Jump to content

Hjelp til valg av billig seilbåt(20-35.000 kr ca.)

littmild

Recommended Posts

Motoren er også det jeg er mest bekymret over på båten. Den går fint nå, men gamle motorer har en tendent til å bare dø. Har vurdert å sette på påhengsmotor just in case, men tenker at med 2 seil og medlemskap til redningsselskapet er man jo ganske trygg selv med en død motor:)

Hvordan motor sitter i din? Orginale Albin motoren?

Jeg tar for sikkerhets skyld med en nesten ny 4hk som jeg har på en jolle her hjemme, "just in case", har vært med på hentetur fra oslo før, med motorhavari, brukte 24 timer tur retur(fikk hevet kjøpet) sandvika-drøbak med et ganske "på håret" møte med et frakteskip, så vil nødig ha noen reprise på den turen.

Jo da, greit med motor i motvind, men det går an å seile også. 3 m/s er ikke mye og det er ikke spesielt langt til Kragerø. Så om motoren stopper ville jeg ikke vært så veldig bekymret. Så fort du er ute av Drøbaksundt er det god plass til å krysse. Fyll godt opp med mat og drikke. Fulle mager skaper trivsel. Ta det som en utfordring, gjerne i et strekk, så rekker du en øl på brygga før stengetid lørdag.

Lykke til og hold oss oppdatert på hvordan det går.

Kan nok ta sin tid å krysse ut oslofjorden i 3m/s, det litt begrensede seilarealet hjelper vel ikke heller. Men vi tar det som en tur, om været blir som meldt er det ingen steder jeg heller vil være enn på sjøen, så tror nok det blir bra. Mat blir det nok bra med, jeg er av typen som gjerne beregner dobbelt så mye mat bare for å være på den sikre siden :wink: Planen for turen foreløpig er ett strekk, "røfft" 100 nautiske, men det avhenger av at jeg får med meg enda en navigatør, kjæresten er ikke så trygg på navigasjonen enda. Hvis det bare blir meg og henne legger vi opp til en mer valgfri rute, har familie i drøbak og tønsberg som vi kan besøke og slå to fluer i en smekk, og da burde vi kunne unngå nattseilas.

Siden jeg ikke har noen erfaring med båten har jeg bare antatt at vi kan ha en gjennomsnittsfart på rundt 4 knop, ergo 100 n.m. på 25 timer, og det blir selvfølgelig noe lenger, spesielt om vi får god nok vind til å seile. Har regnet med at vi ihvertfall bør være fremme i løpet av lørdag morgen om vi drar torsdag kveld. Høres det ut som en realistisk antakelse?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Hvordan motor sitter i din? Orginale Albin motoren?

Tror det er en VP md2001 fra tidlig 80-tallet. Tror ikke det er den orginale motoren. Båten min er fra 75', så det skulle nok egentlig sittet en md6 der.

Har sett etter erstatningsmotor, men når den koster mer enn jeg ga for båten blir det fort uaktuellt. Ser fler Vegaer med påhengs enn uten.

Er ikke samme lyden i utenbordsmotor heller. Min høres ut som en gammel snekke, noe som er ganske koselig (ikke samme som seil, men en god erstatning).

Fordelen for meg med utenbords er selfølgelig at jeg kan stole mer på den, men også manøvrering i havn. Men lankjølet båt, og propellen bak roret er det alltid like spennende å manøvrere i trange havner. Dette er nok lettere med påhengs.

Gratulerer med båt.

Da kommer det en "hentetråd" her etter hvert, regner jeg med? :smiley:

Takk! Straks avreise for å inn å hente den nå.. Skal prøve å få tatt litt bilder jeg kan legge ut her :) Er litt spent, har lite erfaring med "lengre" turer, og ingen erfaring med båten.. Men vi overlever vel, har mannskap med, så i det minste er vi sammen i sorgen om noe skulle skje. :smiley:

Fordelen for meg med utenbords er selfølgelig at jeg kan stole mer på den, men også manøvrering i havn. Men lankjølet båt, og propellen bak roret er det alltid like spennende å manøvrere i trange havner. Dette er nok lettere med påhengs.

Manøvreringen er jo et godt poeng, og en utenbords er langt billigere i innkjøp og vedlikehold.. Men dieselmotorer går billigere, tryggere, og bedre i den forstand at de ikke har tenning og "går av seg selv". Men begge deler er jo også en mulighet, bruke dieselmotoren, men ha en brakett på akterspeilet i tilfelle noe skulle skje, påhengeren kan jo også brukes på gummijolla så lenge dieselen går.

