kjetillunde Startet 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2012 Jeg skal feste noen trelister til ripa på plastjollen min for å få de mer solide så de tåler en stangholder. Hva bør jeg behandle disse trelistene med? Jeg er ikke så opptatt av å se treverket. Holder det å male de? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Bruk teak og la det være ubehandla. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Bruk teak og la det være ubehandla. Teak, beskytter det bra? Jeg vil helst slippe å måtte pusse og pensle hvert år... Er ikke så opptatt av at jeg ser treverket... Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Fest teaken der du skal ha den. La den være ubehandla og den er grå i løpet av sommeren. Null vedlikehold. Om du ikke er opptatt av å vise fram jålete treverk, men skal ha en varig bruksting er ubehandla teak tingen. Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 skaff deg teak og behansle det med owatrol d1 og d2 Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Behandle med ovatrol?.. Trådstarter er ikke opptatt av ett flott ytre å vise fra. Gjør han som du sier må han pusse opp hver gang det slipper treverket..... For det gjør det etterhvert! Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Okey, jeg er kanskje litt opptatt av utseende, men vil slippe å pusse hver gang det slipper som du sier... Går det greit å bare male listene? Sitér dette innlegget Link to post
Rebel Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Legg på noen lag med epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 epoxy? seriøst? Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Legg på noen lag med epoxy. Epoxy sitter ikke spesielt godt på teak, bedre med mahogny da..... Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 du høres virkelig ikke ut som en båttype visst du ikke engang er nevenyttig nok til og behandle litt treverk! Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 du høres virkelig ikke ut som en båttype visst du ikke engang er nevenyttig nok til og behandle litt treverk! "Båttype"?? Hva er det for et svar!? Skal dette være et forum hvor man kan høste lærdom og erfaringer eller skal det være forbeholdt bedrevitere og kverulanter?! Slike kommentarer er unødvendige og til ingen nytte! Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 "Båttype"?? Hva er det for et svar!? Skal dette være et forum hvor man kan høste lærdom og erfaringer eller skal det være forbeholdt bedrevitere og kverulanter?! Slike kommentarer er unødvendige og til ingen nytte! men visst du ikke er villig til engang og olje litt treverk går det rimelig dårlig med deg, bare for å sitere visst du ikke orker og olje to striper med treverk engang kommer båten din til å synke før neste sesong......... Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 17.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Hvis jeg bare finner noen plankebiter på hytta og sager de til riktig størrelse, holder det da å male de litt med vanlig vannbasert maling? Eller må jeg ha spesiell maling? Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Det er noen ganger jeg lurer på om spørsmål er seriøst ment.Jeg forstår reaksjonen til WD200s ! Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 17.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Jeg planlegger å feste to stangholdere på hver side av båten og vil forsterke med trelister til ripa. Sjekket teak men det var så dyrt så jeg tenker jeg bruker planker som ligger på hytta. Jeg trenger tips til hvordan behandle plankebitene jeg bruker. Sitér dette innlegget Link to post
sluggern Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Jeg planlegger å feste to stangholdere på hver side av båten og vil forsterke med trelister til ripa. Sjekket teak men det var så dyrt så jeg tenker jeg bruker planker som ligger på hytta. Jeg trenger tips til hvordan behandle plankebitene jeg bruker. Kjøp deg impregnerte plankebiter så slipper du å tenke på det vettu!!! Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 17.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Kjøp deg impregnerte plankebiter så slipper du å tenke på det vettu!!! Holder det da? Burde jeg ikke behandle eller male de med noe? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 (redigert) Jeg var ute ved hytta å tok noen bilder av båten min. Fant ut at det ikke var plass til så store lister på undersiden av ripa. Jeg fant en tynn list i boden, men lurer på om den vil sprekke dersom jeg borer en skrue gjennom? Hva tror dere? (Hensikten er altså for å forsterke feste til stangholdere) Og bør jeg behandle den med noe? Den er sannsynligvis impregnert... Redigert 23.Mai.2012 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Det ser ut som en vanlig furulist. Den kommer ikke til å bli nevneverdig synlig. Slip litt i gelcoaten der den skal festes, klin på med tec-7 mellom gelcoaten og lista og lim den fast (Tec-7: en type siliconlim, fåes i alle butikker som selger byggevarer) Sett det i spenn med noen tvinger. når det er herdet maler du over det med en epoxymaling. Vil sannsynligvis holde i årevis. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
kjetillunde Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Det ser ut som en vanlig furulist. Den kommer ikke til å bli nevneverdig synlig. Slip litt i gelcoaten der den skal festes, klin på med tec-7 mellom gelcoaten og lista og lim den fast (Tec-7: en type siliconlim, fåes i alle butikker som selger byggevarer) Sett det i spenn med noen tvinger. når det er herdet maler du over det med en epoxymaling. Vil sannsynligvis holde i årevis. Takk for svar! :) Hvaslags epoxymaling? Har du en link? Sitér dette innlegget Link to post
MS Taifa Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Hvorfor benytter du ikke den type feste på stangholder som festes til siden på skroget. De fleste leveres jo med begge type feste... Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Hvorfor benytter du ikke den type feste på stangholder som festes til siden på skroget. De fleste leveres jo med begge type feste... Vil det holde bedre tror du? Jeg får kanskje plass til en større list da ja... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.