Jump to content

Forsikring, oppgjør og premieøkning

Frøken Fryd

Recommended Posts

Spørsmål.. Er det greit å betale samme premie 5 år på rad? For ein millionbåt for 5 år siden, er kanskje verdien i dag 6-700.000.- og premien burde vert justert ned.

Dette er et veldig vanskelig senario! det er klart en ny båt taper seg enormt på 2-3 år! bruksverdi er derimot det samme eller kansje steget lit! er uhellet ute koster skaden akkurat det samme eller mere om båten er ny eller om båten er 5år gammel!!

En jeg kjenner kjørte Nimbusen sin på et skjer han viste hvor lå.. det kom en gummibåt i sundet som han ved refleks svingte unna.. dermed var bunnen rensket og begge motorene løstna fra motorfestene! reperasjon på 1,5 mil! båten var kansje verd mindre, men han var glad han hadde forsikringene i orden og de rette forsikringene!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hos Jernbanens forsikring gir jeg opplysninger om hvordan båt, samt registreringsnummer. Dernest bestemmer jeg selv hvilke verdi båten skal være forsikret for.

Jeg har naturlig nok redusert verdien fra år til år, spesielt de siste årene da markedet er betydelig svekket. På denne måten går også premien ned.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har også valgt Pantaenius, hovedsaklig av følgende 2 grunner:

1. Du bestemmer forsikringssummen. Forutsatt at denne ikke er helt hinsides, får du den summen ved totalhavari .

2. Får du mastehavari, får du reparasjonen dekket. Det er ingen avskrivning med alder.

Slik er det ikke i norske forsikringsselskaper. Ved totalhavari forsøker forsikringsselskapet å finne ut hva en tilsvarende båt har vært omsatt for i det siste, og det er summer du får ved totalhavari. Den er ialle fall lavere enn forsikringssummen.

Ved mastehavari er det vanlig hos norske selskaper (i alle fall hos noen) at de regner avskrivning på rigg i henhold til alder. Jeg ble engang forklart at grunnen til det er at de regner med at båten vil få øket verdi dersom selskapet skulle måtte erstatte deler med nye. Da burde det jo vært slik med biler også. Må du bytte f.eks. en dør i forbindelse med en kollisjon og den må erstattes med en ny, bør jo bilen betraktes som om den har fått høyere verdi. Man må vel være utdannet aktuar for å forstå slik logikk.

Eivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...