Xlnt Startet 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2012 Hei Jeg trenger noen råd og tips. Vi vurderer seriøst å gå til innkjøp av jeanneau Sun Odyssey 42 DS. Vil veldig gjerne høre synspunkter om hvorfor dette er et fornuftig valg eller hvorfor jeg bør styre unna. Takk for alle innspill. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Stjerneglimt Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Jeanneau SO 42 DS er etter min mening en meget flott båt og også en av våre favoritter når båten blir solgt. Masse plass, mye lys, utrolig fin aktercabin og helt ok seilegenskaper. Vet ikke hvordan dere skal bruke båten, men våre planer blir å feriere i 4-5 uker av gangen og da kommer vi helt sikkert til å sette pris på skikkelige senger med "hjemmecomfort". Vi orker ikke å ligge i en "gulrot-seng" og kommer helt sikkert til å velge en båt på ca 40-45 fot med 2 cabiner. Så langt er det ikke så mange vi har funnet som tilfredstiller våre ønsker, men Jeanneau SO 39, 42 og 45 DS er helt klart aktuelle. Etter min mening er du på rett spor, men mange vil sikkert hevde at det er en campingvogn til sjøs, helt uten potensiale på regattabanen. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
bc45 Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 (redigert) To ting som taler for: båten er vakker og god service hos Heitmann Marin Har aldri seilt 42 DS, men vi hadde Sun Oddysey 36 for noen år siden. Den var veldig rank, så vi måtte reve tidlig. Kanskje greit med prøveseilas for å sjekke om den er stiv nok. Redigert 14.Mai.2012 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Heitmann marin er ihvertfall et + i boka jeg ville tatt med meg som forhandler når man tenker på reklamasjon/garanti, det ryktes at enkelte andre begynner å bli veldig kjipe og lurer seg unna reklamasjonssaker, forhandlere som tidligere var mer seriøst på den delen. Båten forøvrig, liker du båttypen så er det vel bare å kjøpe, personlig synes jeg sofaen i salong ikke er av de beste om man tenker å sitte der over lang tid, Usofaen har bare ett brukbart sittehjørne men det betyr kanskje ikke så mye om dere ikke skal bo i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Hei, regner med du ikke har noe mot å få subjektive meninger her :) Regner med det er 2-lugars versjon du ser på? Hvorfor kjøpe Sun Od 42 DS -Flott cockpit -Stor akterlugar -middels greie seilegenskaper -kanskje verdens beste seilbåtmotor? -masse lys inn i båten -lett å få tak i deler til jeanneau -solid forhandler Hvorfor ikke: -Kjipt liksomtreverk i innredningen ( jeanneau brukte ordentlig teak før 2005) -billige detaljer i innredning -dusjforhenget på badet bak er bare tull -underrigget i lite vind men likevel for rank i mye vind (lav ballast%) -de store vinduene gir kun utsikt til måkene, kan like godt kjøpe uten ds? -sløsing med 2 lugarer på en sånn båt. Sjekk om det finnes med tre lugarer! -Beste jeanneaukjøpet nå er dette:http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34110050 :) Hilsen Viggo skribent jeanneauklubben Håper det er lov å være subjektiv :) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Stjerneglimt Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Er det lite respons på båten Sun Flyer? Litt rart at du ikke har fått solgt den enda, veldig fin båt! Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Stjerneglimt Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 , men vi hadde Sun Oddysey 36 for noen år siden. Den var veldig rank, så vi måtte reve tidlig. Kanskje greit med prøveseilas for å sjekke om den er stiv nok. Har lest noen tester av SO36 og det har blitt skrevet ved flere anledninger at den kan være litt rank, jeg tror imidlertid ikke dette gjelder 39DS/42DS/45DS som har samme skrog som 39i/42i og 45i. Ingen av de sist nevnte er kjente for å være ranke båter, heller stive. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Sun Flyer Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Er det lite respons på båten Sun Flyer? Litt rart at du ikke har fått solgt den enda, veldig fin båt! Hyggelig at du syns den er fin. Det er den òg. Men den er jo 10 år gammel nå, og når mange mener 5 år er maks alder for en båt er det nok mange som dropper den. Prisen skal nok enda litt ned, så får vi se.... Men dette skal jo handle om 42 DS. Er spent på om trådstarter klinker til! Hva med en link til den konkrete båten han lurer på? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Xlnt Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Jeg skal komme tilbake til aktuell båt på senere tidspunkt. Veldig fint med både subjektive og objektive synspunkter, negative og positive synspunkter Men siden man snakker også her om priser kan jeg like så godt også spørre hva som er normalt prutningsmon på seilbåt nå for tiden? Er det slik at man regner dette i prosent av salgsum eller vil man på dyrere båter ha andre meninger? -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Sun Flyer Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Hvis du liker båten gir du bare et godt begrunnet bud ut fra hva du syns den er verdt. Hva selger har som prisantydning har liten betydning. Noen får solgt for prisantydning, mens andre må ned noen hundre tusen. Markedet og selgerens motivasjon avgjør. