Jump to content

Yamaha 40 hk "raper" når jeg kobler bakover


knbh

Recommended Posts

Husk at påhengere ikke skal "smyges" i gir. Rapp spaken framover/bakover med en bestemt bevegelse. På bil har man synkroniseringsringer og clutch som skal sikre myke girskift.

På påhengere er det rene klokoblinger, og jo raskere du smeller spaken i gir, jo bedre er det.

Så ikke "puss tenner" på den.

 

Som nevnt over vil høy tomgang selvsagt forverre det hele.

Link to post

Tomgangsturtall på motor med flere forgassere er bare èn skrue og har ingenting med forgasserjustering å gjøre sånn sett. Det er en endestoppskrue. Du ser det med en gang at staget stopper på en skrue når du beveger gassen.

 

Hvor mye er 'vel mye' ?.. det er umulig å svare på om det er for mye elr greit.

 

Det kan også være dårlig justert girwire/stag. Høy tomgang er også sjølvsagt ikkje bra. Skal antagelig være knappe 900 i fri

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

som sagt over, det skal gires bestemt på disse. Da går det smooth, såsant tomgangen ikke er for høy.

 

Sjekk også justering på girwire, kan kjøres ved å koble av wiren på gearsjalter på motor , for så å se at wire og gearsjalter er i samme posisjon i F-N-R

 

turtall på topp bør ligge opp mot 5500.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...