snurresprett Startet 16.Mai.2012 Del på Facebook Startet 16.Mai.2012 Kom over fjellet i natt med en nyinnkjøpt Askeladden 605 fra 2004. Sol og sjø har gjort sitt til at teaken på dekk så ut som knekkebrød:) hehe.. fenderlista var falmet og gelcoaten over likeså.. så dette blir en intensiv uke for og få denne damen fjong og flott.. men utgangspunktet er fint og det er ingen skader eller noe... MEN!!! Kalesjen var katastrofalt dårlig.. jeg viste at den måtte byttes, men eier trodde den kunne brukes ut sesongen.. det kan det ikke....... SÅ nå har jeg en MEGA KRISE.. med en uke igjen til sjøsetting. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik, eller mot all formodning har en liggende jeg kan kjøpe??? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Jens Sagen (Hansen Protection) har jo disse kalesjene. Ellers kan jo en av de mange Askeladden forhandlerne rundt forbi skaffe denne kalesje, bør jo være lagervare til en så kurant båt. Det jeg husker i fra min Askeladden 605 (07 mod),var i forbindelse med levering av ny kalesje grunnet reklamasjon (verkstedet påførte skade i forb. med service), var at prisen var vannvittig høy på denne kalesjetypen til nevnte båt. Men er du heldig kan du jo få tak i ei brukt kalesje. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 ha vært i kontakt med jens sagen og Alf hansen... vi snakker 8 uker så dette ser mørkt ut med tanke på båtsommer.. Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Du kan helt sikkert få tak i kun havnekalesje mye raskere. kanskje noen har dette som lagervare ett sted? Da har du båten tett, og kan med godt hjerte vente på ny kalesje. hvis du ikke tar opp vurdereingen; trenger du egentlig mer enn havnekalesje? Askeladden 605 (explorer?) ser helt fansastisk ut med bare havnejalesja på! Fin båt du har fått deg Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Det er klart at hvis ikke behovet for full kalesje er til stede, og båten blir brukt stort sett mye i finvær, så holder jo ei havnepresenning mere en nok. Prismessig halveres jo utgiften, i tillegg er slike presenninger hurtigere og lettere og kneppe av og på. Ellers skal det jo være trekk til alle stoler og ryggputer til denne båten, pluss at den jo er selvlensende, så noe katastrofe er det jo ikke om den ligger ute og åpen i regnvær. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Men det ordet seg:) snakket med en meeeeget hyggelig fyr på Askeladden.. som ordnet meg ny kalesje og en havnekalesje.. DET var kundebehandling det..... .... Neste skritt på lista da blir oppshining... båten er skikkelig matt, og jeg vurderer og rubbe den før jeg polerer! Er ikke fryktelig god på dette, men skal nå prøve og få det til ! har en maskin som jeg fikk, den er av type biltema(vinkelsliper) variant. der finnes det polerhette og den som er svamptype... og da blei jeg usikker :) 1 skal den rubbes med Svamp eller ullhette? noen som kunne forklart meg enkelt hvordan jeg går frem for et ok resultat? 2 Teaken på dekk og badeplatformen ser ut som knekkebrødene jeg eter til frokost.. kan de oljes opp? synes de er svært lite pene.... Et lite bilde av ekvipasjen på vei ned fra Hemsedals fjellet i går kveld.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 (redigert) Ta en titt her: Blir samme fremgangsmåte på en båt. Pusse med sandpapir behøver du bare å gjøre dersom det er riper eller hakk du vil ha vekk. Legger du på flytende hardvoks så tar du det av med ullhetta på maskina. Teak pusser du med sandpapir for å få vekk værslitt overflate. Så oljer du treverket opp med owatrol el. og pusser dette med sandpapir når det er vått. Pass på å ikke grise på fenderlist eller gelcoat, oljen biter seg fast. Gratulere med "ny" båt Redigert 16.Mai.2012 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kent Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Gratulerer med ny båt! I siste nummer av Båtmagasinet så er det en mini "test" av Gelcoat Nano Extract Sealer, produktet fikk VELDIG skryt! Jeg kjøpte produktet og må innrømme at det var utrolig effektivt, jeg kan varmt anbefale deg produktet!! Ikke bruk vinkelsliper på båten din, da er det stor sannsynlighet for at du får brennmerker på båten eller at du brenner vinkelsliperen din! Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 18.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 har kjøpt gelcoat nano nå.. prøvd det på et lite stykke.. fungere greit! over fenderlist virker det som om det burde vært rubbet først! men tror resultatet skal bli greit Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Snurresprett - for moro skyld, og for sammenligningens skyld, så kan du også prøve Jif på en liten flekk. Ikke vann på båten i forkant, Jif rett på filla, "skrubb" lett og skyll av med vann. Må selvsagt poleres eller vokses over etterpå (glans + beskyttelse). Skulle vært moro å høre om du oppleverer nano-stoffet vesentlig bedre... Har du forresten gulning av gelcoat, fortrinnsvis nær vannlinjen? Som regel vanskelig å vaske vekk. I så fall er syrebaserte vannlinjerens av ulikt slag nærmest som vidunderstoff å regne, altarnativt blander du saltsyre og vann selv. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 18.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 ja da har jeg brukt 250 ml med Nano morro... er ikke helt sikekr på hvor bra det ble.. det ble ikke galt, men hadde større forventninger! ble litt skjoldete ok litt matt.. fikk ikke helt opp glansen synes jeg.. så tenkte ta den en runde i morgen med noe annet.. vindskjermen har en del korrosjons flekker.. finnes det noe som er bra til slikt? autosol? polytrol? Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 19.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 klinte polytrol på fenderlista.. det hjalp en del, men enkelte steder er lista skjoldete, den er blitt ru i overflaten og der hjalp olja lite. tok litt på vindskjermen og, den renset opp og det ble betraktelig bedre, men er fortsatt litt korrosjon på den. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 19.Mai.2012 Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 Hva mener du med korrosjon på vindskjermen? Slike hvite/matte områder? Disse kan fjernes med Autosol. Event fint vannslipepapir først, og med fint mener jeg 1800-2400... TA Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 mener at aluminiumen har korodert, hvitt ''støv'' som forekommer enkelte steder. nesten som byller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.