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Frode S Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Vi kjøpte en 42 DS fra Heitmann Marin i 2010 og er fremdeles strålende fornøyde med valget av både båt og forhandler. Det hadde blitt den samme båten og forhandleren om vi skulle gjøre et nytt valg i dag. Det ble gjort en oppdatering på overbygget i 2010 som i mine øyne er meget vellykket. Det er verdt å merke seg om du ser etter bruktbåt. Vi valgte en med tre lugarer og de to akterlugarene har nok høyde til at tenåringsjentene trives godt der om de ønsker litt tid for seg selv. Mange andre båter har akterlugarer som minner mer om stikkøyer når man sammenligner. Cockpiten er romslig og er et fantastisk sted og oppholde seg med eller uten cockpittelt. Salongen er lys og trivelig med utsikt enten man sitter eller står. Takvinduene slipper in masse dagslys som gir en flott romfølelse. Under dørken er det masse ekstra stueplass. Dette er en komfortabel turseiler som faktisk seiler fint. Den er enkel å håndtere for to, eller en om man lar autoplloten styre litt. Storseil på rull er det mange som rynker på nesen av, men det er så enkelt å håndtere at vi faktisk bruker det! Må det reves? Bare rull inn en bit og ferdig med det. Er du ute etter en regattamaskin så ville jeg kikket etter noe annet, og gitt avkall på mye komfort. Ta gjerne kontakt på IM om du lurer på noe spesielt. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Båten min måtte vi by OVER prisantydning, solgte gamlebåten her forrige uke 12% under forlangende. Viktig å se på seilene, er ikke morsomt å seile med dårlige seil. Sun flyer har fine seil, er en morsom båt, men er etter min mening litt dyr i dagens marked. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 42 DS er en flott båt, men sjekk også Jeanneau 439. Ellers ta gjerne også en kikk på Bavaria Vision 44. Vi valgte denne. Uansett, kjøpers marked. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Stjerneglimt Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Har du vært i Egersund og handlet båt? Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Xlnt Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Nei det var nok ikke meg, så at den var solgt nå i helgen. Men det kunne fort ha vært meg for jeg har sittet og tygd og tygd på denne lenge -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Stjerneglimt Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Tror det var en fin båt...mye utstyr og velholdt. Men det kommer flere båter etter hvert utover sommeren. I fjor høst var det en 2010 42 ds til salgs for 1 490 000, så det kan godt hende at det lønner seg å sitte på gjerde en stund til. Kanskje leie båt når abstinensen blir for tøff? Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
baatsman Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Den som kjøpte den har fått en veldig velholdt skute med mye kostbart utstyr. Den hadde det siste av elektronikk, samt generator og nesten nye seil. Og vedkommende som eide den er meget nøye. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Har du tid å vente så kommer det en meget godt utstyrt Bene Oceanis 43 til salgs på ettersommeren nesten år til rett pris Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Nå har du vel prøvd alt, hva er neste prosjekt? Katamaran? Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Xlnt Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 (redigert) Da var ventetiden over for min del. Denne er straks på vei til Norge http://en.cosasdebar...1025057974.html Handelen er i boks og kan nesten ikke vente. Var og tittet på den i helgen og var veldig fornøyd med utstyr og vedlikehold Takk for alle innspill folkens. Nå gjenstår det bare å lære seg å seile -Xlnt Redigert 22.Mai.2012 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Stjerneglimt Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Da var ventetiden over for min del. Denne er straks på vei til Norge http://en.cosasdebar...1025057974.html Handelen er i boks og kan nesten ikke vente. Var og tittet på den i helgen og var veldig fornøyd med utstyr og vedlikehold Ser veldig bra ut, gratulerer! Seiler du den hjem er du nesten utlært når du kommer hjem Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Enzo Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 (redigert) Da var ventetiden over for min del. Denne er straks på vei til Norge http://en.cosasdebar...1025057974.html Gratulerer, fin båt det der, hvordan kommer den seg opp fra middelhavet ? Nå har du vel prøvd alt, hva er neste prosjekt? Katamaran? Ja nå begynner erfaringsgrunnlaget å bli rimelig greit, vi har snevret ned utvalget til noen få alternativer, det blir ikke katamaran nei, det blir noe produsert i Sverige eller taiwan Redigert 22.Mai.2012 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Gratulerer !! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Xlnt Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Takker :-) Den skal bli fraktet på trailer til Frederikshavn og seilt derfra til Østfold. Har ikke landet helt med fraktselskap enda, finner ikke noen som kan hente den raskt nok. Jeg vil jo ha den i morgen omtrent, til en overkommelig pris -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
baatsman Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Gratulerer med ny flott båt. Fortell litt om hvordan den er utstyrt. Veldig pen båt! Regner med at jeg ser den om ikke så lenge. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.