Jump to content

Er det bunnstoff eller primer som flasser av?

anbjorn

Recommended Posts

Hei,

Jeg har søkt i forumet og prøvd å bli klokere, men er fortsatt usikker på hva jeg burde gjøre. Vi kjøpte båten i fjor våres, og forrige stoffing ble altså gjort av forrige eier. Pga huskjøp ble det lite båtliv midt på sommeren og jeg måtte høytrykkspyle et tjukt lag groe i august. Den ble også høytrykkspylt da den ble tatt opp for vinteropplag i oktober.

Når et gjelder vårens båtpuss har hadde jeg i utgangspunktet tenkt å våtslipe før jeg la på ett lag 1-komp primer og 2 lag selvpolerende bunnstoff (som anbefalt på Jotun sine hjemmesider dersom man ikke vet hva som er på fra før). Etter å ha undersøkt under båten i dag ser jeg at det flasser i tjukke lag. Ettersom jeg er helt blank på dette vet jeg ikke om det er gammel primer eller bunnstoff som flasser, og jeg er usikker på hva jeg burde gjøre. Burde jeg prøve å skrape bort det som kan skrapes bort med stålbørste og legge primer over dette, eller må jeg fjerne alt sammen og starte fra bunn av?

IMAG0231.jpg

f

IMAG0232.jpg

IMAG0233.jpg

Redigert av anbjorn (see edit history)

Fersk snekkekaptein. Nidelv 24, VP MD3B

Hva mener du med 'forvente at bunnen ser ut'?

Ang. malingsfjerner så ville det vært fint med en tilbakemelding på effekten, ref denne tråden. Sjekk også denne.

Det blå burde være grunning, men jeg har aldri sett grunning i den fargen, er normalt hvit/grå.

Så det kan være 1. lag med bunnstoff og at det hvite ikke er gelcoat, men grunning. Det vil du se av overflaten, gelcoat vil være helt glatt, mens grunning sannsynligvis er malt på.

Ellers så er det et mystisk fenomen hvorfor så mange fortsatt bruker hardt bunnstoff, skrev noe om dette her. :confused:

før jeg la på ett lag 1-komp primer og 2 lag selvpolerende bunnstoff (som anbefalt på Jotun sine hjemmesider

Obs: Jotun anbefaler ett lag, iallfall mår det gjelder produktet "Antipest", men det finnes også andre, mer effektive produkter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...