Hei igjen. Kom til Kragerø i går kveld, nøyaktig 24 timer etter avgang Oslo, hvorav ca. 22 timer har vært underveis, mens ca. to timer gikk med til diverse: en liten reparasjon på bensinslangen, fylling fra kanner når tanken var tom, bunkring, fylling av vann(glemte å ta med vanndunk, så hadde bare 2 halvannenliters flasker som måtte fylles ofte), og et ørlite ølstopp(unnet oss én øl hver i godværet, selv om noen mener det går ut over sikkerheten).

Mannskapet bestod av kaptein/reder Anders(undertegnede, har D5L), førstestyrmann Pat(har D5L og utdanner seg til å bli dekksoffiser), matros Tonje(kapteinens forlovede, naturtalent når det kommer til å brette seil viser det seg), og matros Martine(Tonje's barndomsvenn, og en utmerket motivator som holdt mannskapets humør oppe).

Turen har gått smertefritt, gikk rett ut og fikk gjort unna den trangeste delen av oslofjorden i mørket med lite trafikk, møtte 3-4 båter i mot, og ble innhentet av 1 da vi var på Husvikholmen og fylte vann. Møtte på litt tåke/dis fra Tofte til Horten, og midt uti der så vi ingen ting, båten manglet kompass, så var overlatt til gps'en, men den fungerte heldigvis godt.

Fikk meg en time på øyet, og da jeg ble purret av klokken 5 var vi passert Bastøy og hadde Åsgårdstrand tvers av styrbord. Førstestyrmann gikk for å møte matrosene i drømmeland, og kapteinen fikk en flott morgentur i Tønsbergskjærgården før mannskapet våknet til stekende sommersol i Årøysundet. Stoppet på Kiwi'en i Vrengensundet og kjøpte vannmelon og de tidligere nevnte øl, fylte vann, og lette etter bunkringsmuligheter(Uten hell, kartmaskinen sa det skulle være det der, er den lagt ned?) før vi fortsatte mot Svenner.

Når vi passerte på innsiden av Svenner frisknet vinden litt til og vi heiste storseilet for å hjelpe motoren litt. I Stavern fikk mannskapet strekke beina litt mens vi bunkret for stive 16,99 kr/l(bensin).

Siste strekket av turen gikk over Rakke, på innsiden av Tvistein, rett til Stråholmsgapet, og så inn i kjent og kjært Kragerø-vann. På vei mot stråholmsgapet frisknet vinden ytterligere, så vi fikk prøvd båten med alle seil oppe, uten motor, og foruten å oppdage at vi ikke kan NOE om seiling, oppdaget vi også at båten seilte nokså godt, selv med(antakelig) helt feil trimmede seil og relativt lite vind, fikk over 5 knop, som er mer enn gjennomsnittshastigheten vi har hatt for motor på resten av turen.

Alt i alt har vi hatt en kjempeflott tur hvor både båt, motor, og mannskap har funger upåklagelig, særlig dette med motoren var jeg bekymret for, men det gikk over all forventning for den nesten 20 år gamle 8hk'en. Nå gjenstår endel småplukk, små oppgraderinger, "egne løsninger", og ikke minst dåp i løpet av sommeren, og ikke minst må vi lære oss å seile. Om noen flinke seilbåtfolk skal innom Kragerø i løpet av sommeren så ta gjerne kontakt og kom innom, trenger sårt noen som peker og forteller litt om hva de forskjellige tingene ombord er, hva de skal brukes til, og hvordan man bruker dem. :pray:

I all pakkingen glemte jeg kameraet, men den ene matrosen hadde med sitt, legger ut noen bilder når hun har sendt dem til meg. :smiley: Takk for all hjelp jeg har fått i denne tråden så langt. Har innsett at jeg trenger MYE hjelp fremover også, dette med seiling er veldig nytt for meg.

Redigert av littmild (see edit history)

Da har jeg fått tak i et par bilder, tok endel selv, men ingen av disse var tydeligvis gode nok til at matrosen ville dele de på facebook, og da får jeg ta til takke med de bildene hun har valgt, foreløpig.

536339_4071841793426_1203811487_3675047_1344117586_n.jpg

Endelig skipper på egen skute. Undertegnede er strålende fornøyd et sted mellom Lindøya og Nesodden.

