knbh Startet 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2012 Hei,har en Yamaha 40 hk fra 2001 som jeg synes "raper litt vel mye når jeg kobler til i revers.Noen som vet hva jeg kan gjøre for å å dette bedre? Vist noen vet hvilket turtall en slik motor skal ha på fullt pådrag hadde jeg blitt takknemelig: Sitér dette innlegget Link to post
O.Olsen Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Er vel heller snakk om hva slags turtall den bør ha når den står i fri....... Prøv å stille ned tomgangen max, tror det blir mindre ulyder da Sitér dette innlegget Link to post
knbh Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Ja det kan virke som den går noe for høyt på tomgang,kan tenke meg rundt 1000 rmp.Kan du si meg hvordan tomgangen stilles?må man justere vær enkelt forgasser? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Husk at påhengere ikke skal "smyges" i gir. Rapp spaken framover/bakover med en bestemt bevegelse. På bil har man synkroniseringsringer og clutch som skal sikre myke girskift. På påhengere er det rene klokoblinger, og jo raskere du smeller spaken i gir, jo bedre er det. Så ikke "puss tenner" på den. Som nevnt over vil høy tomgang selvsagt forverre det hele. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bearded Beast Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 (redigert) Tomgangsturtall på motor med flere forgassere er bare èn skrue og har ingenting med forgasserjustering å gjøre sånn sett. Det er en endestoppskrue. Du ser det med en gang at staget stopper på en skrue når du beveger gassen. Hvor mye er 'vel mye' ?.. det er umulig å svare på om det er for mye elr greit. Det kan også være dårlig justert girwire/stag. Høy tomgang er også sjølvsagt ikkje bra. Skal antagelig være knappe 900 i fri Redigert 14.Mai.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 som sagt over, det skal gires bestemt på disse. Da går det smooth, såsant tomgangen ikke er for høy. Sjekk også justering på girwire, kan kjøres ved å koble av wiren på gearsjalter på motor , for så å se at wire og gearsjalter er i samme posisjon i F-N-R turtall på topp bør ligge opp mot 5500. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GlennIversen Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Etter en rask googlerunde så finner jeg at motoren din skal ha en idle på ca 800rpm og en wot på ca 5700 Men ikke nøl når du gearer vær fast og bestemt Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.