Jump to content

2 delt tenning? går fint på tomgang, kutter/stopper ved pådrag


haavco

Recommended Posts

Jeg sliter meg at min evinrude 70hk 1984 kutter/stopper når jeg gir på/ skal opp i plan.

 

Har forhørt meg litt og det var en som sa at disse 2t motorene ha 2 delt tenning,

en for tomgang/sakte fart og en når motoren skal gå for fult.

Noen som kjenner til dette?

Motoren funker fint på land, ikke noe problem kan gi gass og motoren funker fint.

Men når jeg har båten på vannet og setter båten i gir og kjører med laft turtall og liten fart så går det bra,

men med en gang jeg bånner gassen for og komme opp i plan stopper/kutter motoren tvert og da stopper motoren.

Da kan jeg hurtig dra gassen tilbake så ikke motoren stopper, og prøve igjenn noen ganger og da kan det funke...

 

Det jeg tenker er at dette er et elektrisk/tenning og ikke et gasser problem.

Noen som kan hjelpe??

 

 

Mvh Håvard

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg hadde en 60hk Mariner for en del år siden. På denne var tennspolen (plassert under svinghjulet) to-delt. Den ene delen induserte tenningspulser ved lavt turtall, mens den andre ga tenningspulser ved høyt turtall. Jeg fikk brudd i lavturtallsdelen, og fikk da ikke startet motoren.

 

Jeg vet ikke om det er tilsvarende opplegg på motoren din, men det bør være mulig å finne ledningene (3 eller 4) som kommer ut fra tennspolene og går til "switchboksen". Hvis du kobler fra ledningene på "switchboksen" bør du klare å ohme mot tennspolene, og dermed finne ut om problemet kan skyldes brudd i en av spole-delene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...