319750_4071840793401_1043528044_n.jpg

Flagget er viktig.

546684_4071842393441_1203811487_3675049_834327377_n.jpg

Solnedgangen i Indre Oslofjord.

163325_4071842593446_1203811487_3675050_2133613680_n.jpg

"Kunstnerisk" bilde tatt av undertegnede, i bakgrunnen skimter man tofte, og vi er på vei mot Horten, ørlitegrann tåke.

149757_4071844553495_933430143_n.jpg

Her har matrosene våknet akkurat tidsnok til å kjøpe vannmelon og cider på Kiwi i Vrengensundet, jaja, la jenter være jenter.

487369_4071843753475_1203811487_3675053_700549055_n.jpg

Betongskipet Silvestre gikk på grunn vest for Langvika den 14 september 1925. Skipet grunnstøtte på Svarteskjærbåen på grunn av feilnavigasjon nattestid. Grunnstøtingen ødela hele bunnen av båten og berging av selve skipet var ikke mulig. Silvestre ble bygd ved Fougner Staalbeton i Moss i 1919. Båten var hjemmehørende i Kristiania og klassifisert som lekter. Hun var 85 fot lang, 159 brutto regisertonn og utstyrt med en tosylinderet råoljemotor.

74770_4071844793501_1563777686_n.jpg

På vei fra Svenner til Stavern, skipperen gjør ting han ikke kan.

554657_4071846473543_1203811487_3675062_2844925_n.jpg

Skipperen i et sjeldent tilfelle av søvn mellom Stavern og Stråholmen, aldri har noen sovet så godt på en "madrass" av TNF-duffelbag'er.

576408_4071846713549_187156786_n.jpg

Her har vinden blåst litt opp, og vi forsøker å seile, dette har vi ikke peil på, men klarte å få litt fart(4-5 knop).

Det var alt jeg har av bilder så langt, skal se om jeg finner noen bilder som er litt mere båt og litt mindre hva en 20 år gammel jente vil dele med venninnene sine på "fjesboka". :giggle:

Akterstagstrammeren din mangler vitale deler. Det skal være ei talje fra blokkene på hanefoten ned i dekk.

Bomløftet er vanligvis slakk på de fleste seilvinkler. Kan brukes ved seiling på lens eller slør i lette vinder, men da er vi på Avansert Del II.

Uthalet på bommen skal gå til bomnokken. Det skal være et eller en annet hal der til å teite med.

Akterstagstrammeren din mangler vitale deler. Det skal være ei talje fra blokkene på hanefoten ned i dekk.

Det var godt å høre, kom frem til det samme selv, og laget en løsning slik du beskriver innen vi heiste seil. (To blokker med tau mellom som jeg sjaklet inn på wire'n mellom blokkene du ser på bildet og strammet nedover, riktig?)

Bomløftet er vanligvis slakk på de fleste seilvinkler. Kan brukes ved seiling på lens eller slør i lette vinder, men da er vi på Avansert Del II.

Aha, er det det tauet som henger fra bakerst på bommen til toppen av masta?

Uthalet på bommen skal gå til bomnokken. Det skal være et eller en annet hal der til å teite med.

Den setningen skjønte jeg ikke så mye av, kan du forklare litt nærmere? Er heeelt nybegynner, og kan ha litt vansker med "språket".

576408_4071846713549_187156786_n.jpg

Her har vinden blåst litt opp, og vi forsøker å seile, dette har vi ikke peil på, men klarte å få litt fart(4-5 knop).

Det tauet du ser på det bilde her som går rundt bommen burde være stramt ut til enden på bommen. Det er ikke sikkert du har et uthal som Mulligan beskriver og da burde dette tauet være relativt stramt ut mot enden på bommen. Underliket av storseilet sal på kryss ligge ganske stramt, noe slakkere på slør lens

Når jeg leste om henteturen deres, ble jeg minnet om da jeg seilte laser i sommer;) aldri seilt før! Tok vel Ca 11 sekunder fra jeg satte seil til jeg sto på toppen(bunnen) av båten og støttet meg til kjølen og lurte på hva som skjedde...?

Bra det gikk bedre med dere...

Jeg klarte heldigvis å seile laseren etter litt prøving og mest feiling..

