kdtran Startet 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2012 Hei! Vi er en familie med 3 små barn som er i ferd med å gå til anskaffelse av en eldre seilbåt på rundt 37 fot med center cockpit av årsmodell 1980 - 1990. Basert på våre planlagte budsjettrammer, har vi kokt valget ned til HR 352 eventuelt en Najad av tilsvarende størrelse. Er det noen av dere som har erfaring med HR 352? Oppleves denne som en stor eller liten i forhold til sin lengde? Hvordan er den tekniske kvaliteten på HR kontra Najad? Jeg må innrømme at Najad er det som frister mest, men er det egentlig noen vesentlige kvalitetsforskjeller mellom de to merkene? Setter pris på tilbakemelding fra dere. (Forøvrig synd at Eureka endte opp med Comfortina, for nå har jeg en Naver 29 i god stand til salgs for en billig penge... :-) ) Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 ligger naver'n på finn? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Seilas og båtliv testet HR 352 og Najad 360 mot hverandre en gang på 80-tallet (1986 ?). Lenge siden jeg har lest denne, men det var en grundig test som Najaden kom "seirende" ut av. I sin tid var dette noe av det flotteste og mest solide som kunne kjøpes. Tilstanden på båtene nå er nok mer avhengig av vedlikehold og oppgradering gjennom 25 - 30 år enn kvalitetsforskjell mellom HR og Najad. Jeg opplever begge som trange i forhold til sin lengde sammenlignet med mer moderne konstruksjoner, men dette er jo subjektivt og avhengig av hva man prioriterer. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 (redigert) Takk for god tilbakemelding Bømlo. Vi hadde egentlig tenkt oss noe nyere enn 80'talls båt og da gjerne masseprodusert Tysk, men det er noe med den kvalitetsfølelsen som oser fra de svenske båtene som Tyskerene (merkelig nok) ikke helt klarer å oppfylle selv om det skiller mer enn 20 år i alder på båtene vi ser vi kan ha råd til. I tillegg ser vi at center cockpit konseptet er genialt når en har barn i alderen 1, 3 og 7 samt en terrier å holde øye med underveis. Desverre blir cc båtene fort veldig dyre eller veldig gamle virker det som... Vedr. Naveren: har ikke lagt den ut enda. Regner med å gjøre det i løpet av en uke eller 2 når jeg har fått sminket den litt :-) prisen blir nok noe over den 78'modellen som ligger på Finn nå, men så er tilstanden på båten bedre også (bl.a. med 3GM30F yanmar motor) Redigert 14.Mai.2012 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 (redigert) Henger meg på denne tråden, siden jeg er ute i samme ærend. Det virker på meg som om selgerne av de eldre Orust-båtene ennå ikke har akseptert at bruktbåtprisene er på vei ned. 30 år gamle båter, ofte med like gamle motorer, ligger med et pristilbud på linje med det man betaler for nye båter. Til gjengjeld blir båtene ofte liggende lenge på Finn, det tyder vel på at kjøperne er blitt vanskeligere å by opp til dans. I det svenske Dagens båtliv går en av journalistene hardt til verks, han har gjort en eksersis på egen hånd; bød 425.000 kroner for en HR352 som var utropt med 750.000 - og fikk tilslaget! http://www.dagensbatliv.se/kopa-bat/vaga-pruta-och-motivera-budet Redigert 24.Mai.2012 av SnartNajad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Ganske like de to, men jeg ville nok valgt Najad hvis det ellers var likt. På så gamle båter vil det være forniuftig å gå over tilstanden veldig nøye. Feks har de en alder hvor teakdekket fort lekker, motoren er sliten, drevet...... Så hvis dere ikke har god tenkisk kunnskap selv må dere skaffe en takstmann for å unngå meget kostbare overraskelser. Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Ja, før kontrakten skrives, skal jeg ha en takstmann ombord. Jeg har jo hatt noen seilbåter før, men ikke så dyre. Jeg føler også sterkt for Najad, men har ikke annet enn magefølelsen å bygge på. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Da ble det Najad på oss. 1986 modell 360 i meget god stand. Overtagelse finner sted i nær fremtid, og jeg gleder meg som en unge! Prisen var på nivå med en 15 år yngre Bavaria, men Najaden oppfyller alle de kravene vi stiller til en seilbåt, så valget ble til slutt relativt enkelt. Nå gjelder det bare å kvitte seg med Naveren slik at jeg har en plass å legge nybåten. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Tør jeg spørre hva du ga for den? (Var det den på Nærsnes?) Sitér dette innlegget Link to post
Draug1 Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Gratulerer med en skikkelig flott båt! Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
kdtran Svart 25.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 (redigert) Tør jeg spørre hva du ga for den? (Var det den på Nærsnes?) Stemmer det, det er den på Nærsnes og jeg gav like oppunder prisantydning. Mye penger, men tatt i betraktning at båten er så godt vedlikeholdt som den er, mener jeg prisen var riktig. Kikket forøvrig på en HR 352 uken før som var priset 150 000 lavere. Også veldig kjekk båt, men bar noe preg av lite bruk de siste årene og Najaden hadde "det lille ekstra" som skulle til for å overbevise meg. Nå har vi fått oss en båt som vil være til betydelig mer glede enn irritasjon de neste 10 årene og hvor alt dyrt utstyr er byttet de siste 5-6 årene. Ps: takk for gratulasjonen Draug1 :-) Redigert 25.Mai.2012 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Gratulerer med ny båt! Da krysser jeg ut den på Nærsnes. Jeg har også tenkt å se på den HR352'en som du nevner - men er vel egentlig ikke klar for å sette penn på papir før etter sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
drobole Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Stemmer det, det er den på Nærsnes og jeg gav like oppunder prisantydning. Mye penger, men tatt i betraktning at båten er så godt vedlikeholdt som den er, mener jeg prisen var riktig. Kikket forøvrig på en HR 352 uken før som var priset 150 000 lavere. Også veldig kjekk båt, men bar noe preg av lite bruk de siste årene og Najaden hadde "det lille ekstra" som skulle til for å overbevise meg. Nå har vi fått oss en båt som vil være til betydelig mer glede enn irritasjon de neste 10 årene og hvor alt dyrt utstyr er byttet de siste 5-6 årene. Ps: takk for gratulasjonen Draug1 :-) Gratulerer med Najad :) Jeg tror det er jeg som har den HR'en du snakker om. Den skal igjennom en rekke servicer og oppgraderinger de neste ukene. Om den fortsatt er til slags etter det gjenstår å se ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.