mer behagelig nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Leste gjennom betingelsene til Pantenius. Kun 2 sider??? Var en god del jeg savner opplysninger om, som kanskje noen her inne kan svare på. Dekker standard kasko : Når båten er på vannet hele året? Dekker standard kasko: Skader forårsaket av frost og is? Dekker standard kasko: Skader forårsaket av kontakt med is under fart? (Mulig det dekkes av paragraf, 3. d) Helårs Bobåt? Står at forsikringen ikke dekker. "Når båten brukes til annet enn sportslige eller fritidsmessige formål". Har de noen alders begrensning på båt de forsikrer? Dekningsområde Kan på stående fot svare på følgende Dekker standard kasko : Når båten er på vannet hele året? JA Skader forårsaket av kontakt med is under fart? (Mulig det dekkes av paragraf, 3. d) - Ja, det tror jeg er dekket. Dekkningsområde: "Europæiske floder og indlandsfarvande. Europæiske kystfarvande op til 200 sømil fra kystlinerne. Den norske kyst op til den russiske Grænse, men ikke syd for Gibraltar Stredet. Eksklusive Middelhavet.." Dette gjelder hele året og er jo hele Nordsjøen. Du kommer deg faktisk til Færøerne i Januar hvis du har ambisjoner på dette... Videre heter det Midlertidige og uplanlagte overskridelser eaf sejladsområdet er dækket, men skal meddeles så hurtigt som muligt til forsikringselskapet med henblik på beregning av tilægspremie. Men send en epost med dine spørsmål til de - du få sikker svar. Eller er jo deres slogan: "Come what may". De bygger jo sin konsept på at de skal være veldig inkluderende og at en skal være dekket uansett, med mindre du har senket båten med vilje. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Frøken Fryd Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Det heter seg at man skal sjekke forsikringer hvert år, spesiellt bilforsikringer. Har hatt en runde nå og allerede på første forsøk gikk prisen ned. Jeg hadde fortsatt hos QB hvis premien var uforandret. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Det har jeg. Mistet kontakten med roret, (det satt på plass men rorstammen var røket tvers av), på seiltur til Skagen. Slepebåten brukte to timer ut til oss og tre timer inn til Skagen. (Kostnad ca 15.000,-) Opphold på land i Skagen i 10 dager. Reparasjon fra verft i Skagen. Hadde telefonkontakt med Pantaenius flere ganger og alt forløp i beste ordning. Også oppgjøret. Alt ble dekket uten spørsmål. Hei igjen ! Måtte desverre benytte min båtforsikring for 2. gang (på ca 25 år). Fortøyningstau røyk tvers av i voldsom vind og båten ble liggende å slå i brygge og utligger gjennom natta. Kostnad ca 70'. Alt utenom egenandelen ble dekket uten komplikasjoner fra Pantaenius. Forventet meg bonustap og høyere premie, men ble overrasket av hyggelig brev om at de ikke ville øke premiebeløpet. Nok en veldig hyggelig opplevelse med Pantaenius. Anbefaller de på det varmeste. Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Forsikringsselskap "prøver" seg hele tiden, ring dem og si at om ikke premien blir endret så vil du bytte selskap, i nesten alle tilfeller vil det gå greit. Jeg har en ringerunde 1 gang i året, og får prisøkningen ned + litt til hvert år... I år sparte jeg ca. 2000,- på 3 telefoner.... Tenk på hvor mange som bare godtar en prisøkning uten videre, enda fler legger ikke engang merke til det... Det er big buisness med disse årlige prisøkningene, du har jo ikke dyre forsikringer for å ende opp med en halv gummibåt på avbetaling? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 (redigert) Jeg betaler 1910,- i året for å forsikre min båt til en verdi av 250.000,- Denne verdien har jeg selv valgt, og den kan jo justeres både opp og ned, avhengig av hvilken verdi jeg selv mener at båten har. Synes det er fair, enket og greit. Ingen aldersjustering uten at jeg selv justerer verdien. Bruker WaterCircles. Jolla betaler jeg 420,- for markedsverdi 15.000,- Redigert 21.Februar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Spørsmål.. Er det greit å betale samme premie 5 år på rad? For ein millionbåt for 5 år siden, er kanskje verdien i dag 6-700.000.- og premien burde vert justert ned. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
RSL Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Jeg sendte forespørsel til Pantaenius på tirsdag kl. 12.00 -Fikk bekreftelse på at det var mottatt 4 minutter etter og fikk 16:26 et tilbud med 6 PDF'r som dekker det aller meste av hva jeg skulle være interessert i å lese. Jeg fikk 40% bonus, så de har tydligvis et Bonussystem. Det jeg kjapt klarte å lese om det, var at man fikk 10% pr år, men maks 40% som kunne overdras fra tidligere forsikringsselskap. Etter 5 år skadefri seiling, hadde man rett til en skade uten bonustap. Da jeg knakk Bommen i høst og snakket med DNBs skadeforsikring, fikk jeg vite at jeg hadde 6.000 i egenandel og de beregnet 60% fradrag av verdien pga alder. Da er man allerede nede i så små beløp at det er billigere å kjøpe bommen i sverige enn å benytte seg av forsikringen. Min skade skjedde 28. August 2012 og avklaringen på saken, kom i januar 2013. En jeg kjenner hadde en mer alvorlig skade enn meg og opplevet en helt annen forsikringsgang hos Pantaenius. De har ikke aldersfradrag på verdien av rigg e.l. og han satt sin båt på verksted 3 uker etter skaden skjedde. Jeg er temmelig sikker på at jeg vil benytte meg av tilbudet fra Pantaeinus. Jeg skal bare printe ut PDF'ene først, slik at jeg får finlest innholdet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
VO`n Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Ikke båt, men litt relevant. Hadde en forsikringssak igjennom Nemi Forsikringer. Når skaden var skjedd fikk jeg 1 person å forholde meg til og da et mobil nummer. Husker ikke hva det firmaet nå heter da det er en stund siden, men når det ikke er selskapet en er forsikret i tar seg av skaden ble det et lite problem spesielt når ingen andre en den ene personen hadde saken. Nemi kunne ikke hjelpe. Den personen var stort sett ikke å få tak i og ringte aldri opp selv om en la igjen beskjeder. Gikk i orden til slutt, men det stinket av hele greiene. Vannlekkasje hjemme 23. desember for noen år siden og 1 telefon og prosessen i gang med en gang. Sånn skal det være. Og det var ikke Nemi... Pris er ikke alt.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.