Frode S Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Gratulerer med ny båt! Et godt valg, mener nå jeg. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Båten er velholdt og pen, den er stappet med nesten alt man kan tenke seg. Den mangler kun ankervinsj bak, kalesje og eventuelt AIS i mine øyne. Motor har nesten ikke gått noe ca 400 timer, dieselvarmer mer eller mindre ubrukt, Panda strømaggregat med kun 10 timer på nakken, teak dekk, teakbord ute. radar, 2 VHF'er. 2 stk E-80 raymarine plottere. ekstra tanker, landgang, EPIRB, redningsflåte. stor flatskjerm, hevede madrasser slik at de skal "puste" bedre, gass kokeapparat/ovn, mikro, ektra tanker på både vann og septik, puter til cockpit, navtex, Longdistance distress, gummijolle baupropell, elektrikse vinsjer, elektrisk ankervinsj foran, en diger ladestasjon med innebygget 220v inverter. 8 batterier osv osv. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Sun Flyer Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Gratulerer med ny, flott båt. Tror du kommer til å trives som seiler! For de som fremdeles er på jakt etter en flott jeanneau i den størrelsen er sun flyer fremdeles tilgjengelig til en rekordbillig penge. Se finnkode 34608169! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
JeanneauØyvind Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Fin båt, kjenner meg imidlertid ikke igjen i "sun flyer" ytringer, vedr dusjforhenget i bakre lugar, den er jo glimrende!, 2 lugarer er fint om du ikke har unger, romfølelsen er komplett jo. Og vinduene,ser måkene? nei du! og seilegenskapene er som alle med standard seil, kjøpte nye av seil maker Are Eklund i Fredrikstad, Natt og Dag begrepet kan ikke brukes mer dekkende. Som du sikkert skjønner kjøpte vi "Spray" av heitmann i mai 2012 ,på samme tid som trådstarter. Vi drar på langtur og vil bruke 2 år på å utruste båten slik Mads Dessen i "GO BEYOND" gjorde i maken båt, han holder seminarer og han seilte inn til 3 plass på ARC og vant med 20 meter over en 15 meter lang tysk seilbåt som holdt følge siste døgnet uten å kunne seile forbi, så er herved seileegenskapene også meget bra med riktige seil, husk ingen lenke er sterkere en svakeste ledd. Mvh. Øyvind Høgslund. Jeanneau klubben Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Hei Øyvind :) Dusjforhenget er tull pga at det blir vått på golvet uansett når du dusjer. Dermed må du uansett tørke over badet hver gang du har dusjet. Siden jeg om min samboer har bodd i jeanneaubåt i 9 år og dermed dusjet etpartusen ganger ombord vet vi dette. Det beste badet hadde vi i en trelugars jeanneau sun fast 40. Badet var ganske lite; dassen var i fartsretningen, det var ikke treverk der og vi hadde god varme. Når vi dusjet var det bare å avslutte med å spyle over hele greien og sette på varmen. En time etterpå var badet tørt og rent. Veldig greit. Men liker du forhenget er det jo bare å kose seg med det... :) Når det gjelder romfølelsen i akterkabinen er jo det gøy i seg selv. Men for deg som skal på langtur måtte det jo vært bedre om de hadde kuttet 1/3 av lugaren og lagd en ordentlig stort stuerom som du kan bruke til noe nyttig. Da hadde sikkert køya blitt trangere og smartere på havet som en bieffekt. Seilegenskaper; Joda, det hjelper med gode seil. Men på en jordomseiling? Det viktigste med seilene der er jo at de tåler masse juling. De 5 ekstra gradene du får på kryss betyr iallefall ingenting på arc. Der er det unnavind som gjelder. Uansett hvilke seil du kjøper til 42DS ville jeg lett seilt fra deg på kryss med bind for øynene i Sun Flyer :) :) Når det gjelder vinduene og utsikten til måkene står jeg ved det jeg har sagt (og skrevet). Jeanneau og til dels bavaria har i en årrekke sørget for å utvanne dekksalongbegrepet. De nyere DS'ene har ingen