Doldis Startet 15.Mai.2012 Del på Facebook Startet 15.Mai.2012 Hei igjen. Føler jeg maser mye, men har kjøpt min første båt, og er litt "grønn". Vet ikke om jeg gjør det riktig ved og starte nytt innlegg for hvert spørsmål jeg har? eller om jeg bare skal fortsette i en og samme, og bare endre emnetittel? Mitt spørsmål nå er som følger: Har en jordingskabel som ligner en fletta reim av metalltråder som er støpt inn i skroget under motoren, og denne "reima" er skrudd fast i motoren. Jeg har også samme typen "reim" i dørken lenger fremme i båten hvor det har vært skrudd noen jordingsledninger på. Problemet er at den fremre er irra helt istykker, så det bare er noen tuster igjen, og den under motoren lider snart samme skjebne. Da lurer jeg på hva hensikten med denne er? er det jording til kjølen? Hva kan konsekvensene bli når jeg ikke har disse? Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Vi har sånn i vår Storebro at det er støpt et edlere metall inn i båten, dette er jordet ulike plasser og er forbundet med et utvenig jordplan, mener dette er vanlig når det er orginalmontert generator i båten Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Hei Det høyrest ut som jordingsplatene til ein SSB-radio/ kortbølgesendar. Platene kan i så fall fjernast om du ikkje har ein slik radio ombord. Har båten vore på langtur tidlegare? Ask Sitér dette innlegget Link to post
sailor83 Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 har det samme i min Rush 105, tror det egentlig bare er en felles minus som er støpt inn, og siden den er kobber er den grønn og irret i stykker.. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Samme her, irret i stykker ved festet til bronse-braketten som holder cutless-lageret til propell akselen. Tror det har noe med jording av denne for å unngå tæring, men da er jo bronse koblet sammen med jern og det er ingen sink noe sted hverken på motor eller denne aksel-braketten. Så jeg har latt den være avirret/røket og kan ikke se at det har gått noen ut over braketten de siste 12 åra. Dess mindre som er koblet sammen av ulike metall dess bedre er min filosofi. Sitér dette innlegget Link to post
Doldis Svart 18.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Stemmer nok det du sier Sailor83. Jeg la opp en tykk jordingskabel fra motor og bort til kjølfeste og videre til laderen for sikkerhetsskyld jeg. Har jo hørt om dette krypstrøm fenomenet som jeg ikke skjønner et kvekk av Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Nei, men den kabelen der kan vel være en leder for akkurat den krypstrømmen du er så redd for. Dette koblet opp mot elektrolytisk- og galvanisk tæring. Det har vært skrevet masse om disse temaene på BP, søk og les litt om det. Eller kjøp en bok om strøm i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.