haavco Startet 15.Mai.2012 Del på Facebook Startet 15.Mai.2012 Jeg sliter meg at min evinrude 70hk 1984 kutter/stopper når jeg gir på/ skal opp i plan. Har forhørt meg litt og det var en som sa at disse 2t motorene ha 2 delt tenning, en for tomgang/sakte fart og en når motoren skal gå for fult. Noen som kjenner til dette? Motoren funker fint på land, ikke noe problem kan gi gass og motoren funker fint. Men når jeg har båten på vannet og setter båten i gir og kjører med laft turtall og liten fart så går det bra, men med en gang jeg bånner gassen for og komme opp i plan stopper/kutter motoren tvert og da stopper motoren. Da kan jeg hurtig dra gassen tilbake så ikke motoren stopper, og prøve igjenn noen ganger og da kan det funke... Det jeg tenker er at dette er et elektrisk/tenning og ikke et gasser problem. Noen som kan hjelpe?? Mvh Håvard Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Høres ut som defekt coil som kutter ved belastning. Hadde samme på min Yamaha 50 Hk, dog en 4-takter. Men oppførte seg akkurat likt og det var en coil som fusket på ene cylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 kanskje det ja, vurder og få kjøpt et komplett ledningsnett med alle komponenter for og prøve og finne ut av dette.. Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Men jeg har kommet til og tenkt på det at jeg har senket toppen noe og slipt tåppen av bloka samt at jeg har nye stempler og ny borret sylindere, kan jeg ha for svak gnist? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Hei! Jeg hadde en 60hk Mariner for en del år siden. På denne var tennspolen (plassert under svinghjulet) to-delt. Den ene delen induserte tenningspulser ved lavt turtall, mens den andre ga tenningspulser ved høyt turtall. Jeg fikk brudd i lavturtallsdelen, og fikk da ikke startet motoren. Jeg vet ikke om det er tilsvarende opplegg på motoren din, men det bør være mulig å finne ledningene (3 eller 4) som kommer ut fra tennspolene og går til "switchboksen". Hvis du kobler fra ledningene på "switchboksen" bør du klare å ohme mot tennspolene, og dermed finne ut om problemet kan skyldes brudd i en av spole-delene. Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Ja stemmer, Det er denne timer Base Tenningsdelen som sitter under svinghulet, som justerer tenningen som jeg mistenker at er noe galt med (se bilde) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Ja, der har du den! Etter det jeg kan se er det 4 ledninger som går ut til kontakten. Med litt prøving med et ohm-meter mellom kontaktpunktene bør du som nevnt klare å finne ut om det er her problemet ligger (brudd i en spole). Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Du hvet ikke hvilke verdier jeg skal ha? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Har du brudd, vil du måle uendlig (høy motstand). Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Arvid_A Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 På Mariner'en min skulle motstanden i spolene ligge i området 3600-4200 ohm for lavturtallsspolen og 90-140 ohm for høyturtallsspolen. Og som Faxen påpeker, måler du uendelig motstand i en av spolene har du funnet feilen! Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 18.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 stemmer, da har vi litt og gå etter! Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 er ikke noen som har denne delen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.