Jump to content

Hva er jordingskablene gjennom skroget til?

Doldis

Recommended Posts

Hei igjen. Føler jeg maser mye, men har kjøpt min første båt, og er litt "grønn". Vet ikke om jeg gjør det riktig ved og starte nytt innlegg for hvert spørsmål jeg har? eller om jeg bare skal fortsette i en og samme, og bare endre emnetittel?

Mitt spørsmål nå er som følger:

Har en jordingskabel som ligner en fletta reim av metalltråder som er støpt inn i skroget under motoren, og denne "reima" er skrudd fast i motoren. Jeg har også samme typen "reim" i dørken lenger fremme i båten hvor det har vært skrudd noen jordingsledninger på. Problemet er at den fremre er irra helt istykker, så det bare er noen tuster igjen, og den under motoren lider snart samme skjebne. Da lurer jeg på hva hensikten med denne er? er det jording til kjølen? Hva kan konsekvensene bli når jeg ikke har disse?

Samme her, irret i stykker ved festet til bronse-braketten som holder cutless-lageret til propell akselen. Tror det har noe med jording av denne for å unngå tæring, men da er jo bronse koblet sammen med jern og det er ingen sink noe sted hverken på motor eller denne aksel-braketten. Så jeg har latt den være avirret/røket og kan ikke se at det har gått noen ut over braketten de siste 12 åra. Dess mindre som er koblet sammen av ulike metall dess bedre er min filosofi.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...