Gratulerer med ny båt:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

hmmm.jpg

Mener du dette tauet? (Merket 1) Syns det var litt slakt ja, men fikk ikke strammet det med seilet oppe, derfor bandt jeg på tauet merket 2 i et forsøk på å hjelpe. Burde jeg her ha noe jeg kan stramme lett inn og ut? (Blokker med utveksling eks?)

Når jeg leste om henteturen deres, ble jeg minnet om da jeg seilte laser i sommer;) aldri seilt før! Tok vel Ca 11 sekunder fra jeg satte seil til jeg sto på toppen(bunnen) av båten og støttet meg til kjølen og lurte på hva som skjedde...?

Heldigvis er båten vår noe mer stabil enn en laser :giggle: Men føler oss fortsatt ikke sikre.. Det jeg er mest usikker på egentlig er om riggen er riktig strammet og sånt, så ikke masta kommer deisende i dekket :nonod:

Takk for gratulasjoner!

Tau 1 er festet til enden av bommen, og er det eneste som stod der fra før. Var ikke mulighet til å enkelt stramme det opp, og fikk ikke plass til tau 2 i tillegg, derfor knyttet jeg det rundt bommen i et forsøk på å få strammet litt opp. Funka igrunn ganske dårlig.

gratulerer med seilbåt. Kjenner godt til følelsen! Men nå hadde jeg en hentetur på 2 nm og det gikk for motor. Forrige uke satte jeg seil på egenhånd, for første gang. Knallgøy.

Som ukvalifisert syning angående seil og rigg så er det vel noe vesentlig galt med innfestingen av bomliket på seilet. Den siden som er mot bomen.... Skal ikke hele den siden være festet til bomen, i en skinne?? det ser ihvertfall ut at hele bomliket er løst fra bomen, utenom tauet du har festet helt akter.. Det er det ihvertfall på min båt, og de fleste andre jeg har sett. Men nå har jeg ikke all verdens erfaring... :)

Er det rullebom på den? -isåfall kan det nesten se ut at skinnen, sporet, i bomen, som bomliket skal tres inn i, vender nedover.

Redigert av Eureka (see edit history)

En midlertidig løsning er å knyte tau 2 i enden av bommen på ett vis, så lage et ordentlig uthal med utvekslinger senere.

Da prøver jeg på det!

gratulerer med seilbåt. Kjenner godt til følelsen! Men nå hadde jeg en hentetur på 2 nm og det gikk for motor. Forrige uke satte jeg seil på egenhånd, for første gang. Knallgøy.

Takk i like måte! Ser frem til å få litt mere dreisen på det her :yesnod:

Men det er vel noen trinser i bommen helt ute i enden?

Nei, bare som går ned i løygangen eller hva det heter.

Mener å se en "fører" som henger løst i akterkant av seilet? Den må føres i sporet i bommen, da blir det lettere å stramme opp "underliket" på seilet. Selv bruker jeg noe tynt sterkt fletta tau som går ett par runder rundt øye i seilet og i bomringen, dette for at det skal holde seg best.

Jeg seiler selv solo, og jeg bruker den ene vinsjen bak til å stramme storseilet når jeg hever det. Låser det i en "cleat" på salongtaket.

Ser dere er i Oslo, så jeg kan evt bli med en liten ettermiddagstur og komme med det jeg har "sprenglært" de siste ukene når det gjelder rigging......

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Er det rullebom på den? -isåfall kan det nesten se ut at skinnen, sporet, i bomen, som bomliket skal tres inn i, vender nedover.

Nei, Vegaen har et såkalt løsfotet storseil.

Etter å ha sett litt på bilder rundt omkring tror jeg du har rett.

Denne båten ser ut til å være utstyrt med rullebom av ett eller et annet slag.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Ser dere er i Oslo, så jeg kan evt bli med en liten ettermiddagstur og komme med det jeg har "sprenglært" de siste ukene når det gjelder rigging......

Kjøpte båten i Oslo, kommet sørover nå, men takk for tilbudet og si gjerne ifra om du skulle befinne deg i nærheten av Kragerø noen gang.

Skal sjekke opp dette med festene i bommen når jeg kommer ut til båten igjen, desverre ikke før til fredag, men til gjengjeld flytter vi mer eller mindre inn i båten for sommeren da. Heiv oss rundt etter vi kjøpte båten og fikk avsluttet leieforholdet, så nå er vi i full gang med å flytte ut av denne j@#$a kjellerleiligheten og ut på sjøen der vi hører hjemme :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...