dekksalong. Ds står for "store vinduer" når det gjelder jeanneau. På langtur ville jeg derfor droppet hele greien siden for mye sol inne gjør at båten blir altfor varm. Så gardinene vil uansett være trukket for mesteparten av tiden. Når det er 35 grader ute velger man heller å gå i cockpit for å få utsikt. En dekksalong ala lagoonkatamaran med vertikale vinduer slipper inn mye mindre sol og gir bedre utsikt. Det er noe heeelt annet! Det ser kanskje ut som jeg slakter båtvalget ditt. Det gjør jeg ikke, du har kjøpt helt fin om enn litt kjedelig båt.. :) God tur! ps. siden du faktisk har to år til du skal reise er det ikke for sent å ta til fornuft, selge jeanneau'en og kjøpe en lagoonkatamaran istedet :) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
JeanneauØyvind Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Er du gal, katamaran, nei, du si meg en ting, kryss, hvem gidder det i lengden, og seila er gode laminatseil, og dusjen er topp ,du må huske på å lukke forhenget vet du, dele bak? Helt feil tankegang, nei hold deg til flyern din du, båtdiskusjoner der faller du litt igjennom, den beste båten har jo du tydeligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Vet ikke hvem som faller mest gjennom i diskusjoner. Jeg venter iallefall ikke i 15 måneder med å svare. Forøvrig så ble Sun Flyer solgt i juni i fjor til en i samme seilforening som meg. Flyttet så inn i en lagoon 380 katamaran. Det har svart til forventningene og seilegenskapene er ok. Ikke i nærheten av Sun Fast 43, men det er jo ikke 42ds heller. Seiler gjerne mot deg båt mot båt på kryss i kuling. Er ikke redd for hvordan det skal gå... Som langturbåt er katamaran mye bedre enn halvbåt på de fleste områder. Komfort ved anker, til havs i medvind, stueplass, dekkssalong (ekte sådan), to motorer, lavt dypgående, soliditet ved grunnstøting osv, osv...er stikkord som kan nevnes. Til en karibientur er de perfekte. Min båt ble forresten nr 3 på ARC 2006. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
JeanneauØyvind Svart 26.August.2013 Link til dette innlegget Svart 26.August.2013 Skjønner ikke at du ikke heller er i et katamaran forum. Har selv hatt katamaran så du bommer en del, men tråden er avsluttet. Post slutt. Sitér dette innlegget Link to post
JeanneauØyvind Svart 15.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2019 (redigert) Så mye prat om seil egenskaper på Jeanneau So.42ds, jeg har flere gode plasseringer på regatta banen med min ds, mange venner har reist iårevis med samme båt jorden rundt, båten er hva du gjør den til, en trygg og bra båt, godt skrudd, stor motor, Aksel, en meget solid Ror festning, viktige detaljer spør du meg, utseende gidder jeg ikke å kommentere, det blir bare useriøse utsagn. Redigert 15.Februar.2019 av JeanneauØyvind trykkleif (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiocchi Svart 15.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2019 Så mye prat kan det vel umulig ha vært, det er jo seks år siden forrige post... Hvordan gikk langturen? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 JeanneauØyvind skrev On 15.02.2019 at 14.33: Så mye prat om seil egenskaper på Jeanneau So.42ds, jeg har flere gode plasseringer på regatta banen med min ds, mange venner har reist iårevis med samme båt jorden rundt, båten er hva du gjør den til, en trygg og bra båt, godt skrudd, stor motor, Aksel, en meget solid Ror festning, viktige detaljer spør du meg, utseende gidder jeg ikke å kommentere, det blir bare useriøse utsagn. Nå diskuterer du mest med deg selv, Øyvind :) Fint du er fornøyd med halvbåten din. Hva syns du om de nye jeanneauene? Det har jo vært en del utvikling de siste årene. Eller syns du 42 ds er det mest ultimate jeanneau har kommet med? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.